• 0

2e accu bedrijfsmatig aanschaffen voor prive e-bike

(aangepast)

Ruim een jaar geleden heb ik in prive een speed pedelec aangeschaft voor woon werk verkeer. Daar betaal ik zakelijk een km vergoeding voor aan prive.

 

Daarom ben ik nu dus vaak op het werk zonder over een auto te beschikken en dat is voor de logistiek wel lastig.

De accu is namelijk niet groot genoeg/snel genoeg bijgeladen om op elk gewenst moment een paar km er bij te rijden.

 

Ik zit nu te denken dat een tweede accu de kleine logistieke problemen zou kunnen oplossen. Maar dat is een oplossing voor een zakelijk probleem dus die wil ik zakelijk aanschaffen.

Zou de fiscus daar moeilijk om gaan doen?

 

Of valt dat onder "De fiscus bemoeit zich niet met beleid van de onderneming"?

 

Ter info: Een nieuwe accu kost eu 1000,-- of meer.

aangepast door svenh

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Wat de Belastingdienst belangrijk vind is het zakelijk nut/doel.
Als jij met de accu jouw zakelijke omzet/productiviteit kan verbeteren en ook zo inzet, lijkt mij dit een prima zakelijke investering die je kan fiscaal kan afschrijven.

Gezien de prijs van 1000 euro (voor een accu) zou ik wel even achter mijn oren krabben of dat de beste oplossing is voor je probleem...

Begrijp ik nou dat je ook nog een auto hebt en in loondienst bent?

Afijn beantwoord deze vragen even voor jezelf:
Hoeveel meer omzet kan ik genereren met de nieuwe accu?
In hoeveel jaar schrijf ik hem af?

Wanneer heb ik hem terugverdient?

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik probeer nu elke dag met de fiets (e-bike dus) naar het werk te gaan. Daarmee heb ik mijn autogebruik gehalveerd.

 

Soms moet ik wat halen, boutjes moertjes, potje verf, dat soort gein. Soms voor het primaire proces (productie) of voor de ondersteuning daarvan.

Dat is dan geen woon werk verkeer.

 

Nu moet ik dat plannen en als die planning mis loopt dan zit i

k zo weer aan 1 dag in de week met de fiets.

Daarbovenop, als ik iets niet heb en het meteen kan kopen en de klus kan afmaken dan maak ik efficiënter gebruik van mijn tijd en energie.

 

Puur financieel gezien kan een tweede accu niet uit.  Maar op het totaal is het misschien toch te overwegen.

En ook zakelijk kan ik die eu 1000 waarschijnlijk beter aan iets anders uitgeven.

 

Maar het blijft staan dat ik vaak mijn buik vol heb van logistiek gepuzzel en gewoon soepel mijn werk wil kunnen doen.

 

17 minuten geleden, MrHTTP zei:

Begrijp ik nou dat je ook nog een auto hebt en in loondienst bent?

 

Ja, ik heb een auto van de zaak en nee, ik ben eigen baas.

aangepast door svenh

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik snap je frustratie. Maar als je zegt een auto te hebben van de zaak zie ik dit meer als een luxeprobleem en mis ik het economisch nut ervan...

 

Wellicht valt er meer te winnen in hoe jij je planning doet of op andere terreinen die het werk soepeler kunnen maken.

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, svenh zei:

Zou de fiscus daar moeilijk om gaan doen?

 

Of valt dat onder "De fiscus bemoeit zich niet met beleid van de onderneming"?

 

Nee het valt niet zomaar onder het laatste. 1000 euro voor een accu is zomaar 15-20% van de nieuwwaarde

Je maakt bewust een keuze voor prive aanschaf.. terwijl zakelijk ook had gekund met een kleine bijtelling. Nu de keuze op prive is gevallen kun je m.i. niet willekeurige onderdelen. als zakelijk aan gaan merken. Voor een als prive gelabelde auto kun je ook niet winterbanden op de zaak kopen omdat je het prive niet nodig vind.

 

Ook is de accu geen zelfstandig bedrijfsmiddel die je ook zonder de fiets kan gebruiken, dat is ook een belangrijk criterium. Maar zonder die specifieke fiets kun je  niets met die accu. Ik denk dus dat enige zakelijke grond ontbreekt om dit zakelijk te kopen.
Je moet in principe ALLE kosten uit de 19cent per kilometer dekken. of dat nu extra banden zijn of een aangepast zadel voor meer zitcomfort bij lange afstanden of een extra accu voor meer actieradius.

Maar goed misschien is hier wel iemand te vinden die fiscaal waterdicht een argumentatie kan bedenken die om deze kosten wel zakelijk te maken.
Het pijnpunt zit hier volgens mij in het feit dat het een integraal onderdeel is van een prive eigendom.. dat niet als zelfstandig bedrijfsmiddel gezien kan worden

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Roel J zei:

Je maakt bewust een keuze voor prive aanschaf.. terwijl zakelijk ook had gekund met een kleine bijtelling. Nu de keuze op prive is gevallen kun je m.i. niet willekeurige onderdelen. als zakelijk aan gaan merken. Voor een als prive gelabelde auto kun je ook niet winterbanden op de zaak kopen omdat je het prive niet nodig vind.

 

Helemaal mee eens ... in die 19 cent per zakelijk gereden kilometer zitten alle kosten van het onderhoud, aanpassingen en/of uitbreidingen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als ik een werknemer zou hebben die op dezelfde manier naar het werk komt en vergoeding krijgt, en die werknemer wil best op de fiets een zakelijke boodschap halen maar dat om dezelfde redenen niet wil/kan, is dat dan een andere situatie?

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
50 minuten geleden, svenh zei:

Als ik een werknemer zou hebben die op dezelfde manier naar het werk komt en vergoeding krijgt, en die werknemer wil best op de fiets een zakelijke boodschap halen maar dat om dezelfde redenen niet wil/kan, is dat dan een andere situatie?

Je mag als werkgever best die accu kopen en aan de werknemer schenken ... dat wordt wordt voor de werknemer loon in natura.

Je mag als werkgever ook zelf een elektrische fiets kopen en die aan het personeel ter beschikking stellen.

 

Ter aanvulling ... Je kung die accu ook zakelijk kopen en die ter beschikking stellen voor zakelijke ritjes met de privé fiets van de werkgever. Voor dat zakelijk gebruik van die fiets geef je een vergoeding ... en die hoeft niet persé 19 cent per kilometer te zijn.

aangepast door Cosara
Aanvulling

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.