• 0

Btw in de zorg

Ik heb mij ingeschreven bij de kvk als zzp verpleegkundige > big geregistreerd. 

 

 Ze hebben mij 2 sbi codes gegeven. Eentje bij de inschrijving en staat dus op het kvk uitreksel, eentje tijdens een telefoontje later toen ik vroeg of die code wel afdoende was omdat ik niet alleen in de thuiszorg ga werken.

 

Ik heb nu code 88101 en 86919.

Veel zzp verpleegkundigen hebben 88101 en zijn vrijgesteld van btw. Maar als ik het goed zie valt de groep 86 ook onder gezondheidszorg en zou dus btw vrijgesteld moeten zijn. De paramedische zorgberoepen.

 

Maar hoe maakt de belastingdienst nu de keuze of je btw plichtig of btw vrij bent?

Is de sbi code doorslaggevend? Of door dat er niks in staat van dat je voor bemiddelingsbureau werkt (dan ben je nl wel btw plichtig)? Of is big geregistreerd altijd btw vrij en kijken ze daar alleen naar? 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Beste Stropdaz(?),

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Als ik Google op 'gezondheidszorg btw' is dit het eerste zoekresultaat:

 

Vrijstelling in de gezondheidszorg - Belastingdienst

 

Heb je het Handboek Ondernemen misschien ook al doorgenomen?

 

Groet,

 

Highio

 

 

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dankje Highio, denk hier veel te kunnen leren.

 

De link die je stuurt heb ik diverse keren uitgebreid doorgenomen.

Als ik het goed lees ben je als je big geregistreerd bent vrijgesteld van btw. Zou ook logisch zijn. 

Op de papieren die ik heb intvangen bij kvk staat niet dat ik big geregistreerd ben maar dat zullen ze wel kunnen nakijken.

 

Wat ik hoor van mede zzpers is dat de belastingdienst naar de sbi codes kijkt en dan een beslissing maakt of je vrijgesteld bent of niet.

Ik weet niet of dit klopt? 

 

Wat ik ook hoor van de belastingtelefoon is dat je niet voor vast voor een instelling mag werken als zzp en niet via bemiddelingsbureau.

Doe je dat wel ben je btw plichtig.

Dat snap ik en vind ik ook niet meer dan normaal.

Echter wat ik niet snap; een belastinginspecteur weet toch niet als hij mij niet heeft gesproken hoe en voor wie ik ga werken (pgb clienten of bemiddelingsbureau bv).

 

Meest logische zou ik vinden;

1. Clientenzorg zonder tussenkomst van derden > btw vrij

2. Clientenzorg met tussenkomst van bureau of instelling > btw plichtig

 

Maar zo gaat het niet in de praktijk hoor ik van zzpers om mij heen, en ik heb in loondienst veel facturen gezien van zzpers en daar stond idd geen btw op.

 

Ik moet de vaststellingsbrief nog krijgen maar als daar in staat dat ik btw plichtig ben heb ik een groot probleem vrees ik. Niet omdat het qua administratie meer werk is maar omdat ik dan 21 procent duurder ben dan mijn zzp collega's. Dan val ik buiten de boot. Of denk ik nu verkeerd?

Link naar reactie
  • 0
Op 2-2-2019 om 10:24, Stropdaz zei:

Meest logische zou ik vinden;

1. Clientenzorg zonder tussenkomst van derden > btw vrij

2. Clientenzorg met tussenkomst van bureau of instelling > btw plichtig

 

 

Beste Stropdaz: zo hoort het ook te werken, en zo werkt het ook .

de BTW plicht wordt niet bepaald per bedrijf, maar per activiteit. Voor BTW plichtige activiteiten reken je BTW, voor BTW vrijgestelde activiteiten niet 

 

Doe je zowel BTW plichtige activiteiten als niet BTW plichtige dan doe je wel aangifte BTW, en kun je zelf betaalde BTW verrekenen in de verhouding van BTW plichtige omzet tot je totale omzet (dus: is 25%  van je omzet BTW-omzet, dan mag je 25% van de betaalde BTW verrekenen. De overige 75% niet verrekenbare btw zijn dan kosten die je van de winst mag aftrekken ) 

 

Op 2-2-2019 om 10:24, Stropdaz zei:

Maar zo gaat het niet in de praktijk hoor ik van zzpers om mij heen

 

Zo hoort het wel te gaan.  

 

Op 2-2-2019 om 10:24, Stropdaz zei:

Ik moet de vaststellingsbrief nog krijgen maar als daar in staat dat ik btw plichtig ben heb ik een groot probleem vrees ik. Niet omdat het qua administratie meer werk is maar omdat ik dan 21 procent duurder ben dan mijn zzp collega's. Dan val ik buiten de boot. Of denk ik nu verkeerd?

