• 0

Uurtarief computer branche

Hallo iedereen,

 

Ik heb sinds een aantal jaar een computer bedrijf voor het midden MKB en voor particulieren. Nu komt het vaak voor dat ik niet een heel uur bezig ben.  bijvoorbeeld soms is het probleem snel opgelost (15 min of 30 min) 

Nu is het probleem hoeveel vraag je hiervoor? een heel uurtarief ? helemaal niks voor de goodwill? Dit komt vaak voor bij mij. 

Wat is jullie advies hierin?

 

Met vriendelijke groet!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik factureer zelf per kwartier. Kleinere werkzaamheden noteer ik meestal in mijn systeem en factureer ik pas als er een paar uurtjes zijn opgebouwd. Aan het begin van elk kwartaal factureer ik de dan nog openstaande opdrachten alsnog zodat die uren niet te lang open blijven staan. 

 

Maar ga jij zelf naar de klant toe? Dan ben je natuurlijk al snel een uur kwijt aan reistijd e.d. Ook dat moet naar mijn mening gewoon betaald worden toch?

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 1

Korte werkzaamheden, kan je per minuut berekenen, per blok van 15 minuten, per halfuur of per uur. Daarbij moet je ook rekening houden met de reistijd en reiskosten als je naar de klant toe moet rijden.

 

https://ondernemersplein.kvk.nl/uw-uurtarief-bepalen/

https://uurtarief.tips/nl/kennisbank/ict

https://uurtarief.tips/nl/zzp/reiskosten/voorrijkosten

https://zzpdaily.nl/zzp-uurtarief-infographic/

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
52 minuten geleden, Bob de webbouwer zei:

Ik factureer zelf per kwartier. Kleinere werkzaamheden noteer ik meestal in mijn systeem en factureer ik pas als er een paar uurtjes zijn opgebouwd. Aan het begin van elk kwartaal factureer ik de dan nog openstaande opdrachten alsnog zodat die uren niet te lang open blijven staan. 

 

Maar ga jij zelf naar de klant toe? Dan ben je natuurlijk al snel een uur kwijt aan reistijd e.d. Ook dat moet naar mijn mening gewoon betaald worden toch?

Ja ik ga soms wanneer nodig zelf naar de klant toe, inderdaad reiskosten reken ik meestal ook niet. Als ik bijvoorbeeld in me eigen woonplaats (dorp) naar klanten moet dan ben ik misschien een minuut onderweg. Voor klanten verder weg reken ik wel reistijd. 

 

Misschien inderdaad wel een optie om dat bij te houden in me systeem bij kleine werkzaamheden.  En anders alsnog dat ene kwartier factureren?

 

 

Link naar reactie
  • 0
50 minuten geleden, Cosara zei:

Korte werkzaamheden, kan je per minuut berekenen, per blok van 15 minuten, per halfuur of per uur. Daarbij moet je ook rekening houden met de reistijd en reiskosten als je naar de klant toe moet rijden.

 

https://ondernemersplein.kvk.nl/uw-uurtarief-bepalen/

https://uurtarief.tips/nl/kennisbank/ict

https://uurtarief.tips/nl/zzp/reiskosten/voorrijkosten

https://zzpdaily.nl/zzp-uurtarief-infographic/

Dankjewel!

Link naar reactie
  • 0

Heb je een mogelijkheid om jouw declarabele uren over dit aantal jaar na te gaan?

 

Misschien moet je eens met een tandarts of advocaat gaan praten...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wat methoden die ik gebruikt zie:

 

- Naar boven afronden (het dichtstbijzijnde kwartier bijvoorbeeld).

- Een vast bedrag aan onderzoekskosten berekenen (bij reparaties).

- Een vast bedrag per dienst.

- Een fooienpot c.q. de klant zelf laten bepalen wat hij wil betalen (dit zag ik een schoenmaker doen voor kleine werkzaamheden zoals gaatjes in een broekriem knippen).

 

Zelf rond ik naar het eerste volle uur af, maar ik heb zo weinig kleine klanten dat ik ook makkelijk kan onthouden of ze nog 40 minuten van me tegoed hadden.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Highio zei:

Heb je een mogelijkheid om jouw declarabele uren over dit aantal jaar na te gaan?

 

Misschien moet je eens met een tandarts of advocaat gaan praten...

 

Groet,

 

Highio

Ja daar heb ik wel inzicht in! ga ik naar kijken.

Toevallig is een vriend van mij advocaat, ik zal hem eens sparren.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
48 minuten geleden, cosinas zei:

Als ik bijvoorbeeld in me eigen woonplaats (dorp) naar klanten moet dan ben ik misschien een minuut onderweg.

Je onderschat de tijd die het kost. Voordat je terug bent van even een instelling aanpassen, ben je zo een half uur verder. Jouw klant snapt ook dat jij op zijn verzoek op pad bent gegaan, dus je kan voor zoiets een basistarief vragen van bv één uur. Vooraf duidelijk communiceren.

 

Je kan ook service abonnementen verkopen of een support-strippenkaart. :classic_rolleyes:

 

Als het service is aan klanten die al hun apparatuur bij jou bestellen, ligt dat anders uiteraard. 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
3 uur geleden, cosinas zei:

Misschien inderdaad wel een optie om dat bij te houden in me systeem bij kleine werkzaamheden.  En anders alsnog dat ene kwartier factureren?

 

Tja dat moet je zelf bepalen. Het ligt er ook aan hoe je facturatiesysteem werkt, en hoe druk je het hebt.

 

Ik werk op die manier eigenlijk vooral voor vaste klanten, die staan toch al in mijn systeem dus dan is het uitdraaien van de factuur een kwestie van een druk op de knop en meestal hebben die ook wel een aantal van die kleinere werkzaamheden van 15 of 30 minuten in een kwartaal dus dan is het al snel de moeite waard.

 

Maar als je die uren in een excel sheet bijhoudt  en je moet dan de klant nog handmatig invoeren in je boekhoudsysteem om een factuur uit te draaien kost dat bijna net zoveel tijd als de werkzaamheden zelf :classic_wink: Maar ja, 4 keer een kwartier is ook weer een uur en als je toch even niks beters te doen hebt... 

Waarschijnlijk kun je in jouw geval misschien ook beter een vast starttarief rekenen (bijvoorbeeld 50 euro inclusief het eerste half uur werk). Zo werkt het lokale witgoed reparatie bedrijf hier ook.

aangepast door Bob de webbouwer

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.