• 0

Extra BTW nummer aanvragen als startende ondernemer

(aangepast)

Goedendag,

 

Vorig jaar heb ik een BTW nummer aangevraagd in verband met het terug vragen van de BTW  van mijn zonnepanelen (privé) Hierbij maak ik gebruik van de Kleineondernemersregeling (KOR)  en heb ik via de btw aangifte  550 euro terug gekregen.

Nu wil ik me gaan aanmelden als ZZPer bij de KVK en de belastingdienst. Moet ik nu een nieuw BTW nummer aanvragen of een wijziging laten doorvoeren in mijn bestaande BTW nummer?

 

Als ik een 2e BTW nummer aanvraag kan ik dan nog gebruik maken van de KOR (dus € 1.883 - € 550 = € 1333,-) of is dit niet meer van toepassing?

 

Alvast bedankt

 

 

aangepast door Twoink
Verkeerde berekening
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het goed is zou één en ander automatisch moeten gaan. Als je naar de Kamer van Koophandel gaat wordt je inschrijving automatisch doorgezet naar de Belastingdienst voor de omzetbelasting (omdat de criteria van inschrijving bij de Kamer van Koophandel grotendeels overeenkomen met de criteria voor het moeten aanvragen van een btw-nummer).

 

Het ligt er een beetje aan hoe de fiscus hiermee omgaat, maar onder aan de streep maakt het niet zo veel uit. Het zou kunnen dat de Belastingdienst je een nieuw btw-nummer geeft voor je nieuwe activiteit. Deze zal dan hoogstwaarschijnlijk eindigen op B02 in plaats van B01. Het kan ook zijn dat ze zien dat je al een btw-nummer hebt en dat je gewoon je huidige B01 kunt blijven gebruiken.

 

In beide gevallen ben je nog steeds gewoon één eenmanszaak en zul je ook gebruik kunnen maken van de kleineondernemersregeling (KOR), alleen zal de omzet van je nieuwe ZZP-activiteit daarbij wel bij opgeteld. Dus als je minder dan 1.883 euro btw moet afdragen (t/m 2019) of als je minder dan 17.500 euro omzet maakt (vanaf 2020) kun je van de KOR gebruik blijven maken.

 

Let overigens op dat je (waarschijnlijk elk kwartaal) aangifte moet gaan doen over je opwekking en geen gebruik mag maken van het forfait! Je doet dit door simpelweg het aan opgewekte kWh te vermenigvuldigen met de prijs (excl. btw) die je voor elke kWh van je energieleverancier krijgt en dat elk kwartaal bij je omzet te tellen. Dit doe je - verwarrend genoeg - overigens alleen voor de omzetbelasting in je btw-aangifte! Je hoeft dus geen inkomstenbelasting te betalen over de opgewekte stroom zelf.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.