 

Je denkt - gelukkig voor jou - verkeerd. De belastingdienst bepaalt vooral of je (ook) BTW plichtige activiteiten uitvoert en je daarom BTW aangifte moet doen. Dat is niet hetzelfde als over al je activiteiten BTW moeten rekenen: verricht je  BTW vrijgestelde diensten, dan reken je daarover (uiteraard) geen BTW ook als je volgens de Belastingdienst ondernemer voor de BTW bent. 

 

Voor nadere vragen over BTW voor zelfstandigen in de zorg kun je ook contact opnemen met de branchevereniging voor Zelfstandigen in de Zorg Solopartners.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Norbert,

Dankjewel dat je de moeite hebt genomen om mij uitleg te geven over btw
Als ik jou verhaal goed begrijp en zoals ik al eerder heb gelezen valt de activiteit "verpleging" onder btw vrijgesteld. 
Maar hoe kan de belastingdienst bepalen, zonder met mij gesproken te hebben, welke activiteiten ik ga ondernemen en of die BTW plichtig zijn?
Enerzijds lees je dat ze kijken naar de SBI codes (> beide zijn overigens vrijgesteld van btw als ik het goed lees) en anderzijds lees je dat ze er niet naar kijken. 

Het lastige vind ik dat de belastingdienst iets anders zegt dan op hun site staat.
Daar staat dat bv werken in een instelling vrijgesteld is van btw

Aan de telefoon zeggen ze vervoglens dat werken als verpleegkundige in een instelling niet btw vrijgesteld is omdat er dan iemand tussen de client en jou zit. 
Jammer dat het niet allemaal eenduidig is, dat zou het een heel stuk makkelijker maken. 

Ik ben nu vooral "bang" dat ze dadelijk zeggen: "u bent niet btw vrijgesteld"
En zoals jij zegt .... het zou niet mogen dat andere zzp'ers vrijgesteld zijn als ze voor een bemiddelingsbureau of instelling werken, maar helaas gebeurd dat echt.

Ik heb vaak genoeg facturen gezien waarin geen btw stond en ik hoor het ze ook allemaal zeggen dat ze btw vrijgesteld zijn en dus geen btw heffen bij de instelling. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Norbert verwijst al, maar bij deze een directe link: Wat heb je nodig om zzp’er in de zorg te worden?

 

Nog een verwijzing: ZZP Nederland over Zorg en btw-vrijstelling.

 

Wat zorgt :classic_wink: voor onduidelijkheid of twijfel als je je als ondernemer presenteert en gedraagt?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Highio zei:

Wat zorgt :classic_wink: voor onduidelijkheid of twijfel als je je als ondernemer presenteert en gedraagt?

 

 

Vooral de man die ik heb gesproken aan de belastingtelefoon gistermiddag en de vrouw die ik ervoor sprak bij de kvk.

De kvk dame zegt:
Wij kunnen u plaatsen onder 2 SBI codes. Namelijk 88101 en 86919. In eerste instantie dacht ik huh val ik onder paramedisch.
Maar toen heb ik deze link gevonden: https://sbi.cbs.nl/cbs.typeermodule.typeerservicewebapi/content/angular/app/#/code?sbicode=86919

En daaruit blijkt dat verpleegkundigen inderdaad onder 86919 kunnen vallen. Dus ik dacht mooi.  Ze zei je kan de belastingtelefoon bellen en

vragen of beide codes btw vrijgesteld zijn. Zo gezegd zo gedaan.

Vervolgens begint de belastingtelefoon met een verhaal over "wij weten niet of die SBI codes btw vrijgesteld zijn"
Toen ik er wat op door vroeg hoe ze dan wel beoordelen werd ik door verbonden en door verbonden en niemand kon mij iets meer zeggen. 
Uiteindelijk kwam na 1 uur (serieus!) iemand aan de lijn die een heel verhaal af stand wat eigenlijk in de link staat van zzp nederland (waarvoor dank). 

aar ik vroeg hem toen: "Hoe kan een belasting inspecteur beoordelen of ik werk doe wat vrijgesteld is van tw of niet"
Toen zei de man van de belastingtelefoon: "Het is net de lotto. U dient geluk te hebben met het besluit".
Vanaf dat moment ben ik wat onzeker. Ik denk ze kijken naar het woord "verpleegkundige" wat bij hoofd activiteit staat en dan zien ze dat is zorg voor mensen,

dus btw vrij. Of ze kijken naar is die Stropdaz big geregistreerd > ja > dus vrijgesteld van btw

Kortom, eigenlijk heeft de belastingtelefoon mij wat in de war gemaakt. 
Ik dacht het allemaal goed in mijn hoofd te hebben maar zij hebben wat heen en weer geschopt. 
Ik denk en dat doe ik nog steeds; "zorg aan de mens (dus verpleging) en big geregistreerd is btw vrij". Ik voldoe aan de voorwaarden, ik val onder de doelgroep etc. 
Maar als ik dan hoor dat het net een lot is in de loterij schrik ik daar van en vraag ik me af of het een kop of munt spel is daar op kantoor bij de belastingdienst. 

Snap je hoe mijn verwarring is opgetreden?
 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Stropdaz,

 

Voor adviesvragen kun je beter niet de Belastingtelefoon bellen.

