• 0

Borgtocht en Zorgplicht Bank

Beste ondernemers, 

Het is voor mij een flinke stap om mijn verhaal te delen, maar ik heb een aantal vragen en ik hoop dat andere ondernemers (in spé) er van leren en niet dezelfde fouten maken als ik gemaakt heb. Drie jaar geleden vroeg mijn toenmalige CEO om samen met hem een nieuw avontuur aan te gaan op het gebied van retail. Ik vond het een groot compliment dat mijn talent zo erkend werd en heb toen volmondig ja gezegd. Doordat ik een vrij hoog salaris had voor mijn leeftijd (28) kon ik makkelijk voor 150K borg tekenen bij de Rabobank. De droom begon, de eigen winkels opende, grote investering van een supermarkt etc. Afgelopen oktober is het faillissement aangevraagd en hebben 2 van de vier aandeelhouders een doorstart gemaakt en de inboedel voor 'een prikkie' kunnen overnemen van de curator. De overige twee aandeelhouders (waaronder ik) zijn overgebleven met beide een borg van 150K (via mijn B.V. naar persoon). Over deze situatie heb ik een aantal vragen, ik wil graag gebruik maken van jullie advies en ervaring over hoe ik het beste uit deze situatie kan komen.

 

Op advies van mijn advocaat heb ik een IP advocaat ingehuurd om een beroep te doen op mijn auteursrecht, aangezien ik heel veel ontworpen heb (website, etiketten, logo's etc) heb ik een sterke zaak en moeten zij waarschijnlijk een afdracht doen. (Heb de rechten voor het concept nooit overgedragen aan de b.v. (enige zekerheid als creatief) en nooit in loondienst gewerkt, dus nooit afstand gedaan). 

 

Het tweede punt is de rol van de bank in het geheel. Ik heb afgelopen week een brief gekregen waarin staat dat ik 2x voor een borgstelling heb getekend (1x van 150K en 1x van 70k). Echter klopt dit niet en heb ik maar 1x een acte van 150k. Ik neem aan dat de bank moet aantonen waar de tweede borg op gebaseerd is? 

 

Het bedrijf is na de initiële financiering 2x geherfinancierd (zonder extra gebreken of actes van borg). Ik heb meerdere malen aangegeven dat ik tijdens deze gesprekken dat ik niet meer als borg wilde fungeren. Er is bij de uitbereiding van de financiering niets over de borgstelling, uitbereiding van borgstelling gecommuniceerd etc. Waar die 2 borg vandaan komt is voor mij dus ook totaal een vraagteken? En, in hoeverre moet de bank een borg informeren over de uitbereiding van een financiering, en wat voor impact heeft de uitbereiding van de financiering op de huidige borg. Doordat ik geen loon uitgekeerd heb in het eerste jaar was mijn financiële situatie na 1,5 jaar compleet anders omdat al mijn geld in het nieuwe bedrijf is gaan zitten.

 

Augustus 2018, liep een deel van het RC krediet af en kwam het bedrijf in de fase speciale begeleiding. Echter was er een goede oplossing, een nieuw initiatief van het hoofdkantoor van de bank, zou de financiering kunnen overnemen en uitbreiden met €600 - €700k als we eerst 150K van het RC krediet zouden aflossen. Maw de bank was bereid om de financiering uit te bereiden, maar er moest wel eerst worden afgelost, daarna zouden ze weer opnieuw financieren. De vierde vennoot (financierder) wilde dit absoluut niet, en deze constructie was niet uit te leggen aan investeerders. 'De bank gelooft dus enorm in jullie, en wil jullie 700 uitlenen als jullie eerst 150 aflossen?'. Tijdens deze gesprekken kwam ook regelmatig ter spraken dat er geen borgstelling meer was en dat met een direct opeisbare borgstelling van 100k de financiering weer verder zou gaan. En in de laatste gesprekken werd er gedreigd dat als we niet met een oplossing zouden komen de bank aanspraak zou gaan maken op onze borgstellingen. 

 

 

Door deze situatie heb ik de afgelopen maanden niet kunnen werken omdat ik 4 gebroken tussenwervels in mijn rug heb. Ik ben eigenlijk alles kwijt, mijn huis (ik woon weer bij mijn ouders), mijn bedrijf (wordt nu voor voortgezet door de 2 vennoten die geen borgstelling hadden) en mijn mentale zekerheid. Langzaam gaat het beter, baan ligt op de horizon, maar ik wil graag zo slim mogelijk proberen te anticiperen op wat de bank gaat doen. Ik begrijp dat ik een eigen verantwoordelijkheid heb en wil die zeker ook nemen, maar de rol van de bank is in deze heel bijzonder. Zij hebben door hun houding en het continue afwijzen van mogelijke oplossingen de twee vennoten voor een prikkie aan het bedrijf geholpen. 

 

Dank, voor het meedenken..! 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 283 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.