• 0

Nieuw btw-nummer in 2020 voor alle eenmanszaken

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Alle eenmanszaken in Nederland krijgen vanaf 1 januari 2020 een nieuw btw-identificatienummer van de Belastingdienst. Dit nieuwe nummer heeft geen koppeling meer met jouw BSN-nummer (burgerservicenummer).

De afgelopen jaren is onder andere door privacybescherming en identiteitsfraude weerstand gerezen tegen het gebruik van het BSN in het btw-nummer van eenmanszaken. De Autoriteit Persoonsgegevens gaf eerder dit jaar aan dat het opnemen van het BSN in het btw-nummer privacygevoelig, onwenselijk en onrechtmatig is. Zij oordeelde dat er een ander systeem moet komen.

 

Tussenoplossing

Het nieuwe btw-nummer van jouw eenmanszaak is bestemd voor vermelding op bijvoorbeeld facturen en de website. Het wordt ook gebruikt voor intracommunautaire transacties (handelsverkeer binnen de EU) en andere transacties op basis van EU-regelgeving. Voor de communicatie met de Belastingdienst blijft het oude, op het BSN gebaseerde nummer in gebruik. Op langere termijn streeft de Belastingdienst naar één btw-nummer dat je voor alle doeleinden gebruikt.

 

Nu al niet meer op je website

Als zzp’er of eenmanszaak kun je nu al stoppen met het vermelden van het btw-identificatienummer op jouw website of webshop. Bij levering aan consumenten ben je op basis van wettelijke regels eigenlijk verplicht dit nummer op je website te vermelden. De Autoriteit Consument & Markt houdt hier toezicht op, maar geeft geen prioriteit aan handhaving bij zelfstandigen vanwege de onwenselijke situatie die dit oplevert.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgende stap zou zijn dat eenmanszaken voertuigen niet meer op privé naam maar op bedrijfsnaam komen?

Zou moeten kunnen met zo'n nieuw nummer lijkt mij....

 

Mocht ik ooit eens in een onzinnig moment bedenken ik rij te snel, dan maak ik nu weinig kans bij de rechter met die stapels contributieverzoeken die op mijn naam staan....

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Mikky Vrolijk zei:

De afgelopen jaren is onder andere door privacybescherming en identiteitsfraude weerstand gerezen tegen het gebruik van het BSN in het btw-nummer van eenmanszaken.

 

Weer een prima voorbeeld van de kloof tussen burgers en overheid/politiek. Sinds de trend van ZPP-ers in ons land (waar ik sinds 2008 ook onderdeel van ben) wordt er al flinke kritiek geleverd op deze manier van nummers toewijzen. Fijn dat er na 10 jaar iemand is wakker geworden. Wellicht kost dit nu een paar miljoen om te realiseren...

 

Bronvermelding?

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/zzp/nieuw-btw-nummer-in-2020-voor-alle-eenmanszaken/

Link naar reactie
  • 0

Ik ben heel erg benieuwd hoe men dat gaat doen met intracommunaitaire leveringen.. moeten eenmanszaken straks allemaal een nieuw btw nummer door gaan geven aan hun leveranciers? of heb je straks op je website je nieuwe nummer en communiceer je met je leveranciers nog het oude nummer waarmee je aangifte doet..

wat het ook wordt, ik vrees dat deze tussenoplossing de nodige chaos gaat opleveren en een grote "pain in the ass" gaat worden bij de handhaving / controle op de btw wetgeving.

Ik hoorde net op het journaal dat vorig jaar meer bedrijven zijn gestart dan ooit, grootste deel waren (zolderkamer*) webshops, ga die maar eens uitleggen dat je 2 nummers hebt en waar je welk nummer moet gebruiken....

 

En hoewel ik het nut en de noodzaak goed snap, vrees ik dat ergens op een belastingkantoor een aantal verantwoordelijken voor handhaving en toezicht op de btw wetging stilletjes in een hoekje zitten te huilen of alsnog overwegen gebruik te maken van de vertrekregeling :classic_sad:

Met software die zo ongeveer stamt uit de tijd dat beenwarmers en pols-zweetbandjes hip waren wordt dit een  fijne extra uitdaging. Je weet maar nooit misschien kunnen we binnenkort belastinginspecteurs in gele hesjes op straat vinden omdat het zo niet langer gaat.

Link naar reactie
  • 0
Alle eenmanszaken in Nederland krijgen vanaf 1 januari 2020 een nieuw btw-identificatienummer van de Belastingdienst. Dit nieuwe nummer heeft geen koppeling meer met jouw BSN-nummer (burgerservicenummer).


maar

Het nieuwe btw-nummer van jouw eenmanszaak is bestemd voor vermelding op bijvoorbeeld facturen en de website. Het wordt ook gebruikt voor intracommunautaire transacties (handelsverkeer binnen de EU) en andere transacties op basis van EU-regelgeving. Voor de communicatie met de Belastingdienst blijft het oude, op het BSN gebaseerde nummer in gebruik.


