Ga naar inhoud

eerst klanten werven of eerst een vrachtwagen kopen?

Aanbevolen berichten

Beste Lezers,

 

Momenteel ben ik bezig met een bachelor Logistiek Management. Gaandeweg de opleiding ben ik erachter gekomen dat ik graag een transportbedrijf wil starten. Volgens leraren is  het juiste moment om te starten nu vanwege de hoge vraag. Het bedrijf hoeft voor mij de eerste 2 jaren niet rendabel te zijn. Ik wil het liefst de opbrengst opnieuw investeren en zo de onderneming te laten groeien.

 

Echter loop ik tegen een bekend startersprobleem aan: klanten werven. Ik weet best hoe ik klanten kan benaderen. Ik heb verstand van logistiek en kan me goed verwoorden. maar op dit moment heb ik nog geen vrachtwagens gekocht/geleased. Dus als ik nu potentiële opdrachtgevers benader, zijn ze niet bereid afspraken te maken omdat ik nog geen vrachtwagens heb. Dus dit betekent dat ik eerst een vrachtwagen zou moeten aanschaffen en dan pas klanten kan gaan werven... Dus heb ik een vrachtwagen die stilstaat terwijl de vrachtwagen wel afgelost dient te worden.

 

Hoe doen anderen dit? kopen ze eerst een vrachtwagen. of hebben ze al opdrachtgevers gevonden? Ik ben bang dat als ik nu een of twee vrachtwagens aanschaf dat ik dan geen klanten krijg waardoor de vrachtwagen kan blijven rijden.

 

Omdat ik studeer kan ik zelf natuurlijk niet rijden, hiervoor neem ik personeel aan. maar blijft er op deze manier nog wel wat over gezien de lage marges? nogmaals ik wil graag opnieuw investeren en uitbreiden.

 

Alvast bedankt voor de hulp

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Je kunt ook even één huren als je een klant hebt. Maar heb je ervaring bij een transportbedrijf? Komt best heel veel bij kijken. En een ondernemingsplan ? 

aangepast door Wkhoek

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo Wkhoek, 

 

Ik heb voor mijn studie 3 jaar als transportplanner gewerkt en ik zit heb op school de complete module transport en distributie afgerond. Ik weet dus precies wat er qua vergunningen, papierwerk, eventueel douaneregels bij komt kijken. 

 

Ondernemersplan is in de maak en dit is het stuk waar ik dus op vast loop. Ik gok er overigens op dat er genoeg werk is. Woon in Venlo dus logistiek gezien genoeg aanwezig.  Maar gokken is niet mijn grootste talent :) 

 

Dan komt nog het probleem met personeel. Ik kan natuurlijk niet personeel inhuren en zeggen dat ik op dit moment geen werk heb.

Misschien verstandig om toch zelf het groot rijbewijs te halen? of is dit niet noodzakelijk? 

 

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

met personeel starten lijkt mij bijkans onmogelijk, of de order portefeuille moet dusdanig zijn. 

Maar misschien kun je ook ritten maken via een conculega-transportbedrijf?

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Quote

Gaandeweg de opleiding ben ik erachter gekomen dat ik graag een transportbedrijf wil starten.

 

Ik snap wel waarom jij vastloopt.

Het gaat er niet zozeer om wat jij wilt maar wat de markt wil, welke trends er zijn waar jij op in kan spelen (en ziet) en ontdekken waar jouw ondernemerskwaliteiten liggen.

In jouw situatie kan ik nu maar een tip bedenken: Bezoek zoiets als dit:

http://www.logistiekmiddenbrabant.nl/evenementen/logistiekdag-2018

en ga in gesprek en luister vooral naar de problemen die er zijn in de markt...

 

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat zou inderdaad een optie kunnen zijn ipv het rechtstreeks te zoeken bij de verladers. bedankt voor de tip.

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

MrHTTP,

 

Ik houd zeker de trends in de gaten op bijvoorbeeld logistiek.nl

Alleen zie ik hier vooral trends in warehousing en productie. mocht het om transport gaan dan heeft wel met adaptive cruisecontrol, emissie etc. te maken. Dit maakt het voor mij erg lastig om te zien waar ik op in kan spelen. Wel zie ik nu een stijgende lijn in last-mile delivery vanwege het online winkelen, de boodschappen worden zelfs aan huis gebracht. 

 

maar het evenement wat je adviseert is het overwegen waard om eens heen te gaan. bedankt voor de tip

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
27 minuten geleden, gino075 zei:

Dit maakt het voor mij erg lastig om te zien waar ik op in kan spelen. Wel zie ik nu een stijgende lijn in last-mile delivery vanwege het online winkelen, de boodschappen worden zelfs aan huis gebracht. 

