Jump to content
arjb

Opzegging; factuur in december, credit in januari. Inboeken?

Recommended Posts

Ik heb in december vorig een factuur ontvangen voor verlenging van een abonnement (zakelijk tijdschrift).
Ik heb niet betaald, maar ik heb in januari dit jaar besloten het abonnement op te zeggen.
Ik ontvang binnenkort een credit factuur; de uitgever schrijft: "De ontvangen factuur mag u als niet verzonden beschouwen, deze wordt gecrediteerd."

 

Ik had vorig jaar verlies, vandaar dat ik het jammer zou vinden de factuur in het vorige jaar als kosten in te moenten boeken. En dan dit jaar weer als baten (onder incidentele baten?).

Ben ik voor de fiscus verplicht de factuur van december + credit factuur van januari in te boeken?
Of mag ik beide facturen ook gewoon negeren en er in mijn boekhouding een notitie aan plakken "opgezegd, niet ingeboekt"?

 

[Mod edit]
 

Edited by Norbert Bakker
typfout in titel hersteld en titel verduidelijkt

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 uur geleden, arjb zei:

Ben ik voor de fiscus verplicht de factuur van december + credit factuur van januari in te boeken?

Volgens de geldende regels wel ...

 

9 uur geleden, arjb zei:

Of mag ik beide facturen ook gewoon negeren en er in mijn boekhouding een notitie aan plakken "opgezegd, niet ingeboekt"?

... maar in dit geval zou ik voor de pragmatische oplossing kiezen, omdat met de creditfactuur de BTW-vordering door de Belastingdienst teniet wordt gedaan ... teminste, als je de Kleine OndernemersRegeling (KOR) niet gaat toepassen.

Edited by Cosara
KOR

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de context: ik heb mijn papieren abonnement op Tips&Advies opgezegd en ga binnenkort verder met een nieuw digital-only abonnement.

@Cosara: dank je wel voor je antwoord.
Ik pas idd. geen KOR toe. Het is niet mijn bedoeling dat ik er geld aan zou overhouden (of bij inschieten). Maar de originele en credit factuur vallen inderdaad tegen elkaar weg.
Ik neem aan dat ze op de credit factuur dan de originele 6% BTW behoren te hanteren en niet 9% (het nu geldende BTW percentage)?

@UwJurist: goed punt. Het is me niet helemaal duidelijk of ze een interne creditnota maken - zou ik moeten vragen. Ik heb geen credit factuur ontvangen toe nu toe.

Hun feedback was:
"Uw papieren abonnement op ‘Tips & Advies’ is stopgezet.
De ontvangen factuur mag u als niet verzonden beschouwen, deze wordt gecrediteerd.

Helaas is het niet meer mogelijk om de creditnota op te maken op het jaar 2018.
Op uw verzoek zullen we het digitale abonnement op ‘Tips & Advies’ opstarten."


Daarna mailde ik deze vraag naar hun klanten service: "Een praktische vraag dan nog: weet u of ik belastingtechnisch gezien verplicht ben om de originele factuur + creditnota in te boeken
(aangezien de creditnota de originele factuur 'ongedaan' maakt)?"

 

En hun antwoord:
"Voor de belasting zou het geen probleem moeten zijn dat de creditnota verstrekt is in 2019.

Hopende u hiermee voldoende geїnformeerd te hebben."

Bedankt voor jullie antwoorden. Dan boek ik de facturen niet in, maar voeg ik een notitie toe aan mijn administratie: 'Opgezegd en niet betaald. Gecrediteerd, dus niet ingeboekt.'.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, UwJurist zei:

Ik vraag me het volgende af (niet mijn vakgebied): als je de factuur als niet verzonden mag beschouwen, hoeft er toch niets te worden ingeboekt, en maakt de leverancier enkel een interne creditnota?
  

Feit is dat de factuur reeds is verzonden en daarmee is een creditnota verplicht om de verzonden factuur teniet te doen.

De crediteur heeft immers geen enkele zekerheid dat de bij de debiteur de ontvangen factuur daadwerkelijk wordt vernietigd.

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 uur geleden, arjb zei:

Ik ontvang binnenkort een credit factuur; de uitgever schrijft: "De ontvangen factuur mag u als niet verzonden beschouwen, deze wordt gecrediteerd."

Ik vraag me af in hoeverre de leverancier mag zeggen "als niet verzonden beschouwen" als het om een factuur gaat? Intern crediteren mag volgens mij dan ook niet. Wat als die originele factuur al ingeboekt is bij de klant? Je weet namelijk ook niet of die klant de factuur misschien toch ingeboekt heeft en het bedrag naar zichzelf overgemaakt heeft/contact heeft opgenomen als "betaald".

 

De leverancier lijkt mij dan ook gewoon verplicht de (credit)factuur te verzenden en het is de verantwoordelijkheid van de klant deze ook daadwerkelijk te verwerken.

