• 0

Nieuwsberichten 1/1 overnemen

Om de bezoekers op mijn nieuwe website (groothandel) straks met regelmaat terug te laten keren op deze website en ter imago versterking, wil ik hierop (dagelijks) actuele sportuitslagen en belangrijke ontwikkelingen uit de sportwereld gaan vermelden. Kan iemand mij hier op het forum vertellen of ik deze berichten zo mag overnemen van bestaande (niet commerciële) website's? Bijvoorbeeld het overnemen van berichtgevingen van sportbonden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Daar zijn RSS feeds voor gebouwd, om headlines/nieuws/artikelen van sites (vrijwel) 1/1 over te zetten naar je site in jouw huisstijl !

 

Zoek in Google op RSS en je zal meer info erover vinden !

 

 

p.s. nieuwsberichten mag je overnemen zolang je de bron erbij zet en degene op de hoogte stelt waarvan je het overneemt

Link naar reactie
  • 0

p.s. nieuwsberichten mag je overnemen zolang je de bron erbij zet en degene op de hoogte stelt waarvan je het overneemt

 

Als je rechtszaken aan je broek wilt hebben moet je dit vooral geloven. De auteurswet is duidelijk: je mag citeren, maar niks 1 op 1 overnemen zonder toestemming. Ook niet met bronvermelding. En citeren is iets fundamenteel anders dan kopiëren.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Je kan bijvoorbeeld de headlines van een nieuwssite als nu.nl op je site zetten (aangeboden door nu.nl zelf, dus geen probleem met auteurswet). Nadeel is dan wel weer dan mensen die erop klikken, direct op nu.nl terechtkomen, en dus net zo goed de volgende keer direct naar nu.nl kunnen gaan. Zoiets is op zich dus geen trekker, maar wel een leuke extra voor je site.

 

Op http://rss.pagina.nl/ vind je meer RSS-feeds. Ook hier geldt: die feeds worden aangeboden door de desbetreffende nieuwsservice zelf en zijn bedoeld om vooral door mensen als jij gebruikt te worden. Het is immers een win-winsituatie: jij een leuke extra op je site, zij meer exposure.

 

Link naar reactie
  • 0

p.s. nieuwsberichten mag je overnemen zolang je de bron erbij zet en degene op de hoogte stelt waarvan je het overneemt

 

Als je rechtszaken aan je broek wilt hebben moet je dit vooral geloven. De auteurswet is duidelijk: je mag citeren, maar niks 1 op 1 overnemen zonder toestemming. Ook niet met bronvermelding. En citeren is iets fundamenteel anders dan kopiëren.

 

Nou lekker Seforo! kun je de volgende keer wat voorzichtiger zijn met je 'adviezen' ?!

Link naar reactie
  • 0

Is mijn reactie echt zo verkeer dan ?

 

p.s. nieuwsberichten mag je overnemen zolang je de bron erbij zet en degene op de hoogte stelt waarvan je het overneemt

 

dat laatste zegt dat je de degene op de hoogte stelt van wat je doet.

in weze is dit om toestemming vragen. (had al eerder aangegeven dat ik het anders had moeten verwoorden, maar dit is wat ik ermee bedoelde )

 

Moet ik geloven dat wanneer de 'eigenaar' toestemming geeft (laten we ervan uitgaan dat dit via mail gaat , dus je hebt 'bewijs' dat de eigenaar ervan akkoord gaat met wat je doet) , dat je het alsnog niet 1/1 over mag nemen volgens de auteurswet ?

 

Link naar reactie
  • 0
dat laatste zegt dat je de degene op de hoogte stelt van wat je doet.

in weze is dit om toestemming vragen.

 

Dus als iemand jou op de hoogte stel dat ie je fiets heeft meegenomen, heeft ie daarmee toestemming?

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

 

Als je nieuwsberichten van andere media overneemt, maak je inbreuk op hun auteursrecht. Je mag wel citeren. Hoef je geen toestemming voor te vragen. Bronvermelding is dan wel zo netjes. Nieuwsberichten van bedrijven en sportbonden zijn waarschijnlijk persberichten die juist bedoeld zijn om overgenomen te worden. Die kun je wel plaatsen, nog steeds met bronvermelding.

 

En wanneer nieuwsmedia zelfs een RSS-feed aanbieden, mag je die natuurlijk altijd doorgeven.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

De vraag is of je alles letterlijk over moet nemen!

Persberichten worden vaak geschreven voor gedrukte media. Daardoor zijn ze vaak langer dan wenselijk voor een internetpagina. Zodra je een tekst bewerkt en daar eigen inbreng/ideeën aan toevoegt, wordt het jou product. Kijk maar naar bedrijven die elkaars producten kopiëren of schrijvers die van elkaar jatten.

 

Dus waarom vat je een persbericht of nieuwsbericht niet kort samen in één of twee regels. Leest wel zo lekker op internet en je bent van de auteurskwestie af. Of bewerk het artikel door het in te korten en zinnen om te zetten in je eigen woorden. Chique is wel om dan alsnog de bron te vermelden (maar dat is dan voldoende).

 

Let wel: dit meen ik zo her en der gelezen en opgevangen te hebben. Ik ben geen jurist, dus voordat er nu allemaal mensen over me heen vallen... Misschien is dit eerder iets om een draadje te starten onder de rubriek Juridisch?

Link naar reactie
  • 0

Ik ben benieuwd hoe dit zit met artikelen over je organisatie. Wat ik bedoel is het volgende: ik geef vaak een persbericht uit en deze worden meestal wel redelijk opgepikt. In de basis neem ik altijd een link op onze site op naar de desbetreffende site, dat is ok.

 

Maar er zijn bepaalde vervelende websites die b.v. een inlog eisen. Dan kopieer ik vaak het bericht, met bron. Ik heb hier ooit met een free lance journalist ruzie over gehad, aangezien ik geen geld in rekening bracht voor mijn werk (normale waarde van de info zou een bedrijf rond de 1.500 euro gekost hebben), en ik vervolgens van haar niet het bericht op onze site mocht zetten zonder haar daarvoor te betalen.

 

Dus mijn vraag is: als iemand over mij schrijft, mij quote en mijn bedrijf noemt. In hoeverre is het auteursrecht dan ook geldig, in andere woorden: mag ik die stukken op onze website zetten indien een rechtstreekse link niet mogelijk is (ook als het b.v. alleen in de krant gestaan heeft en dus niet op de website vindbaar is).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.