Er is dus wel een koppeling.

Wat de auteur (vermoedelijk/wellicht/hopelijk) bedoelde is dat het nieuwe btwnummer niet is gebaseerd op het BSN.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479
Op ‎11‎-‎2‎-‎2019 om 14:09, JansenmeteenJ zei:

Wat trouwens ook deels waar zou zijn, want met gaat onder andere bij de belastingdienst een omzettool gebruiken tussen je nieuwe btw nummer en oude btw nummer om software problemen op te lossen zoals ik begreep....

 

Als je een eenmanszaak hebt, moet je vanaf 1 januari 2020 voor de btw 2 nummers gebruiken:

  1. Het omzetbelastingnummer: voor communicatie met de Belastingdienst
    Heb je een btw-nummer? Dat nummer heet vanaf 1 januari 2020 'omzetbelastingnummer'. Je blijft jouw huidige nummer gebruiken voor jouw contacten met de Belastingdienst. Bijvoorbeeld als je de Belastingdienst een brief schrijft. Of als je de BelastingTelefoon belt. Alleen de naam verandert in omzetbelastingnummer.
     
  2. Het nieuwe btw-identificatienummer: voor zakelijke contacten
    Het nieuwe btw-identificatienummer (btw-id) gebruik je vanaf 1 januari 2020 voor al jouw contacten met klanten en leveranciers. Je zet het btw-id bijvoorbeeld op jouw facturen en website. Ook gebruik je het voor handel binnen de Europese Unie (EU).

Op langere termijn streeft de Belastingdienst naar één btw-nummer dat je voor alle doeleinden gebruikt.

Zie up-date informatie op Ondernemersplein: Eenmanszaken: 2 nummers voor de btw

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
Op 11-2-2019 om 12:29, Roel J zei:

Ik ben heel erg benieuwd hoe men dat gaat doen met intracommunaitaire leveringen.. moeten eenmanszaken straks allemaal een nieuw btw nummer door gaan geven aan hun leveranciers?

Drama en geldverspilling..

Alle overeenkomsten met buitenlandse belastingdiensten en de partijen die mij daar mee van dienst zijn kan ik opnieuw opstellen incl vertaling, machtigingen en stempels van de rechtbank.

Kennelijk is het oude nummer ook echt niet meer bruikbaar.

Van mij hoeft het allemaal niet.

Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, logistieke dienstverlening zei:

Drama en geldverspilling..

Yep ... niemand mag uw gegevens vergaren en bewaren, maar ondertussen weet iedereen alles van u ...

 

Een doorgeslagen privacywet mogen wij wel concluderen, en dat niet alleen voor ZZP'ers.

 

Bij menig politicus ontbreekt het corpus callosum tussen Idealisme en Realisme.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

We zijn nu inmiddels ruim een jaar verder, en als het goed is heeft niemand nog zijn oude, op het burgerservicenummer gebaseerde, btw nummer op zijn/haar site staan.

Per toeval kwam ik net op The WayBackMachine waarmee ik nog steeds moeiteloos het oude btw nummer van mijzelf en ook van anderen kan lezen. Om die reden vond ik het nog wel de moeite waard om dit topic weer eens uit de mottenballen te trekken aangezien kwaadwillenden nog steeds BSN nummers met overige contactgegevens kunnen verzamelen.

Is het nu de verantwoording van de eigenaar van de site om de bewuste gegevens offline te laten halen (het is namelijk mogelijk om contact op te nemen met het online archief) of is zoiets juist de taak van de overheid, vergelijkbaar met hoe de EU de privacy regels voor de grote tech-bedrijven bepalen? Of is dit meer een kwestie van onnodig beren op de weg zien?

Link naar reactie
  • 0

Je kan zelf verzoeken oude versies van je website uit internet archive te halen via een robots.txt bestand, heel moeilijk is dat niet. 

 

Als je echter specifiek alleen dat BTW/BSN eruit wilt halen gaat dat denk ik niet lukken. 

 

Internet archive zit niet in Nederland, de overheid kan niets doen al zouden ze het willen. Internet archive zelf kan eigenlijk ook niet zoveel doen, een BTW nummer is een reeks cijfers met B01 of B02 ofzo erachter, niet heel eenvoudig herkenbaar als zodanig (het zou bijvoorbeeld ook de naam kunnen zijn van een beta-release van software oid).

 

Geluk bij een ongeluk is dat de GGD duizenden NAW gegevens met bijbehorende BSN's heeft laten lekken, en daarmee een heel recente, grote en accurate set gegevens heeft aangeleverd voor kwaadwillenden - naar voor de betrokkenen, maar het maakt het een stuk minder aantrekkelijk om archief-versies van websites van eenmanszaken te gaan afstruinen ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.