• 0

Aandelen uitgeven, gevolgen werknemer als ondernemer

Hallo allen, ik heb een vraag over het uitgeven van aandelen. Ik ben met mijn werkgever in gesprek over het uitgeven/ontvangen van aandelen. Welke gevolgen heeft dit voor mij (werknemer)?

 

Voorbeeld;

Bedrijf is 700.000 waard. Werknemer ontvang een aandeel van 15% (€105.000). Moet ik over de waarde van dit aandeel inkomstenbelasting betalen? Dit zou dan om een aanzienlijk bedrag gaan wat ik niet zomaar kan ophoesten. Of is de werkgever naast het (schenken) uitgeven van het aandeel ook nog verplicht om deze inkomstenbelasting te betalen?

Zijn er andere mogelijkheden? Ben benieuwd of jullie de situatie voor mij kunnen verduidelijken. Alvast vriendelijk bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste SamNunspeet, 

 

Allereerst welkom op Higherlevel

 

13 minuten geleden, SamNunspeet zei:

Werknemer ontvang een aandeel van 15% (€105.000). Moet ik over de waarde van dit aandeel inkomstenbelasting betalen?

 

Hamvraag is:  is deze bevoordeling een beloning voor verrichte werkzaamheden?

Zo ja dan dient  werkgever over dat loon loonbelasting af te dragen.

Zo nee dan is het een schenking en dien jij daar schenkingsbelasting over te betalen. 

 

13 minuten geleden, SamNunspeet zei:

Zijn er andere mogelijkheden?

 

Zeker; je kunt de aandelen ook voor een reële prijs kopen, dan vermijd je loon- of schenkingsbelasting  De werkgever kan jou een lening verstrekken of je een gespreid betalingsvoorstel doen, o.a. met verrekening van toekomstige winstuitkeringen

 

13 minuten geleden, SamNunspeet zei:

Welke gevolgen heeft dit voor mij (werknemer)?

 

Met 15% ben je niet alleen aanmerkelijk belanghouder maar ook geen werknemer meer voor o.a. collectieve pensioenregelingen.  

 

Al met al geen materie om over 1 nacht ijs te gaan: benader zelf een jurist en een fiscalist om jou hierin te begeleiden als het echt serieus wordt (of liefst nog iets eerder) 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1
45 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Met 15% ben je niet alleen aanmerkelijk belanghouder maar ook geen werknemer meer voor o.a. collectieve pensioenregelingen.

Ik geloof dat je wel weer verzekerd kunt zijn voor de sociale verzekeringen als je het stemrecht van de aandelen als onderpand voor de lening geeft (tot deze bijvoorbeeld tot een bepaald percentage afgelost is). Dit moet ook gemeld/aangevraagd worden. Of dit ook zo is voor de pensioenregelingen weet ik niet.

 

Maar dit is inderdaad zeker stof voor een fiscalist.

 

Link naar reactie
  • 0

Rik ·: aan de sociale verzekeringsplicht van vraagsteller verandert in deze situatie  niets (minderheidsbelang + werknemer of frontverandering) , ongeacht het stemrecht (*). Werknemer blijft verplicht sociaal verzekerd en de werkmij draagt die premies af: ook als werknemer in de toekomst in dienst zou treden van een eigen personal holding.

 

Wel zal de werknemer bij dit belang een gebruikelijk loon moeten toepassen; en over dat gebruikelijk loon worden dan ook  de sociale premies geheven. 

 

17 minuten geleden, Rik · zei:

Of dit ook zo is voor de pensioenregelingen weet ik niet.

 

Voor de pensioenwet ben je DGA als je 10% of meer van de stemgerechtigde aandelen bezit.

Hoe dat werkt bij verpanding van stemrecht weet ik niet, dus dat is zeker een interessante opmerking! Heb je een bron wellicht? 

 

 

(*) = 1 uitzondering: als werknemer bestuurder is/wordt en hij zelf de enige is die over zijn eigen ontslag als bestuurder  mag stemmen via letteraandelen

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
28 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Voor de pensioenwet ben je DGA als je 10% of meer van de stemgerechtigde aandelen bezit.

Hoe dat werkt bij verpanding van stemrecht weet ik niet, dus dat is zeker een interessante opmerking! Heb je een bron wellicht?

Ik heb geen bron nee. Ik ken de situatie van 60% eigenaar (aandelen) waarvan dan het stemrecht verpand was (vandaar mijn opmerking over de sociale premies waarvan ik niet wist dat dat alleen bij een meerderheidsbelang was).

 

Wat betreft de pensioenregeling was er alleen een beschikbaar pensioenregeling die daarvoor niet gewijzigd hoefde te worden.

 

Hoe dat zit met de collectieve pensioenregelingen en C.A.O.'s is natuurlijk wel iets wat dan door TS uitgezocht zou moeten worden.

 

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, Branko Collin zei:

Ik weet dat de scope van het forum is uitgebreid zodat ook werknemers met voor ondernemers relevante vragen hier terecht kunnen, maar "welke gevolgen heeft dit voor mij als werknemer?" lijkt me dat bij uitstek niet.

Werknemer wordt met 15% toch ook een beetje ondernemer (werkt ook in dezelfde zaak) dus dit lijkt mij wel in het grijze gebied te vallen.

 

Laat de vraag dan zijn "Welke gevolgen heeft dit voor mij als ondernemer?" :classic_cool:

 

Link naar reactie
  • 0
Op 6-2-2019 om 16:35, Norbert Bakker zei:

Beste SamNunspeet, 

 

Hamvraag is:  is deze bevoordeling een beloning voor verrichte werkzaamheden?

Zo ja dan dient  werkgever over dat loon loonbelasting af te dragen.

Zo nee dan is het een schenking en dien jij daar schenkingsbelasting over te betalen. 

 

 

 

 

De situatie dat een werkgever aandelen schenkt aan een werknemer zal m.i. niet zo vaak voorkomen.

De werkgever moet dan aantonen dat hij geen enkel economisch motief heeft om de aandelen te schenken en dat er geen causaal verband is tussen de dienstbetrekking en de plaatsing van aandelen bij de werknemer

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je afrekening wilt voorkomen over de verwerving van de aandelen, dan zou je als alternatief kunnen werken met Stock Appreciation Rights. Dat zijn geen formele aandelen, maar is een informele afspraak waarmee jij meelift op de resultaten van de onderliggende BV. Keerzijde is dat enige winst op de SAR's belast is als inkomen uit dienstbetrekking. Daarentegen is de verkrijging onbelast.

 

En bij 15% aandelen is een eigen Holding BV uiteraard het overwegen waarde vanwege de deelnemingsvrijstelling.

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.