Uit onderzoek (en ook uit mijn eigen ervaring) blijkt dat er (te) vaak foute antwoorden gegeven worden en je kunt er ook geen vertrouwen aan ontlenen.

Vertrouwensbeginsel is niet van toepassing op antwoorden van de Belastingtelefoon.

Met een antwoord als  "Het is net de lotto. U dient geluk te hebben met het besluit", weet je al dat je iemand aan de lijn hebt zonder kennis van zaken. Je hebt dus niets aan het antwoord.

 

Ik raad ondernemers dan ook af om de Belastingtelefoon te bellen voor adviesvragen.

Wil je op zeker spelen dan leg je je vraag schriftelijk voor aan de Belastingdienst.

Aan een schriftelijk gegeven antwoord van de Belastingdienst kun je wel vertrouwen ontlenen.

 

Odeon

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 3-2-2019 om 13:25, Stropdaz zei:

Maar hoezo krijg je schriftelijk wel een fatsoenlijk antwoord?

Andere medewerkers?

 

 

Mijn punt is dat een schriftelijk antwoord in tegenstelling tot een telefonisch antwoord onder het vertrouwensbeginsel valt.

Dus als je de schriftelijke bevestiging krijgt dat je diensten vrijgesteld zijn, mag men daar niet meer op terugkomen.

(Om die reden is men bij de BD wel terughoudend met het doen van schriftelijke uitspraken,)

 

 

Link naar reactie
  • 0
37 minuten geleden, odeon zei:

Dus als je de schriftelijke bevestiging krijgt dat je diensten vrijgesteld zijn, mag men daar niet meer op terugkomen.

 

En die uitspraak ga je dus niet krijgen op btw vraagstukken. omdat het van de exacte omstandigheden afhangt en niet algemeen kan worden uitgesproken op een (hele) onderneming, jiust bij startende zzp-ers wordt er nog wel eens een klus aangenomen die net buiten de vrijstelling ligt om voldoende inkomen te hebben..

 

Ik heb de indruk dat hier een begripsverwarring nog steeds leeft.
De belastingdienst doet geen uitspraak of je op al je facturen btw moet rekenen. Ze bepalen alleen of je ondernemer voor de btw bent en als het antwoord ja is dan betekent dat niks meer dan dat je elk kwartaal btw aangifte moet doen. Maar het is heel goed mogelijk dat je als zorgverlener in een kwartaal al je omzet bij vraag 1e "vrijgesteld of niet bij u belast" kan/moet invullen.

 

Bij elke nieuwe opdracht zal je moeten beoordelen of dit een btw vrije dienst is of niet. In het begin zal dat lastig en onwennig zijn maar als je eenmaal wat langer werkt weet je waar nu de nuance precies ligt wanneer het als pure zorg wordt gezien en wanneer als commerciële dienstverlening.

Ik heb niet de branche kennis om dat onderscheid heel scherp hier neer te leggen maar volgens mij is de eerdere link van zorg nederland een goede leidraad.

 

Verder lijkt het me voor starter zonder (ondernemers)ervaring nuttig om in het begin te werken met een adviseur (meest waarschijnlijk een boekhouder) die je kan adviseren bij twijfel gevallen.

 

Ik acht de kans vrij groot (bijna zeker) dat er een btw nummer en aangifte plicht gaat komen in dit geval er zijn in Nederland steeds minder bedrijven die 100% zeker vrijgesteld zijn.

 


 

Link naar reactie
  • 0
Op 2-2-2019 om 09:00, Stropdaz zei:

Maar hoe maakt de belastingdienst nu de keuze of je btw plichtig of btw vrij bent?

(...)

Is de sbi code doorslaggevend?

 

Die SBI codes zijn leuk voor de statistieken van KvK en CBS, maar geven je verder geen fiscale rechten of plichten. Staat helemaal los van de activiteiten van de Belastingdienst. De algemene keuze van de Belastingdienst of je onderneming (!) wel of niet btw-plichtig is cq. of je een BTW nummer krijgt ook niet. 

 

Wat telt is of je activiteiten btw-plichtig zijn. Het kan zijn dat in jouw eenmanszaak zowel activiteiten zijn die zijn vrijgesteld van btw of waar 9% of 21% btw van toepassing is. Het is aan jou om dat goed te bepalen, toe te passen en te administeren. Als ondernemer wordt je geacht de wet te kennen. Als de Belastingdienst komt controleren, kun je dus achteraf op je kop krijgen als je het niet goed hebt gedaan. 

 

Het toepassen is soms erg lastig. De werkstudenten aan de telefoon kunnen dat ook niet goed. Soms kun je de inspecteur verleiden tot een schriftelijke uitspraak voor een specifieke situatie. Op de website van de Belastingdienst staan lang niet alle mogelijkheden. In de meeste gevallen is het proberen het zo goed mogelijk toe te passen en waar nodig een goede boekhouder/fiscalist in te schakelen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.