• 0

Keuren van voedingssupplement

Hoi allemaal,

 

Ik heb al veel topics gelezen maar niet precies kunnen vinden naar het antwoord op mijn vraag.

Ik zit er aan te denken om samen met een vriend een voedingssupplement op de markt te brengen. Het is er op de Nederlandse markt nu nog niet (wel in de US). De stof zelf willen we uit China halen. We hebben daar een producent gevonden met hoge kwaliteitseisen, een "Good Manufacturing Practices" werkwijze (certificaat?), enzovoort.

Nou snap ik dat mensen (waaronder ikzelf) toch, ondanks "betrouwbare" kwaliteitsstandaarden huiverig zijn om zomaar een stof uit China te gebruiken. Denk aan het melkpoeder schandaal. Daarom hebben wij in Nederland een chemicus die de stof kan testen op zuiverheid en echtheid. Wel zo veilig. Maar ja, dat is wel een "mannetje" (ook al heeft die persoon een PhD), en niet een erkend bedrijf.

 

Dus, vroeg ik me af, is dit voldoende volgens de Nederlandse Wet? Ik kan er nergens iets over vinden, niets daarin over EU richtlijnen. Allemaal afspraken welke informatie er op een etiket moet staan en dergelijke, maar niets over het goedkeuren van de stof zelf.

 

Dat is dus mijn voornaamste vraag: is het genoeg om zelf de stof te testen? Moet je het - wettelijk - ergens officieel laten keuren? En zo ja, waar dan? Iemand die mij hier iets over kan vertellen of een link met informatie kan verschaffen, heel graag!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Al bij de vriendjes van NVWA gekeken?
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/voedingssupplementen-en-kruidenpreparaten

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/voedingssupplementen-en-kruidenpreparaten/regelgeving-voedingssupplementen-en-kruidenpreparaten

 

Heb je een telefoon?

https://www.nvwa.nl/over-de-nvwa/contact

 

Een handige vuistregel; zoek zoveel mogelijk uit, desnoods meer dan de wet van je eist. Met voedsel wil je niet knoeien...
Ik zou alles uit China zelf laten controleren, een vliegticket boeken en een Chinese zakenrelatie zoeken. Better safe than sorry...

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hoi Razzie,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Wordt het Chinese product op de Amerikaanse markt gebracht of is er daar ook iemand aan het produceren?

 

Ik zou dan denken: waarom zouden jullie dat niet (in samenwerking) in Europa willen doen? Uiteraard als het supplement hier toegestaan is.

 

Zijn er in andere EU-landen of UK :classic_wink: al importeurs?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

bezint eer je begint...
als het stoffen bevat die in Europa nog niet zijn toegelaten moet je ook een veiligheidsdossier aanleggen, dat gaat je al snel tienduizenden euro's kosten!

de bovengemiddelde orthomoleculair onderlegde consument heeft liever geen grondstoffen uit China, nogal slechte reputatie..

de massa zal het een worst zijn, maar je zal het goed moten testen, en dan niet door een 'mannetje' aangezien je importeur wordt, ben jij verantwoordelijk voor de veiligheid.

 

denk ook alvast na over je marketing, indien er geen claim is toegewezen voor je grondstof wordt marketing ook best lastig als je niet mag zeggen waar het voor dient.

als voorbeeld: je mag bij cranberry preparaten op geen enkele wijze naar het woord blaasontsteking verwijzen, dat is een medische claim en kan je een boete van maximaal 30K  (!) per overtreding opleveren.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties!

 

@MrHTTP: ik denk dat ik dan inderdaad maar eens de NVWA bel. In de eerste link beschrijven ze dat ze het controleren, maar ik kan niet iets vinden over dit proces. Maar dat vraag ik ze dan zelf wel. Thanks!

 

@Highio: In de US zijn ze wel aan het produceren. Maar hier nog niet verkrijgbaar. In de UK zie je soms doorverkoop van geimporteerde potjes voor belachelijke prijzen. 

 

@Bazzio: De stof is voor zover ik weet wel toegestaan in Europa (ook omdat je het soms aantreft op UK sites), maar 100% zeker weet ik het niet. Ik kan daar ook geen goede lijst van vinden. Als ik het zoek op https://echa.europa.eu/regulations/biocidal-products-regulation/approval-of-active-substances/list-of-approved-active-substances dan kan ik het niet vinden.

Wat betreft claims, dat zijn regels die wel makkelijk te vinden zijn, dus daar gaat niet het grootste probleem in zitten.

