• 0

Bestuurslid [in dienst van de werkmij en tegelijkertijd aandelen?]

(aangepast)

Goedemorgen beste mede forumleden,

 

De afgelopen tijd het hele forum goed doorgespit om bepaalde vraagstukken op te lossen die we hadden. Nu is er echter 1 waar ik niet het juiste antwoord op kan vinden.

 

Mijn ouders beide hun hele leven al werkzaam in de horeca, hebben de kans gekregen om een goed lopende afhaal/bezorgdienst )voornamelijk burgers en in kleine mate andere snacks en patat) over te nemen. Nu is dit het begin aangezien de eigenaar van het concept het graag zo snel mogelijk zo groot mogelijk wil laten worden. Hiervoor hebben mijn ouders een holding opgericht waar onder de werkmij valt hierin hebben mijn ouders 75% en de concept eigenaar 25%.

 

Nu willen ze niet alleen de afhaal uitbreiden maar ook een aparte burgerrestaurant opzetten, waarbij we al voor verschillende locatie gevraagd zijn. Dit zij niet de absolute A-locaties maar wel op plekken met high traffic.

 

Nu de daadwerkelijke vraag.

 

Voor de deze aparte tak wordt een aparte werkmij opgezet, daarin hebben mij ouders mij gevraagd om bestuurder hier van te worden. Door mijn ervaring in het restaurant wezen. Hier heb ik uiteraard ja opgezegd.

 

Nu moet er veel geïnvesteerd worden, mijn ouders hebben mij gevraagd of ik eventueel het interieur aan wil schaffen en deze dan zou willen "verhuren" aan de werkmij. Indien ik dit wil, staat er ook een aandeel van 20% voor mij klaar. Dit willen ze, om mij nog extra te motiveren om er vol voor te gaan.

 

Nu is mijn vraag is überhaupt mogelijk om in dienst te zijn van de werkmij en tegelijkertijd er aandelen in te hebben?

Zo ja als ik hier op in ga zou ik dit moeten onder brengen in een holding. Dan zou ik alsnog uit de holding mijzelf ook nog eens een loon moeten geven?

 

Graag zie ik jullie mening hier over.

 

groet,

 

Mathijs

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Matthijs,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

2 uur geleden, Thijsie85 zei:

Nu is mijn vraag is überhaupt mogelijk om in dienst te zijn van de werkmij en tegelijkertijd er aandelen in te hebben?

 

Zeker. Alleen ben je geen normale werknemer meer, zie onderste alinea 

 

2 uur geleden, Thijsie85 zei:

Zo ja als ik hier op in ga zou ik dit moeten onder brengen in een holding.

 

Er is geen moeten, maar het is wel handig (oa vanwege scheiding risico en eigendom en de deelnemingvrijstelling; toekomstige waardestijging/gerealiseerde winst bij verkoop aandelen is dan onbelast) .

 

2 uur geleden, Thijsie85 zei:

Dan zou ik alsnog uit de holding mijzelf ook nog eens een loon moeten geven?

 

Nee, 1x (in werkmij of in holding) is in dit geval genoeg . 

 

Los van of je een holding opricht en daar de aandelen plaatst, moet je ook nog rekening houden met het volgende:

  • Je bent bestuurder/ aanmerkelijk belanghouder en werkzaam voor de werkmij, dus moet je een gebruikelijk (DGA) loon toepassen. 
  • het *kan*  gevolgen hebben voor jouw sociale verzekeringen (WW, WIA) en pensioen. Laat je hierover goed informeren, want sommige zaken (zoals sociale verzekeringsplicht WW en WIA) zijn te sturen/te beïnvloeden. Zorg in ieder geval dat je dat vooraf goed regelt 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag Norbert, 

 

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. 

 

Dus als ik het goed begrijp, als ik zowel bestuurder als aandeelhouder ben. Dat ik op dat moment als dga betaald moet worden. 

 

Als ik alleen bestuurder ben, krijg ik alleen een voorafgesproken loon? 

 

Want ik den beginselen zou er niet genoeg omzet gedraaid worden dat ik als een dga betaald kan worden. Ik weet dat je verlaging aan kan vragen. 

 

Mijn achterliggende gedachte is, mocht ik de aandelen accepteren dat ik dat in de toekomst makkelijker uit kan breiden wanneer mijn ouders willen af bouwen!

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, Thijsie85 zei:

Dus als ik het goed begrijp, als ik zowel bestuurder als aandeelhouder ben. Dat ik op dat moment als dga betaald moet worden. 

 

Zodra je een aanmerkelijk belang hebt (5% van de aandelen of meer) en werkzaam bent voor de werkmij (direct of via je holding) moet je een gebruikelijk loon toepassen. Of je daarbij ook bestuurder bent doet daarvoor dus niet ter zake.

 

21 uur geleden, Thijsie85 zei:

Want ik den beginselen zou er niet genoeg omzet gedraaid worden dat ik als een dga betaald kan worden. Ik weet dat je verlaging aan kan vragen. 

 

Dan zou ik dat zeker vragen. 

 

21 uur geleden, Thijsie85 zei:

Mijn achterliggende gedachte is, mocht ik de aandelen accepteren dat ik dat in de toekomst makkelijker uit kan breiden wanneer mijn ouders willen af bouwen!

 

Houdt er wel rekening mee dat aandelen "krijgen" belast loon is. Ze krijgen of kopen zolang ze nog niets of weinig waard zijn is daarom een stuk voordeliger dan ze later - als je nota bene zelf voor de waardestijging hebt gezorgd - moeten kopen of krijgen. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.