 

Geef jezelf de mogelijk om verrast te worden... Kies bijv. drie onderwerpen in de transport die jij echt leuk vindt (of juist niet), zoek daar events bij om te bezoeken en ga in gesprek met mensen over die onderwerpen. Je gaat echt niet je onderneming van achter je computer even uitvogelen en wachten tot je het perfecte event gaat plaatsvinden is niet wat een ondernemer in spe doet. Je zult op pad moeten en de juiste mensen/partners/klanten moeten vinden en dat kost tijd en energie en kan best wel spannend zijn...

 

Quote

Dus als ik nu potentiële opdrachtgevers benader, zijn ze niet bereid afspraken te maken omdat ik nog geen vrachtwagens heb.

Of ze zien dat je er nog niet klaar voor bent (omdat je nog zoekende bent) en daar is niets mis mee. :classic_smile:


Linkjes

https://www.managementproducties.com/nl/agenda

https://www.managementproducties.com/nl

http://www.logistiekmiddenbrabant.nl/evenementen

aangepast door MrHTTP

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ben zelf ondernemer in transport. Ik bewonder je ambitie, maar ik denk dat je te snel gaat door gelijk te beginnen met personeel.

 

In theorie, vrachtwagen kun je vlot huren, kost wat, maar geeft veel flexibiliteit. Lease is een optie, maar doordat je een vast maandbedrag betaald, betaal je eerst veel rente en weinig aflossing. De eerste 3 jaar staat een vrachtwagen zeg maar "onder water". Dat betekent dat de schuld aan de lease maatschappij groter is dan de dagwaarde.

 

Personeel kun je betrekken via uitzendbureau's, maar je hebt geen idee wat je in huis haalt. Schade kost je naast eigen risico, 750 tot 1000 per gebeurtenis, is vrij normaal.

Maar ook boze klanten en worst case krijg je een volledig rekening gepresenteerd van je opdrachtgever wegens (zeer) nalatig handelen door je personeel, terwijl je verzekering dit niet dekt. (korte versie, zit iets gecompliceerd in elkaar).

 

Maar nog wel grootste struikelblok, personeel zijn net kinderen (niet allemaal), ze verwachten dat jij hun verteld wat ze moeten doen.  Je zal zelf een schat aan ervaring in transport moeten hebben om het hun duidelijk te maken. Als je een goede opdrachtgever kan vinden, dan zijn ze soms bereid om (deels) uitleg te geven, maar in het algemeen besteden ze deels het werk uit juist omdat ze dat niet willen.

 

Los van betalingstermijnen van 30, 45, maar vaak 60 dagen. Personeel, brandstof, verzekering, huur vrachtwagen etc... die wachten niet zo lang op hun geld.

 

En wat de marges betreft, dat ligt geheel aan jezelf. Ik mag aannemen dat je kostprijs calculatie hebt gekregen tijdens je opleiding. Het is de kunst om werk te vinden welk binnen jouw condities past. 

 

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

of zoek iemand die een vrachtwagen heeft maar geen talent in klanten werven, kun jij doen wat jij goed kan, en die ander wat hij goed kan en er samen beter van worden.


WWW.vloerengilde.nl

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 14-2-2019 om 22:31, gino075 zei:

Ondernemersplan is in de maak en dit is het stuk waar ik dus op vast loop. Ik gok er overigens op dat er genoeg werk is. 

 

 

Mag ik je een advies geven? Maak deze gok wat concreter door het doen van goed marktonderzoek, een enorm belangrijk onderdeel van je ondernemingsplan. Welke trends zijn er momenteel? Waar hebben klanten behoefte aan? Welke bedrijven zijn precies je doelgroep? Hoe ga jij hier op inspelen? Wat is je onderscheidend vermogen ten opzichte van je concurrentie? 

 

De antwoorden uit je marktonderzoek gaan je waarschijnlijk ook meer richting geven op de vraag of je een vrachtwagen moet kopen, huren, leasen of wat voor vorm dan ook.  

 


Overtuigende ondernemingsplannen: www.plannable.nl

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je geen bedrijf hebt, geen trackrecord hebt als ondernemer, nog geen klanten hebt en nog studeert, zou het maar zo kunnen dat je geen geld kunt lenen om die vrachtwagen(s) te kopen. Voor een bank of leasemaatschappij is dat nogal een risico.

 

Als de markt op dit moment zo goed is, zou het maar zo kunnen dat je geen (goed) personeel kunt vinden om aan te nemen of in te huren. 

 

Als het echt zo makkelijk is, dan zouden bestaande bedrijven ook gewoon een paar extra wagens kunnen kopen en een paar extra chauffeurs inhuren. Ik vraag me af hoe jij daar tegen gaat concurreren. 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    Groeien doe je met ondernemers onder elkaar:

    ✓     Stel jouw ondernemersvragen

    ✓     Deel jouw antwoorden

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     Op jouw moment

    ✓     Altijd gebaseerd op relevantie, inhoud en vakmanschap

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké