• 0

Man en vrouw in Vof beide naar EMZ

Goedendag,

Ten eerste als nieuwkomer een zeer interessante site met een hoop nuttige informatie waar ik zeker mijn informatie zo veel mogelijk zal uit proberen te halen.

Nu mijn vraag:

Ik heb hier en daar al wat soortgelijke topics kunnen vinden maar vind het lastig om precies uit te halen wat nou van toepassing is in mijn situatie.

 

Ik en mijn vrouw zitten samen in een vof met 2 handelsnamen en dus 2 verschillende activiteiten. Wij willen samen verder gaan als een EMZ en wilt ze haar deel van haar activiteit dus meenemen in haar nieuwe inschrijving als EMZ.

 

Ik blijf in de vof wat dus automatisch wordt omgezet naar een eenmanszaak.

 

Wat betreft het vermogen op de eindbalans van 2018 van mijn deel van de activiteit is      21000  Hier zit in banksaldo en investeringen alleen gebruikt word in mijn activiteit.

Het vermogen van het 2de activiteit haar deel is                                                                                             6500  Hier zit in 5500 voorraad en rest is banksaldo.

 

De samenwerking is 24 maanden geweest.

Wat is nu precies van toepassing  in deze situatie . Wordt er in dit geval stakingswinst betaald ? zo ja waarover precies.

In onze situatie is het niet van belang dat er discussie ontstaat over verdeling. Het moet zo goedkoop en zo makkelijk mogelijk kunnen gebeuren.

 

Zelf al bij een boekhouder geweest maar de aangeboden kosten hiervan vond ik wat aan de hoge kant om dit te laten bekijken/ berekenen, dus ik ben aan het kijken of ik het zelf voor elkaar kan krijgen.

 

Ik hoor graag of er iemand is die mij kan voorzien van de juiste informatie.

 

Alvast bedankt.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Gregory.

 

Het  opsplitsen van een v.o.f kan best wel lastig zijn.

Hoe de activa en schulden verdeeld worden, hangt af van wat er is afgesproken in de v.o.f.-overeenkomst.

Als er geen v.o.f.-overeenkomst is, zal aansluiting gezocht moeten worden bij de gehanteerde winstverdeling.

 

Om het even simpel te stellen:

Stel dat de winstverdeling 50/50 was en door ontbinding van de v.o.f. gaat 6500/27500 (23,6%) over naar je vrouw dan vindt er een verschuiving plaats van stille reserves (en goodwill) van 26,4% van  je vrouw naar jou. 

Meestal is er alleen sprake van een stille reserve als de v.o.f. onroerend goed op de balans heeft staan.

De stille reserve waarover je vrouw afrekent, mag jij dan weer activeren op je balans (en erover afschrijven).

 

Enfin, ik zou bij het splitsen van een v.o.f. niet zelf aan het rommelen gaan, maar hiervoor een accountant of boekhouder inschakelen. 

Misschien constateert de accountant/boekhouder wel dat er geen stakingswinst is en dan zullen de kosten meevallen.

 

Succes, Odeon

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.