• 0

Import en BTW

Hallo,

 

Ik heb onlangs twee keer goederen uit Nepal geimporteerd. Ik had verwacht dat ik van de douane een BTW aanslag zou krijgen. Deze heb ik niet ontvangen. Klopt het dat ik dan zelf op mijn BTW aangifte deze zaken moet opgeven? Zo ja, waar doe ik dat dan en waar. Ik kom er niet helemaal uit en van de belastingdienst werd ik ook niet veel wijzer.

 

Subvraag: ik heb een factuur gekregen in Nepali Roepies voor de services van de Cargo Company (service, verpakking, handling, etc.) . Voor ik deze op als uitgave met 0% BTW?

 

Alvast dank voor de hulp! 

Mvgr,

Jaroste

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Bert,

 

We hebben, hou je vast, FOB Kathmandu afgesproken aangezien dit de standaard is (vraag me niet waarom en Ja ik weet dat dit onmogelijk is). Enfin eerste order en dus eerst maar eens een relatie/vertrouwen  opbouwen en dus akkoord met FOB. Vervolgens heeft de door ons ingehuurde freight forwarder de goederen bij de leverancier opgehaald (feitelijk dus gewoon FCA), verpakt en via zijn freight partners bij ons aan het bedrijf afgeleverd. Totale waarde tussen de EUR 3000-4000.

 

Groet,

  

 

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk. FOB/FCA houdt in dat jij als importeur verantwoordelijk bent voor het doen van de invoeraangifte. Ik ga er (zeer waarschijnlijk terecht....) van uit dat jouw bedrijf geen eigen douaneafdeling heeft, je hebt dus een douaneagent/expediteur nodig gehad om de invoeraangifte voor jou te doen. Er eveneens van uitgaande dat je niet beschikt over een artikel 23 vergunning heeft de douane-expediteur de eventuele invoerrechten (voor Nepal geldt waarschijnlijk een nultarief) en de Btw bij invoer  voor jou voorgeschoten. Jij krijgt dus geen Btw-aanslag, afrekening met de belastingdienst loopt via de douane-expediteur. Wat je wel zou moeten krijgen is een rekening van de douane-expediteur voor zijn kosten, en  de voorgeschoten invoerrechten en Btw. Deze factuur kun jij gebruiken voor je Btw aangifte,

 

Vwb betreft de subvraag, op die factuur kan in beginsel geen NL Btw op staan , daar hoef je verder niets mee te doen (Btw technisch dan).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.