Jump to content
gino075

eerst klanten werven of eerst een vrachtwagen kopen?

Recommended Posts

Beste Lezers,

 

Momenteel ben ik bezig met een bachelor Logistiek Management. Gaandeweg de opleiding ben ik erachter gekomen dat ik graag een transportbedrijf wil starten. Volgens leraren is  het juiste moment om te starten nu vanwege de hoge vraag. Het bedrijf hoeft voor mij de eerste 2 jaren niet rendabel te zijn. Ik wil het liefst de opbrengst opnieuw investeren en zo de onderneming te laten groeien.

 

Echter loop ik tegen een bekend startersprobleem aan: klanten werven. Ik weet best hoe ik klanten kan benaderen. Ik heb verstand van logistiek en kan me goed verwoorden. maar op dit moment heb ik nog geen vrachtwagens gekocht/geleased. Dus als ik nu potentiële opdrachtgevers benader, zijn ze niet bereid afspraken te maken omdat ik nog geen vrachtwagens heb. Dus dit betekent dat ik eerst een vrachtwagen zou moeten aanschaffen en dan pas klanten kan gaan werven... Dus heb ik een vrachtwagen die stilstaat terwijl de vrachtwagen wel afgelost dient te worden.

 

Hoe doen anderen dit? kopen ze eerst een vrachtwagen. of hebben ze al opdrachtgevers gevonden? Ik ben bang dat als ik nu een of twee vrachtwagens aanschaf dat ik dan geen klanten krijg waardoor de vrachtwagen kan blijven rijden.

 

Omdat ik studeer kan ik zelf natuurlijk niet rijden, hiervoor neem ik personeel aan. maar blijft er op deze manier nog wel wat over gezien de lage marges? nogmaals ik wil graag opnieuw investeren en uitbreiden.

 

Alvast bedankt voor de hulp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt ook even één huren als je een klant hebt. Maar heb je ervaring bij een transportbedrijf? Komt best heel veel bij kijken. En een ondernemingsplan ? 

Edited by Wkhoek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Wkhoek, 

 

Ik heb voor mijn studie 3 jaar als transportplanner gewerkt en ik zit heb op school de complete module transport en distributie afgerond. Ik weet dus precies wat er qua vergunningen, papierwerk, eventueel douaneregels bij komt kijken. 

 

Ondernemersplan is in de maak en dit is het stuk waar ik dus op vast loop. Ik gok er overigens op dat er genoeg werk is. Woon in Venlo dus logistiek gezien genoeg aanwezig.  Maar gokken is niet mijn grootste talent :) 

 

Dan komt nog het probleem met personeel. Ik kan natuurlijk niet personeel inhuren en zeggen dat ik op dit moment geen werk heb.

Misschien verstandig om toch zelf het groot rijbewijs te halen? of is dit niet noodzakelijk? 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

met personeel starten lijkt mij bijkans onmogelijk, of de order portefeuille moet dusdanig zijn. 

Maar misschien kun je ook ritten maken via een conculega-transportbedrijf?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quote

Gaandeweg de opleiding ben ik erachter gekomen dat ik graag een transportbedrijf wil starten.

 

Ik snap wel waarom jij vastloopt.

Het gaat er niet zozeer om wat jij wilt maar wat de markt wil, welke trends er zijn waar jij op in kan spelen (en ziet) en ontdekken waar jouw ondernemerskwaliteiten liggen.

In jouw situatie kan ik nu maar een tip bedenken: Bezoek zoiets als dit:

http://www.logistiekmiddenbrabant.nl/evenementen/logistiekdag-2018

en ga in gesprek en luister vooral naar de problemen die er zijn in de markt...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zou inderdaad een optie kunnen zijn ipv het rechtstreeks te zoeken bij de verladers. bedankt voor de tip.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

MrHTTP,

 

Ik houd zeker de trends in de gaten op bijvoorbeeld logistiek.nl

Alleen zie ik hier vooral trends in warehousing en productie. mocht het om transport gaan dan heeft wel met adaptive cruisecontrol, emissie etc. te maken. Dit maakt het voor mij erg lastig om te zien waar ik op in kan spelen. Wel zie ik nu een stijgende lijn in last-mile delivery vanwege het online winkelen, de boodschappen worden zelfs aan huis gebracht. 

 

maar het evenement wat je adviseert is het overwegen waard om eens heen te gaan. bedankt voor de tip

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minuten geleden, gino075 zei:

Dit maakt het voor mij erg lastig om te zien waar ik op in kan spelen. Wel zie ik nu een stijgende lijn in last-mile delivery vanwege het online winkelen, de boodschappen worden zelfs aan huis gebracht. 

