• 0

Aankoop auto ouder dan 15 jaar en afschrijving van extra investeringen/ kosten

Beste Forummers,

 

Ik heb wat enkele vragen over de aankoop van mijn bedrijfsauto onlangs. Althans, niet perse daarvoor, maar voor zaken daaromheen. 

Dus, even e.e.a. afgerond, maar voor bepaald bedrag een auto gekocht, welke ik af ga schrijven over een aantal jaar. Kan niet missen, tot zover duidelijk. Ik ga hem prive rijden ook, auto is ouder dan 15 jaar, dus vrij voordelig qua bijtelling. 

In de auto zit een nieuw motorblok met paar duizend km'ers gelopen. De aanschaf was dus wat duurder dan een vergelijkbare auto met deze KM stand. Hopelijk kan er jaren mee worden gereden. 

 

Wel aantal andere vragen. 

1 (denk ik ) simpele: voor bepalen economische waarde is de  factuur van aankoop lijkt mij een goed voorbeeld? Mag je deze economische waarde ieder jaar laten dalen? 

 

2. Als men een set nieuwe banden koopt voor de auto met velgen (bij gescheiden leveranciers, zelf aangekocht), is het dan verplicht dit als investering te zien? 

Kijkend naar de auto zal dit overigens bij verkoop zeer beperkt waardevermeerdering opleveren;

 

3. Ik heb het alarm en Parrot uit mijn privéauto (1 jaar uit, met certificaat) over laten zetten op deze auto. Mag ik de inbouwkosten direct aftrekken (onder de 450 euro per onderdeel) en dit zien als inbreng privegoederen en mijzelf daarvoor een bepaalde waarde uitkeren, in ieder geval fiscaal als kosten inbrengen?; Of moet ik dit verplicht optellen bij de aanschaf van de auto en een totaalbedrag af gaan schrijven?

 

Algemene vraag is dus eigenlijk, hoe moet je investeringen in je tweedehands auto zien, als je die vrij snel na aankoop van het goed opvoert? Bij een nieuwe auto zitten vaak accessoires al inbegrepen en logischerwijs schrijf je die fabriek af ook fiscaal af, maar is het bij een tweedehands auto dan zo simpel dat als men op de 1ste van de maand een auto aanschaft, men alle kosten vanaf de 2de van de maand gewoon direct als onderhoudskosten ziet en als die per onderdeel onder de 450 euro zitten, dan ook niet te hoeven worden afgeschreven?

 

Hoop dat iemand hier een zienswijze op kan geven. 

 

Dank alvast. 

 

Groeten,

 

Ralph

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is eigenlijk een beetje aan jezelf en wat redelijk is.

 

In principe mag je alles wat je aanschaft als investering zien en hierop afschrijven. Het is een belangrijk boekhoudkundig principe dat je de kosten in het jaar laat vallen waar ze thuis horen. Dus als je banden koopt die 6 jaar meegaan, zou je kunnen kiezen om die banden als investering te zien en ieder jaar 1/6e deel af te schrijven.

 

Nu is het wel zo dat de fiscus dit niet verwacht bij aankopen van 'geringe waarde' (alles minder dan 450 euro exclusief btw). Bij dit soort bedragen mag je de aanschaf meteen als kosten boeken, óók als die meerdere jaren meegaat. Nu zit ook hier weer een grens aan. Als je dus zelf een auto zou kopen en theoretish alleen onderdelen onderdelen van minder dan 450 euro zou aanschaffen, is het niet zo dat je elk van die losse onderdelen dan maar zo als kosten kunt boeken. Als onderdelen onmiskenbaar onderdeel uitmaken van een groter geheel en zelfstandig eigenlijk geen functie (kunnen) hebben, dan moet je al die losse onderdelen als één geheel zien. En dat betekent dus bij elkaar tellen en als investering behandelen (met jaarlijkse afschrijving daarop).

 

In jouw geval lijkt het me een persoonlijke keuze. Als je banden koopt als vervanging, zou ik ze waarschijnlijk (ieder) als kosten boeken (onderhoud). Als je banden koopt als extra set, zou ik het wellicht als investering boeken, als het bij elkaar meer is dan 450 euro. Het inbouwen van een alarmsysteem zou ik ook als kosten boeken. Het alarmsysteem zelf moet je waarderen op de waarde in het economisch verkeer (wat de gek er voor geeft). Als het redelijk is dat die waarde minder is dan 450 euro, mag je ook die meteen als kosten boeken - en anders in 5 erop afschrijven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie, top! 

 

Bedrijfsauto gewoon rijdend en goed werkend gekocht, alleen velgen zien er wat patserig en slordig uit.  Daarom ga ik gewoon terug naar originele velgen en dan gelijk nieuwe banden erop. In principe dan gewoon onderhoud dus als ik het goed begrijp. Deze velgen en banden zijn immers niet nodig puur voor het rijdend en compleet maken van de bedrijfsauto. Dat was ie al.

Oude velgen en banden gaan gewoon weg. Verkopen kost teveeltijd en levert niets op. Die tijd besteed ik liever aan omzet maken. 

 

Alarmsysteem kan ik niet echt goed vinden tweedehands. Dat heb ik vorig jaar aangeschaft. Heb dus de bon nog. Zal daar wel een goede schatting voor maken. Zit ook certificaat bij inbouw, dus bewijs genoeg. 

 

Die economische waarde, mag je die dus ieder jaar verlagen met dat de auto ouder wordt? 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.