• 0

Vragen over deelnemen in een BV via personal holding

Beste iedereen,

 

Na een aantal jaar als freelancer voor een leuk bedrijf te hebben gewerkt is mij gevraagd om vast bij het bedrijf te gaan werken en gedeelde eigenaar te worden (eerst 10% aandeel en later 20%).

 

Na verschillende websites te hebben gelezen lijkt het me handig om een personal holding op te zetten en hier mijn management fee (is dit een soort verkapt salaris?) en eventueel dividend op te ontvangen. Dit kan ik dan naar eigen inzicht aan mezelf uitbetalen als salaris of een deel laten staan om ooit verder mee te investeren.

 

Een paar vragen:

 

- Op internet lees ik dat het minimale DGA salaris dat je jezelf moet uitkeren via de personal holding 44.000 bedraagt, maar dit is denk ik veel meer dan ik in eerste instantie zal krijgen via de werk bv. Vervolgens moet je een brief sturen om dit bedrag omlaag te krijgen? Klinkt vaag en ik snap dit niet zo goed. Wat moet er in die brief staan en hoe wordt dat minimale bedrag vervolgens bepaald?

 

- Wat is de beste manier om zo'n persoonlijke holding op te zetten? Als ik bijvoorbeeld op internet zoek kom ik uit bij verschillende bedrijven die dat voor 250 oid kunnen regelen.

 

- Moet ik voor deze persoonlijke holding dan ook een nieuwe bankrekening openen? Ik heb mijn huidige zakelijke rekening bij de Rabobank, is het wellicht beter om naar een andere bank zoals Knab te gaan?

 

Met vriendelijke groet,

Max

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Max,

 

Hoe ga je de aandelen financieren? Of krijg je ze om niet.

Met 10/20% aandelen heb je geen zeggenschap (want minderheid), maar je loopt wel risico.

Waarom zou je dat willen?

Wat is het belang van je opdrachtgever om je een belang van 10/20% in zijn bedrijf te geven?

Is er 1 andere aandeelhouder of zijn er meerdere?  

 

Het oprichten van een personal holding een aanvragen van een bankrekening op naam van de Holding zijn geen onoverkomelijke problemen, maar zou toch eerst gedegen advies inwinnen voor je onomkeerbare stappen zet.

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, odeon zei:

Hoe ga je de aandelen financieren? Of krijg je ze om niet.

Ik krijg ze in ruil voor commitment en het helpen opzetten van een nieuwe vestiging.

 

5 uur geleden, odeon zei:

Met 10/20% aandelen heb je geen zeggenschap (want minderheid), maar je loopt wel risico.

Waarom zou je dat willen?

Welk risico is dat dan precies?  Risico voor privé wegnemen is toch één van de redenen om een personal holding te nemen?

 

5 uur geleden, odeon zei:

Wat is het belang van je opdrachtgever om je een belang van 10/20% in zijn bedrijf te geven?

Ze zoeken iemand die zij geschikt achten voor het verder uitbreiden van hun bedrijf. Ik specifiek kan ze daar denk ik erg goed bij helpen.

Ik werk al langer voor de opdrachtgever en we hebben een vertrouwensband opgebouwd.

 

5 uur geleden, odeon zei:

Is er 1 andere aandeelhouder of zijn er meerdere?  

Er zijn nog een paar aandeelhouders die uiteindelijk elk 20% moet gaan bezitten. De eigenaars/opdrachtgever willen hun eigen aandeel uiteindelijk verkleinen tot 20% en dan minder gaan werken / met pensioen gaan.

 

Hartelijk dank voor je reactie trouwens!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.