 

Geef jezelf de mogelijk om verrast te worden... Kies bijv. drie onderwerpen in de transport die jij echt leuk vindt (of juist niet), zoek daar events bij om te bezoeken en ga in gesprek met mensen over die onderwerpen. Je gaat echt niet je onderneming van achter je computer even uitvogelen en wachten tot je het perfecte event gaat plaatsvinden is niet wat een ondernemer in spe doet. Je zult op pad moeten en de juiste mensen/partners/klanten moeten vinden en dat kost tijd en energie en kan best wel spannend zijn...

 

Quote

Dus als ik nu potentiële opdrachtgevers benader, zijn ze niet bereid afspraken te maken omdat ik nog geen vrachtwagens heb.

Of ze zien dat je er nog niet klaar voor bent (omdat je nog zoekende bent) en daar is niets mis mee. :classic_smile:


Linkjes

https://www.managementproducties.com/nl/agenda

https://www.managementproducties.com/nl

http://www.logistiekmiddenbrabant.nl/evenementen

Edited by MrHTTP

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben zelf ondernemer in transport. Ik bewonder je ambitie, maar ik denk dat je te snel gaat door gelijk te beginnen met personeel.

 

In theorie, vrachtwagen kun je vlot huren, kost wat, maar geeft veel flexibiliteit. Lease is een optie, maar doordat je een vast maandbedrag betaald, betaal je eerst veel rente en weinig aflossing. De eerste 3 jaar staat een vrachtwagen zeg maar "onder water". Dat betekent dat de schuld aan de lease maatschappij groter is dan de dagwaarde.

 

Personeel kun je betrekken via uitzendbureau's, maar je hebt geen idee wat je in huis haalt. Schade kost je naast eigen risico, 750 tot 1000 per gebeurtenis, is vrij normaal.

Maar ook boze klanten en worst case krijg je een volledig rekening gepresenteerd van je opdrachtgever wegens (zeer) nalatig handelen door je personeel, terwijl je verzekering dit niet dekt. (korte versie, zit iets gecompliceerd in elkaar).

 

Maar nog wel grootste struikelblok, personeel zijn net kinderen (niet allemaal), ze verwachten dat jij hun verteld wat ze moeten doen.  Je zal zelf een schat aan ervaring in transport moeten hebben om het hun duidelijk te maken. Als je een goede opdrachtgever kan vinden, dan zijn ze soms bereid om (deels) uitleg te geven, maar in het algemeen besteden ze deels het werk uit juist omdat ze dat niet willen.

 

Los van betalingstermijnen van 30, 45, maar vaak 60 dagen. Personeel, brandstof, verzekering, huur vrachtwagen etc... die wachten niet zo lang op hun geld.

 

En wat de marges betreft, dat ligt geheel aan jezelf. Ik mag aannemen dat je kostprijs calculatie hebt gekregen tijdens je opleiding. Het is de kunst om werk te vinden welk binnen jouw condities past. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

of zoek iemand die een vrachtwagen heeft maar geen talent in klanten werven, kun jij doen wat jij goed kan, en die ander wat hij goed kan en er samen beter van worden.


WWW.vloerengilde.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 14-2-2019 om 22:31, gino075 zei:

Ondernemersplan is in de maak en dit is het stuk waar ik dus op vast loop. Ik gok er overigens op dat er genoeg werk is. 

 

 

Mag ik je een advies geven? Maak deze gok wat concreter door het doen van goed marktonderzoek, een enorm belangrijk onderdeel van je ondernemingsplan. Welke trends zijn er momenteel? Waar hebben klanten behoefte aan? Welke bedrijven zijn precies je doelgroep? Hoe ga jij hier op inspelen? Wat is je onderscheidend vermogen ten opzichte van je concurrentie? 

 

De antwoorden uit je marktonderzoek gaan je waarschijnlijk ook meer richting geven op de vraag of je een vrachtwagen moet kopen, huren, leasen of wat voor vorm dan ook.  

 


Overtuigende ondernemingsplannen: www.plannable.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je geen bedrijf hebt, geen trackrecord hebt als ondernemer, nog geen klanten hebt en nog studeert, zou het maar zo kunnen dat je geen geld kunt lenen om die vrachtwagen(s) te kopen. Voor een bank of leasemaatschappij is dat nogal een risico.

 

Als de markt op dit moment zo goed is, zou het maar zo kunnen dat je geen (goed) personeel kunt vinden om aan te nemen of in te huren. 