 

Het is echter wel begrijpelijk dat dit in de praktijk maar weinig gedaan wordt. De factuur+creditfactuur aan elkaar nieten en in de documentatiemap doen van dat jaar is natuurlijk veel makkelijker dan beide facturen inboeken en verwerken. Zeker in een "kleine" administratie. Bij grotere administraties, waar het allemaal wat officiëler aan toegaat, zullen beide facturen wel verwerkt worden.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minuut geleden, Rik · zei:

De leverancier lijkt mij dan ook gewoon verplicht de (credit)factuur te verzenden en het is de verantwoordelijkheid van de klant deze ook daadwerkelijk te verwerken.

Correct !


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij moeten gewoon beide factureren worden verzonden en ingeboekt.

 

Voor de omzetbelasting betekent dit dus dat de eerste factuur in Q4/2018 wordt verwerkt en de tweede factuur in Q1/2019. 

 

Echter, voor de inkomstenbelasting mag je (of moet je eigenlijk) het bedrag van de tweede (credit)factuur al wel inboeken als overlooppost. Daarmee telt de eerste factuur in ieder geval per saldo niet mee voor de berekening van het totale verlies.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doe eens niet zo moeilijk allemaal. Er is geen factuur. Er is namelijk geen overeenkomst die de grondslag vormt en er is ook geen tegenprestatie geleverd, en als die al is geleverd, is dat per abuis.

Om het in het extreme te trekken: stel dat ik een van jullie zomaar, op 31 december zonder reden een factuur stuur voor 1 miljard euro. Betekent dat, dat jullie daarmee over Q4 verplicht zijn 210 miljoen euro te betalen? En dat jullie in Q1 van het jaar daarop, als de creditfactuur binnenkomt, een winst van 210 miljoen euro maken?


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuten geleden, Branko Collin zei:

Er is geen factuur. Er is namelijk geen overeenkomst die de grondslag vormt en er is ook geen tegenprestatie geleverd, en als die al is geleverd, is dat per abuis.

Die overeenkomst was er ten tijde van de aanmaak van de factuur wel degelijk.
 

"Ik heb in december vorig een factuur ontvangen voor verlenging van een abonnement (zakelijk tijdschrift).
Ik heb niet betaald, maar ik heb in januari dit jaar besloten het abonnement op te zeggen."

 

De crediteur is zo coulant geweest om de gebruikelijke opzegtermijn niet te hanteren.

"De ontvangen factuur mag u als niet verzonden beschouwen, deze wordt gecrediteerd."

 

20 minuten geleden, Branko Collin zei:

Om het in het extreme te trekken: stel dat ik een van jullie zomaar, op 31 december zonder reden een factuur stuur voor 1 miljard euro. Betekent dat, dat jullie daarmee over Q4 verplicht zijn 210 miljoen euro te betalen? En dat jullie in Q1 van het jaar daarop, als de creditfactuur binnenkomt, een winst van 210 miljoen euro maken?

Juist in dit extreme voorbeeld zou de Belastingdienst dat inderdaad graag zo zien.

 

22 minuten geleden, Branko Collin zei:

Doe eens niet zo moeilijk allemaal.

Vandaar mijn antwoord "... maar in dit geval zou ik voor de pragmatische oplossing kiezen, omdat met de creditfactuur de BTW-vordering door de Belastingdienst teniet wordt gedaan ..."

:classic_cool:

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuten geleden, Branko Collin zei:

Om het in het extreme te trekken: stel dat ik een van jullie zomaar, op 31 december zonder reden een factuur stuur voor 1 miljard euro. Betekent dat, dat jullie daarmee over Q4 verplicht zijn 210 miljoen euro te betalen? En dat jullie in Q1 van het jaar daarop, als de creditfactuur binnenkomt, een winst van 210 miljoen euro maken?

Winst? BTW komt alleen op een balanspost te staan. In geval van verzenden van de factuur in Q4 als te betalen BTW (die via een balanspost naar het volgend jaar gaat) en in Q1 bij de creditnota terug te vorderen BTW. Volgens mij heeft dat niets met winst te maken.

 

Ja, je betaald voor Q4 wel eerst die 210 miljoen aan BTW, die je dan in Q1 weer terugkrijgt, maar dat is het systeem. Met een factuur van 1 miljard is dat toch helemaal niet zo vreemd?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 uur geleden, arjb zei:

Ik neem aan dat ze op de credit factuur dan de originele 6% BTW behoren te hanteren en niet 9% (het nu geldende BTW percentage)?

 

Op de credit komt inderdaad 6% te staan,  de geleverde prestatie met een laag BTW tarief wordt namelijk gecorrigeerd. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denkt dan als veertiger met alle respect om de oorspronkelijke factuur mee te nemen in de vierde kwartaalaangifte van vorig jaar en de correctie en nieuwe factuur in april mee te nemen. No stress. Die kredietfactuur van de abonnementenadministratie laat eind januari kennelijk nog even op zich wachten.

 

Focus op wat belangrijk(er) is. ;+)

 

Slaap zacht,

 

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 uur geleden, prinsrachid zei:

Echter, voor de inkomstenbelasting mag je (of moet je eigenlijk) het bedrag van de tweede (credit)factuur al wel inboeken als overlooppost. Daarmee telt de eerste factuur in ieder geval per saldo niet mee voor de berekening van het totale verlies.

 

@prinsrachid: dankjewel , dit was voor mij een ontbrekend stukje informatie.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept