• 0

VOF met lening en BV oprichten

Beste HL-ers,

 

Ik ben bezig met de oprichting van een VOF voor een technische innovatie, hiervoor willen wij een lening aangaan van circa 25k. Ook ben ik actief betrokken bij een startup (BV) waarbij wij circa Q4 2019 op zoek gaan naar 300k+ financiering, hiervoor is de afspraak dat ik 10k inbreng. Mijn eigen EV is zwak, maar dankzij een parttime dienstverband die ik voorlopig (tot Q3 2019) aan kan houden heb ik stabiele inkomsten. 

 

Kan ik tegen die tijd 5k spaargeld inleggen en 5k vermogen uit de VOF halen (andere eigenaar is akkoord) en is dit voor de BV dan eigen vermogen? Welke haken en ogen kom ik tegen. 

 

Ik hoop dat er iemand is die een realistisch inschatting kan geven!

 

Alvast bedankt,

Nair

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ognair.

 

Je mag inderdaad € 5k onttrekken aan de v.o.f. Dat geld wordt vervolgens privé-vermogen en vanuit privé kun je het storten in de BV.

Probleem kan zijn scheve vermogensverhoudingen bij de v.o.f., maar de andere vennoot ziet dat blijkbaar niet als probleem.

 

Juridisch en fiscaal zie ik geen haken en ogen.

 

(Stel dat de v.o.f. niet meer aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen en je hebt net van tevoren €5k onttrokken en naar de BV overgeheveld, dan zou een eventuele schuldeiser van de v.o.f. beslag kunnen leggen op je aandelen in de B.V., maar dit lijkt me een theoretisch probleem.)

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ognair,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Kent de lening aan de vof een bestedingsdoel als voorwaarde of enige bepaling over opeisbaarheid?

 

Je hebt voor mijn gevoel wel een sterke neiging om je in de schulden te steken of om risicovolle verplichtingen aan te gaan.

 

Waarom is de eerste VOF geen BV met persoonlijke holding? En hoe wil je deelnemen in de startup BV? E.e.a. vraag mogelijk om een beetje planning en advies.

 

Weekendgroet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.