• 0

Zonnepanelen prive vs zakelijk: graag jullie meedenken

(aangepast)

Zouden jullie even mee willen denken of ik ergens een denk/rekenfout maak?

Ik lees vaak dat zonnepanelen zakelijk aanschaffen voordeliger is, maar in mijn situatie zou ik niet kunnen bedenken waarom. Mijn zakelijke activiteiten zijn vrijgesteld van btw. Ik heb 18 panelen met geschatte opbrengst 5400 kwh pj. 

 

PRIVE

- Aanschaf incl btw 6800

- Btw teruggave (indien prive gehouden) 1000

- Jaarlijks zo'n 2500 kwh nodig voor opladen zakelijke auto 2500x0,23= 575 zakelijke aftrek per jaar. Levensduur geschat 20 jaar: 20 x 575= 11500 aftrek gedurende levensduur

 

Dus prive investering: 6800-1000=5800

Totale aftrek zakelijk 11500

 

ZAKELIJK

Indien zakelijk aangeschaft:

Aftrek 6800 (incl btw)

KIA 6800x0.28= 1904 extra aftrek

Bijtelling prive: 2900 --> 2900x0,23= 667 bijtelling

 

Het is voor mij dan toch vele malen gunstiger de panelen prive te houden of zie ik iets grandioos over het hoofd? Klopt mijn redenatie? 

aangepast door danovic212
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je even goed moet kijken naar de berekening en aannames.

 

Allereerst is het volgens mij niet zo dat je zakelijk het bedrag inclusief btw als kosten aftrekken voor de inkomstenbelasting. Het lijkt me dat je deze kosten exclusief btw van de winst mag aftrekken, terwijl je tegelijkertijd de btw via de omzetbelasting terugvraagt. Deze btw heeft namelijk betrekking op een btw-belaste prestatie (namelijk het opwekken van stroom). Dit kun je eventueel scheiden door een apart btw-nummer aan te vragen. Dan lopen de btw-belaste en btw-onbelaste zaken niet door elkaar. Ook de KIA is op basis van het bedrag exclusief btw.

 

Als je de energie zakelijk opwekt voor zowel inkomstenbelasting, dan zul je die voor een 'marktconforme' prijs moeten verkopen aan jezelf. Als je uitgaat van 0,23 euro per kWh, dan is dat waarschijnlijk inclusief btw. Je moet dat bedrag even opsplitsen in een bedrag exclusief btw (dat telt mee voor je winst in de inkomstenbelasting), terwijl je het btw-bedrag over die omzet afdraagt via je aangifte omzetbelasting (en verrekent met eventuele teruggave op de aanschaf en installatie van de panelen).

 

Verder is het zo dat je nog te maken hebt met afschrijvingskosten als je de panelen zakelijk activeert voor de inkomstenbelasting. Je zou kunnen kiezen voor een afschrijving van 5 - 7,5% van de aanschafwaarde per jaar of 1,5% - 1,8% van de boekwaarde per maand. Die laatste methode zorgt voor relatief veel afschrijving in het begin, maar minder in het eind.

 

Verder draag je normaal gesproken btw af over de volledige opbrengst van de panelen (dat is dus óngesaldeerd) en op basis van een marktconform tarief. Je kunt hierbij uitgaan van het tarief van je levercier, en dat is het tarief exclusief btw maar inclusief de energiebelasting. Als je zakelijk een deel van die opbrengst gebruikt (bijvoorbeeld voor een electrische auto) hoef je over dát deel geen btw af te dragen, maar dan is het wel zaak dat er een (gecertificeerde) tussenmeter is, die duidelijk aangeeft hoeveel er zakelijk wordt gebruikt. Anders wordt het aangenomen dat het privé is.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.