Link naar reactie
  • 0

 

3 uur geleden, razzie zei:

Wat betreft claims, dat zijn regels die wel makkelijk te vinden zijn, dus daar gaat niet het grootste probleem in zitten.

 

Als het product al in de VS te koop is via reguliere kanalen zit het grootste probleem inderdaad meestal niet in de keuring en de toelating op de EU-markt.

 

Waar je wel op moet letten en over na moet denken is hoe je de kwaliteit van het supplement vervolgens structureel - batchgewijs - gaat  controleren of laten testen. Want grondstoffen en productieprocessen willen nog wel eens wijzigen zonder dat jij daarvan op de hoogte bent gesteld.

 

Zie ook dit topic: 

Bovendien wil er ook nog wel iets misgaan tijdens verpakken en transport. Een van mijn klanten importeert voedingssupplementen uit - in dit geval India - een daar is al een paar keer een zending die al herverpakt was en in (natuurvoedings)winkels stond teruggehaald omdat er sprake was van schimmelvorming; vermoedelijk was het verpakken toch niet zo steriel en was de combinatie van hitte en vocht tijdens transport een groeiversneller.

 
 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk verhaal Norbert! Dank.

 

Ons idee is was om relatief klein te beginnen. Eerst kleine batches, verkoop via bijvoorbeeld een eigen webshop. Deze batches zouden we dan zelf kunnen laten controleren door onze eigen chemicus als dit wettelijk gezien OK is. Mocht er iets misgaan tijdens het verpakken of transport, dan is dat risico voor ons. Dat is vervelend, maar financieel geen groot issue. Als de volumes toenemen dan zouden we kunnen gaan kijken naar een verzekering, en zaken als eventueel herverpakken en laten keuren in Nederland. Maar daar zijn we nu nog niet.

 

Als dit wettelijk gezien niet OK is (ik kan nog steeds niet echt vinden hoe dat proces precies gaat, maar ik zal de NVMA bellen) dan hoop ik dat dit niet een mega duur iets is :-)

 

 

Link naar reactie
  • 0
50 minuten geleden, razzie zei:

Ons idee is was om relatief klein te beginnen. Eerst kleine batches, verkoop via bijvoorbeeld een eigen webshop. Deze batches zouden we dan zelf kunnen laten controleren door onze eigen chemicus als dit wettelijk gezien OK is.

 

Dat hangt af de werking (alleen fysiologisch of ook farmacologisch) , samenstelling  (dosering vitamines en  mineralen ) en risico op contaminanten  (zoals polycyclische aromaten en alkaloïdes...vooral bij kruidenmixen).Zodra daar sprake van is zal NVWA verlangen dat die risico's worden gemonitord en geborgd, en dan is een buitenlands (niet EU) lab of eigen chemicus - vermoed ik - niet voldoende; maar uiteraard zou ik dat vooral aan NVWA voorleggen. Bel de NVWA dus! 

 

Spelen al deze aspecten niet (bij een potje kokosolie bijvoorbeeld), dan gelden alleen de normale voedingmiddelen richtlijnen (HACCP), en mag je controle daarop helemaal naar eigen inzicht inrichten.

 

Spelen deze aspecten wel dan is zelf moeten laten testen bij een EU Lab relatief duur als je klein begint. Denk dan vooral goed na over hoe klein je kunt of wilt beginnen en kijk ook naar mogelijkheden om de goederen niet zelf te importeren maar dat door een groothandel te laten doen. (Staar je daarbij ook niet blind op de zogenaamde exclusiviteit: als een product aanslaat gaan je concurrenten het toch wel aanbieden. )

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
5 uur geleden, razzie zei:

@MrHTTP: ik denk dat ik dan inderdaad maar eens de NVWA bel. In de eerste link beschrijven ze dat ze het controleren, maar ik kan niet iets vinden over dit proces. Maar dat vraag ik ze dan zelf wel. Thanks!

 

Bedoel je dit?

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/import-van-levensmiddelen-en-consumentenproducten/hoe-controleert-de-nvwa

https://www.nvwa.nl/over-de-nvwa/hoe-de-nvwa-werkt/toezicht-maatregelen-en-boetes/uitgangspunten-nvwa-toezicht

 

Sowieso even bellen en voor jezelf kijken of je het goed hebt begrepen.