 

Als het echt zo makkelijk is, dan zouden bestaande bedrijven ook gewoon een paar extra wagens kunnen kopen en een paar extra chauffeurs inhuren. Ik vraag me af hoe jij daar tegen gaat concurreren. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt 3 jaar als transport planner gewerkt, waarom ga je niet samenwerken met dat bedrijf? Beding wat korting en besteed je werk aan hun uit. Kan je mooi de kat uit de boom kijken en in de praktijk uitvinden waar je kansen en bedreigingen liggen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Gino,

 

Ik was al eens eerder lid van Higher-Level maar al een tijdje niet meer actief en heb toch een nieuwe gebruikersnaam aangemaakt omdat dit topic mij wel aanspreekt.

Het is al enige tijd geleden dat je dit bericht geplaatst heb maar wellicht kan ik je helpen.

 

Ik heb zelf sinds een aantal jaren een verhuisbedrijf. De problemen waar je tegenaan loopt klinken mij bekend en we zitten zelf ook nog redelijk in het zelfde vakgebied.

 

Bedenk dat bij het starten van een onderneming verkoop erg belangrijk is.

Daarmee bedoel ik niet "hoe groot is de order die je binnenhaalt?" of "hoeveel orders haal je binnen?" maar hoe verkoop jij jezelf aan je (interne) klant.

 

Je geeft aan dat je een transportbedrijf wil starten.

Wat zijn daarin naast jouw scholing, jouw beweegredenen?
^ Op deze vraag kom ik zo even terug.

 

Om concreet antwoord te geven op de vragen die je stelt, hieronder een aantal opties:

 

- Je kunt ervoor kiezen om te beginnen als eigen rijder.

Je zorgt er dan in eerste instantie voor dat je zelf je groot rijbewijs haalt en een vrachtwagen koopt, huurt of leaset.

Een andere optie is om met transport met autos die te besturen zijn met B rijbewijs te beginnen maar je komt dan al gauw terecht in de Post-NL/pakkettenwereld en ik weet niet of je dat moet willen.

Het is wat makkelijker dan gelijk C of CE voertuigen te rijden maar die markt is in mijn ogen over-vol en de marges zijn (als je al een beetje wil sjoemelen met de CAO of zelf lange dagen voor weinig geld wil maken) enorm krap (lees: niet groot genoeg om een gezond bedrijf te runnen).

 

Als opdrachtgevers kun je dan transportbedrijven, handelsbedrijven en weet ik het wie benaderen.
Ik raad je dan aan om de nadruk te leggen op dat je voor jezelf rijdt en een vrachtwagen hebt en charterdiensten aanbiedt.

 

Je kiest er dan voor om de kant op te gaan waarbij jouw "handel" een mannetje achter het stuur van een vrachtwagen is. Je wordt dan zelf de partij die daadwerkelijk de vracht van A naar B brengt.

 

- Een andere optie is om een vrachtkantoortje op te zetten.

Het enige dat je nodig hebt is een laptop, emailadres en een omgeving waarin je vraag en aanbod bijhoudt.

Als je jezelf profileert als vrachtbroker (naar verlader scherpe prijs, snel handelen, weinig schade etc.) en naar de transporteurs (of bijvoorbeeld eigen rijders) die je inschakelt dat je mooie opdrachten aanbiedt, een leuke betalingstermijn en een goed tarief.

 

Je handelt dan als het waren in transportopdrachten en- of vracht. Voordeel hiervan is dat je geen omkijken hebt naar personeel, vaste lasten, risico's en weet ik het wat.

 

Je zou deze twee opties ook kunnen zien als twee losse onderdelen van een "compleet" transportbedrijf. Wellicht dat je op termijn die kant op kunt groeien.

Eigen materieel en en eigen bron van opdrachten. Neem 2 chauffeurs in dienst, een verkoper en besteed het werk wat je niet aan kunt zelf uit.

 

Er zullen vast prachtige gaten in de markt zijn waar op dit moment kansen liggen (kijk bijvoorbeeld naar Red je Pakketje) op het gebied van verduurzaming, E-Commerce en weet ik het wat allemaal maar daar kun je als "simpele man met ondernemersdromen" weinig mee op dit moment denk ik als ik naar mijn eigen situatie kijk.

 

Zoals beloofd, kom ik nog even terug op de vraag "Wat zijn jouw beweegredenen?": bepaal voor jezelf wat je wil en dat geeft je al wat meer houvast om van start te gaan.

 

Ik hoop dat jij (of anderen die dit topic lezen) wat aan mijn geratel hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept