• 0

Eenmanszaak wordt ingebracht in BV wat te doen met de administratie?

Hallo, 

 

In december 2018 hebben wij de eenmanszaak ingebracht in een BV. Alles blijft verder het zelfde de klanten etc. Nu is mijn vraag is het perse noodzakelijk om voor de nieuwe bv een aparte administratie aan te maken?

 

In principe is de BTW aangifte 4e kwartaal 2018 zowel voor eenmanszaak als de nieuwe BV verwerkt. Het enige wat nog moet gebeuren is de ICP aangifte over december 2018. Dit kan pas als je de eerste btw aangifte 2019 heb gedaan. So far so good. 

 

Wij werken in Exactonline met bankkoppeling en onze verkoopfacturen (nationaal en internationaal worden via een app ingelezen. Het loopt als een zonnetje.

 

Nu is het zo dat onze accountant graag een nieuwe administratie voor de BV wil opzetten. De accountant is al ruim een maand in de weer om de boekingen over te zetten. Loopt telkens vast. Wij zien de teller lopen. Helaas is onze accountant niet heel goed in ICT zaken. Maar goed inmiddels is het februari!

 

Wij beginnen ons stellig af te vragen of het perse noodzakelijk is om een nieuwe administratie op te zetten. Kunnen we niet gewoon de jaarrekening van 2018 op laten maken, en vervolgens heel simpel de bedrijfsgegevens zoals btw-nummer aan passen. Of is dit te kort door de bocht?

 

Ik heb de vraag ook uitstaan bij Exactonline. Ik krijg hier zojuist het antwoord binnen van Exact: "Zoals beloofd heb ik nog even overlegd met collega's en het blijkt niet noodzakelijk te zijn om een nieuwe administratie te starten op het moment dat u van eenmanszaak naar een bv gaat. Belangrijk is dat u nog met dezelfde grootboekrekening blijft werken. Mocht dit zo zijn kunt u gewoon in dezelfde administratie verder werken." 

 

We zijn benieuwd of hier iemand ervaring mee heeft. 

 

Alvast veel dank voor jullie antwoord!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Is een nieuwe administratie noodzakelijk? Nee.

Hoe ga ik daar in de praktijk mee om? Ik blijf dezelfde administratie gebruiken, boek alle kapitaalrekeningen naar rek.courant en wijzig de instellingen van de administratie.

 

Mijn vraag aan de accountant zou zijn wat voor hem de voordelen zijn van een nieuwe administratie en waarom zou ik daarvoor moeten betalen?

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.