Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  

Importeur verbiedt gebruik merknaam

Aanbevolen berichten

Marktplaats verwijdert advertenties als er inbreuk wordt gemaakt op een merkrecht, na melding van de rechthebbende. Nou zijn importeurs en groothandels soms ook lokaal merkhouder, omdat de producent in een ver buitenland geen registratie verzorgd heeft. Dat kun je nagaan bij BOIP.

Als Marktplaats reageert op een melding van een niet-rechthebbende, overtreden ze hun eigen regels.

b. Misbruik van het Meld aan Marktplaats-systeem wordt gezien als een handeling in strijd met de Gebruiksvoorwaarden en kan ertoe leiden dat wij de onder hoofdstuk I, artikel 6 beschreven maatregelen jegens de betrokken melder treffen. 

6. Misbruik van de Website en de gevolgen hiervan

<>
Voor het melden van illegale en inbreuk makende advertenties, beledigende inhoud en andere problemen verzoeken wij u gebruik te maken van het Meld aan Marktplaats-systeem; zo kunnen wij er samen voor zorgen dat de site zo schoon en veilig mogelijk blijft. Klachten omtrent oplichting kunt u melden via ons Contactformulier. 

Indien wij aanwijzingen en/of klachten van andere gebruikers ontvangen of om andere redenen van mening zijn dat een bepaalde Gebruiker niet handelt in overeenstemming met de wet en/of de Gebruiksvoorwaarden en/of de Privacyverklaring, dan kunnen wij – indien wij daartoe aanleiding zien – om veiligheidsredenen en ter bescherming van onze gebruikers onder meer de onderstaande maatregelen treffen. Marktplaats kan deze maatregelen ook treffen indien u op onredelijke wijze gebruik maakt van de Website, bijvoorbeeld indien uw gebruik andere gebruikers hindert of de goede werking van de Website verstoort:

a. Marktplaats kan de desbetreffende Gebruiker uitsluiten van de diensten van Marktplaats of bepaalde functionaliteiten voor deze Gebruiker beperken. U kunt hier denken aan bijvoorbeeld schorsing van de account van de betreffende Gebruiker, het verwijderen van beoordelingen, het beperkt kunnen plaatsen van advertenties of reacties; en/of
b. Marktplaats kan een of meerdere Advertenties van de Gebruiker verwijderen zonder restitutie van het door Gebruiker betaald bedrag.

Bovendien kun jij stellen dat je geen inbreuk maakt op een merkrecht, omdat dat uitgeput is. Kan me niet voorstellen dat Marktplaats nooit eerder met zulke kwesties te maken heeft gehad. Dan kun je dus een tegenklacht indienen omdat de groothandel andere gebruikers hindert.

Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)

Als je inderdaad alleen een telefoontje hebt gehad dan zou ik me nog geen zorgen maken. Vrij eenvoudig te vinden dat het grootste merk uit Amerika door de grootste dealer wordt verkocht en geïmporteerd maar dat de merkrechten in Amerika liggen. Kans is groot dat ze (merk met en G) in een klein land als Nederland aan 1 distributeur genoeg hebben die vooral de consumentenmarkt en enkele dealers bedient. Als zoiets serieus is dan komt er minimaal een mail of een brief op poten door een advocaat.

Waar je wel voor op moet passen is mogelijke powerplay richting je huidige leverancier, al zal die kans klein zijn als je het betreffende merk met respect en tegen gangbare prijzen verhandelt. Beetje concurrentie werkt marktverruimend dus is in het belang van de Amerikaanse merkhouder.

aangepast door Hans v N
typo

Kemdirect Toiletvloeistof en reinigers voor caravan, camper en boot.

Sparringpartner voor IE en marketing (zie Inventigator)

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites
9 uur geleden, TwaBla zei:

Marktplaats verwijdert advertenties als er inbreuk wordt gemaakt op een merkrecht, na melding van de rechthebbende. Nou zijn importeurs en groothandels soms ook lokaal merkhouder, omdat de producent in een ver buitenland geen registratie verzorgd heeft. Dat kun je nagaan bij BOIP.

Als Marktplaats reageert op een melding van een niet-rechthebbende, overtreden ze hun eigen regels.

Bovendien kun jij stellen dat je geen inbreuk maakt op een merkrecht, omdat dat uitgeput is. Kan me niet voorstellen dat Marktplaats nooit eerder met zulke kwesties te maken heeft gehad. Dan kun je dus een tegenklacht indienen omdat de groothandel andere gebruikers hindert.

Bewijzen dat de desbetreffende persoon de advertenties laat verwijderen kan ik niet maar het is wel toevallig dat ze na het telefoontje div keer verwijderd worden

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als dat blijft duren zou je ook een telefoontje de andere kant op kunnen doen (opnemen!) dat men de mededinging beperkt en daar hoge boetes op staan. En dat je de volgende keer dat het gebeurd contact opneemt met de mededingingsautoriteit. Je leidt daar ook schade door en ook dat zou ik ze voorhouden. Als het dan nog niet ophoudt een jurist of advocaat in de arm nemen. Uiteraard is het altijd beter voor alle partijen om eea niet te laten escaleren, dus eerst vriendelijk doch dringend verzoeken om het niet te doen. Ontkennen heeft weinig zin want Marktplaats zal bewijs vragen dat men de "officiele" distributeur van het betreffende merk is.

aangepast door Hans v N

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 minuut geleden, Hans v N zei:

Als dat blijft duren zou je ook een telefoontje de andere kant op kunnen doen (opnemen!) dat men de mededinging beperkt en daar hoge boetes op staan. En dat je de volgende keer dat het gebeurd contact opneemt met de mededingingsautoriteit. Je leidt daar ook schade door en ook dat zou ik ze voorhouden.

Is zoiets niet hetzelfde als iemand beschuldigen zonder bewijs.... lijkt mij in eerste instantie nu ook niet de beste oplossing.

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 minuten geleden, s290408 zei:

Is zoiets niet hetzelfde als iemand beschuldigen zonder bewijs.... lijkt mij in eerste instantie nu ook niet de beste oplossing.

Was mijn post nog aan het aanpassen. Je hebt gelijk dat er een mogelijkheid is dat die persoon niet achter het verwijderen zit.  Maar als je logisch nadenkt is die kans minimaal. Je zou het dus ook gewoon in de vorm van een vraag kunnen doen. Wat is dan wel een oplossing?

aangepast door Hans v N

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 minuut geleden, Hans v N zei:

Was mijn post nog aan het aanpassen. Je hebt gelijk dat er een mogelijkheid is dat die persoon niet achter het verwijderen zit.  Maar als je logisch nadenkt is die kans minimaal. Je zou het dus ook gewoon in de vorm van een vraag kunnen doen. Wat is dan wel een oplossing?

Ok, zal is kijken hoe ik daar tactisch mee om kan gaan.

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 uur geleden, Hans v N zei:

Als je inderdaad alleen een telefoontje hebt gehad dan zou ik me nog geen zorgen maken. Vrij eenvoudig te vinden dat het grootste merk uit Amerika door de grootste dealer wordt verkocht en geïmporteerd maar dat de merkrechten in Amerika liggen. Kans is groot dat ze (merk met en G) in een klein land als Nederland aan 1 distributeur genoeg hebben die vooral de consumentenmarkt en enkele dealers bedient. Als zoiets serieus is dan komt er minimaal een mail of een brief op poten door een advocaat.

Waar je wel voor op moet passen is mogelijke powerplay richting je huidige leverancier, al zal die kans klein zijn als je het betreffende merk met respect en tegen gangbare prijzen verhandelt. Beetje concurrentie werkt marktverruimend dus is in het belang van de Amerikaanse merkhouder.

Waar kan ik achterhalen waar de merkrechten liggen, bedoel je hier boip mee? Hier kom ik inderdaad van bijvoorbeeld het merk uit de USA allen een Amerikaanse merknaam registratie tegen niet eens een europese.

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die kan je zoeken in het merkenregister. Bij het grootste merk is er sprake van een registratie voor Europa namens de Amerikaanse fabrikant.

Zie overigens dat de zoekfunctie voor Europa "er uit ligt".  Het kan in theorie zo zijn dat de betreffende distributeur toestemming heeft om op te treden namens de Amerikaanse fabrikant maar dat maakt weinig uit op het moment dat er sprake is van uitputting. Dat zou je dus ook kunnen vragen: Waarom zou er volgens jullie geen sprake zijn van uitputting?

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb je in het verleden wel zaken gedaan met deze importeurs? En gebruik je nog altijd hun verkoopondersteunende middelen? Bijvoorbeeld Nederlandstalige reclamemateriaal of gebruiksaanwijzingen?

Groet,

Highio

HelikopterLandingsplaats...

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Highio zei:

Heb je in het verleden wel zaken gedaan met deze importeurs? En gebruik je nog altijd hun verkoopondersteunende middelen? Bijvoorbeeld Nederlandstalige reclamemateriaal of gebruiksaanwijzingen?

Groet,

Highio

Geen van beide, handleidingen vertaal ik zelf of lever de standaard engelse handleiding mee.

Foto's gebruik ik van de fabriekant of maak ik zelf, op mijn website staat bij het product vermeld dat het afkomstig is uit eigen import.

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uur geleden, Hans v N zei:

Ontkennen heeft weinig zin want Marktplaats zal bewijs vragen dat men de "officiele" distributeur van het betreffende merk is.

Wat voor status is dat eigenlijk: de officiële distributeur?

Er is een enorme Europese wetgeving opgetuigd om vrij verkeer van goederen te bevorderen en beperking van de mededinging tegen te gaan. Dat maakt alle bedrijven die met instemming van de (Amerikaanse) merkhouder die apparatuur in de EER op de markt brengen officiële distributeurs. Vraagsteller koopt in bij zo'n officiële distributeur, dus hoe kan Marktplaats ingrijpen na aangifte van een andere distributeur die de mededinging wil beperken? Die ander is hoogstwaarschijnlijk niet eens merkrechthebbende...

aangepast door TwaBla

Dactylus, dactylus...

die rijmen aan het slot.

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites

Helemaal mee eens. Wat ik alleen aan wilde geven is dat de kans heel groot is dat de "verwijderaar" zichzelf rechten heeft toegemeten die men eigenlijk niet heeft. Bij TS is of was twijfel wie daarvoor verantwoordelijk is/was. Neem aan dat Marktplaats "bewijs van recht" wil zien anders kan iedereen van iedereen advertenties laten verwijderen. Een document waaruit blijkt dat de verwijderaar exclusief distributeur is voor Nederland lijkt dan voor Marktplaats voldoende, immers anders mogen en zullen ze geen advertenties verwijderen. Maar dat is uiteraard niet het geval. 

Maar, nogmaals, een gesprek met de Nederlandse distributeurs zal veel verheldering kunnen brengen. Die zijn eerst bezig met plagen omdat ze hun prijzen niet willen verlagen maar als ze inzien dat ze geen poot hebben om op te staan wellicht wel bereid dat te doen. Beter een half ei dan een lege dop. :classic_rolleyes:

aangepast door Hans v N
aanvulling

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat het beleid van Marktplaats is in zulke kwesties, is niet alleen voor de vraagsteller van belang. Je zou verwachten dat Marktplaats vaker met dit soort hakkende bijltjesmannen te maken heeft gehad en niet op aanmaning van de eerste de beste distributeur tot actie overgaat.

Vraagsteller mag zich wat actiever verdedigen, als hij zeker weet dat hij inkoopt via een legitiem kanaal.

Dactylus, dactylus...

die rijmen aan het slot.

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites

We zijn er nu altijd vanuit gegaan dat het merkenrecht in de USA ligt wat als dit in NL ligt blijft de situatie zoals in de eerste post(s) beschreven dan nog steeds hetzelfde? Het is dan dus nog steeds uitgeput nadat het op de markt gebracht is?

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nee, we zijn er tot nu toe van uitgegaan dat áls er een merk is, het merk in Nederland geldt.

Met de Amerikaanse wet heb je in Nederland weinig tot niets te maken.

aangepast door Branko Collin

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zelfs als de groothandel het merk geregistreerd heeft in de Benelux, hebben ze nog geen zeggenschap over andere resellers die rechtmatig inkopen bij een andere groothandel in de EER. Tenzij ze onder een groepsvrijstelling vallen. Maar daar zijn strenge eisen aan verbonden.

Dactylus, dactylus...

die rijmen aan het slot.

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dan veranderd er na mijn inziens niets aan de vrij handel wat je in de EU hebt. Ze kunnen het misschien niet leuk vinden maar inkopen in een ander land is gewoon toegestaan.

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites

Tonino bedoelt wellicht dat het melden van "eigen import" directe import (uit Amerika) zou zijn. Dat zou wel een probleem kunnen zijn als  originele merkhouder  contractueel overeenkomen is met zijn (Nederlandse) licentiehouder dat deze mag optreden tegen merkinbreuk. Kans daarop is niet zo groot omdat doorgaans de merkhouder zelf die rechten wil houden, zeker als er een lappendeken aan dealers is in Europa. Ik heb het al eerder aangegeven. TS zou moeten vragen op basis waarvan de Nederlandse distributeur TS wil verbieden de betreffende merken te verkopen nu deze rechten volgens TS (en ons) zijn uitgeput, tenzij er sprake is van een groepsvrijstelling maar ook daar is (nog) niets van gebleken.

Kans is groot dat het betreffende merk een selectie heeft gemaakt van dealers in Europa en als die goed presteren geen nieuwe rechtstreekse importeurs toestaan. Dat is nog wat anders dan gegarandeerde exclusiviteit in een selectief distributiestelsel.

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

Meer informatie   Oké