 

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

De nVWA helpt soms bij het bepalen of iets wel of niet kan maar zal bij enige twijfel doorverwijzen naar wetgeving en zelfredzaamheid. Het is niet zo heel moeilijk (20 seconden voor mij) om te vinden of de stof of combinatie van stoffen mag worden verkocht in Europa. (zie bijlage)

 

Of het ook verstandig is om zonder enige ervaring uit China te gaan importeren en hier iets op de markt te zetten als het om een product gaat wat hier nog niet wordt verkocht waag ik te betwijfelen. De suplementenmarkt is behoorlijk ontwikkeld en als iets er nog niet is dan zal daar een reden voor zijn. In Amerika mag heel veel zolang je maar heel duidelijk waarschuwt voor eventuele bijwerkingen en effecten bij overdosering. 

 

Wat ik ook opmerkelijk vind is de link die TS maakt met biociden. Hierbij moet ik denken aan Zilver wat zeker niet toegestaan is als voedingssuplement.

 

 

CELEX_32002L0046_NL_TXT.pdf

 

aangepast door Hans v N
Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, Hans v N zei:

Wat ik ook opmerkelijk vind is de link die TS maakt met biociden. Hierbij moet ik denken aan Zilver wat zeker niet toegestaan is als voedingssuplement.

 

Biociden zijn een breed begrip. Er zijn ook biociden die juist bedoeld zijn voor menselijke consumptie, o.a. om bederf tegen te gaan. 

 

36 minuten geleden, Hans v N zei:

In Amerika mag heel veel zolang je maar heel duidelijk waarschuwt voor eventuele bijwerkingen en effecten bij overdosering. 

 

Interessant. Dus in de EU wordt meer preventief gereguleerd / gecontroleerd? 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Conserveermiddelen in voedingsuplementen zijn vaak inderdaad biociden en dus (streng) gereguleerd. Maar ik doelde op een biocide als supplement, dus niet een een product om de houdbaarheid te beïnvloeden. Het laten drinken van colloïdaal zilver is al tijden verboden in Europa maar blijft hardnekkig rondspoken op het Internet. 

De wetgeving in Amerika is op sommige punten inderdaad veel liberaler (hormonen in vlees, gen gewassen, chloorkip enz) maar vaak slaan ze door bij het waarschuwen vanwege de angst voor claims. Extreem is wel de waarschuwing op koffie in Californië. 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Hans v N zei:

Het laten drinken van colloïdaal zilver is al tijden verboden in Europa maar blijft hardnekkig rondspoken op het Internet. 

 

Gelezen op  superfood.nl:

Quote

Sinds de oudheid heeft de mens zilveroplossingen gebruikt om ziekteverwekkers te bestrijden en ziektes te voorkomen. Desondanks dwingen huidige Europese richtlijnen ons te vermelden dat dit product alleen uitwendig gebruikt mag worden. We laten u de keuze.

 

De vetgedrukte toevoeging ontbreekt bij oa vitaminstore. En dat lijkt me wel zo veilig..... 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik dacht dat ik gisteren iets over risicoperceptie geschreven had, maar ik vind dat bericht nu niet online terug. Verder weet ik niet wat je verstaat onder belachelijke beprijzing in een eerder bericht, maar dat heeft vaak een reden (grijze of zwarte markt). Het kan daarentegen verkeren, want nog niet zo gek lang geleden waren we ook hier argwanend of skeptisch t.a.v. CBD olie en dat lijkt inmiddels zo ongeveer gemeengoed geworden.

 

Razzie, heb je ondertussen gebeld of voor mijn part gemaild met NVWA? We zijn immers twee dagen verder na jouw openingsbericht...

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Norbert Bakker zei:

 

Gelezen op  superfood.nl:

 

De vetgedrukte toevoeging ontbreekt bij oa vitaminstore. En dat lijkt me wel zo veilig..... 

 

goed voorbeeld van Hans, mede door de laatste mediastorm heeft Vitaminstore Nederland hiervoor gekozen,

je mag als verkoper niet eens suggereren dat je het zou kunnen innemen..

 

de heksenjacht van de nVWA staat wat mij betreft in schril contrast met het vergif wat legaal in apotheken wordt verkocht en waar per jaar vele malen meer dodelijke slachtoffers door vallen!

Desalniettemin is het dus wel wetgeving waar je rekening mee dient te houden als je nieuwe supplementen wil introduceren en mijn eerder gegeven waarschuwing aan TS blijft dat je goed moet onderzoeken hoe en wat en dat je dus meer nodig hebt dan een 'mannetje'

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Hoi allemaal,

 

Bedankt voor alle antwoorden en leuke discussie.

Ik weet inmiddels dat de stof wel is toegestaan op de Europese markt. Ik moet nog bellen met de NVWA, en ben alvast aan het kijken of er labs zijn in Nederland waar je een stof kan laten keuren mocht dat nodig zijn.

 

Ik hou jullie op de hoogte!

 

Groet

Bas

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.