• 0

Voorschot dividenduitkering (binnen hetzelfde boekjaar)

Beste allemaal,

 

Hopelijk kunnen jullie me helpen met deze vraag. Ik zou dit jaar als DGA een dividenduitkering willen doen, maar het probleem is dat weet niet precies wanneer, hoeveel en hoe vaak. Stel nu het volgende voor:

 

- in maart 2019 boek ik 30.000 EUR van de BV naar privé

- in mei 2019 boek ik 40.000 EUR van de BV naar privé

- in juli 2019 boek ik 15.000 EUR van de BV naar privé

 

Totaal overgeboekt: 85.000 EUR. Ergens in oktober dien ik een "officiële" dividenduitkering in van 85.000 / 0.85 = 100.000 EUR. Die is dan als volgt opgebouwd:

 

- 15% (ad 15.000 EUR) dividendbelasting, te betalen binnen een maand van de BV => belastingdienst (<november 2019)

- 85% (ad 85.000 EUR)  dividenduitkering aan privé, die  dus al betaald is in de afgelopen maanden

 

Uiteindelijk betaal ik dan nog een laatste 10% dividendbelasting (ad 10.000 EUR) in 2019 via the IB 2018.

 

Vraag: is bovenstaande manier van werken toegestaan? Alles blijft binnen hetzelfde boekjaar.

 

Ik doe hierbij de aanname dat er voldoende reserves in de BV aanwezig zijn, de DGA de enige aandeelhouder is en ik aan de uitkeringstoets voldoe.

 

Alvast bedankt!

Gerbrand

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Welkom op HL.

 

Je moet die uitkeringen in maart, mei en juni dan wel als lening aan privé boeken (met bijbehorende rente). Als je dat niet doet, dan moet je binnen een maand aangifte van dividenduitkering doen. Zoals jij het in gedachte had, binnen een boekjaar, mag dus niet.

 

Quote

Vergeet bij dividenduitkering niet om ook de dividendbelasting tijdig aan te geven én af te dragen bij de Belastingdienst. Dit moet binnen één maand. Bent u te laat dan kunt u een boete krijgen.

https://www.sra.nl/NieuwsById?id=BC420E8E8399466E8DEB6492C9BC8B04

 

Quote

Wanneer moet u aangifte doen?

U moet aangifte doen binnen 1 maand na de dag waarop het dividend beschikbaar is gesteld. Als wij u een aangifteformulier toesturen, dan bent u verplicht aangifte te doen. Dit moet ook als u denkt dat u geen dividendbelasting hoeft te betalen.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/dividendbelasting/als_u_dividend_uitkeert/aangifte_doen_en_betalen

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Het is gebruikelijk om het jaarlijks te doen na/bij het opstellen van de jaarstukken. Maar het is geen verplichting. Meerdere keren per jaar mag wel (vergeet de notules per uitkering ook niet).

 

Maar bij die opmerking vraag ik me ook af of je nu al dividend uit gaat keren van de eventuele voorziene winst van het lopende jaar? Want dat is normaal niet de bedoeling. Als je voldoende reserves hebt uit winsten van voorgaande jaren dan is het dus geen probleem. Maar dan zou je die dus ook direct in maart in een keer uit kunnen keren.

 

Heb je die 100.000 ook al in de reserves van voorgaande jaren zitten? Ik neem aan dat je ook een normaal DGA salaris ontvangt tijdens het lopende jaar?

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Hallo Gerbrand

Dit is of zijn interim dividend (ten) en mag de meerdere keren per jaar worden uitgekeerd

 

Interim dividend hoeft niet meer in statuten te worden vastgelegd

Onder het oude recht gold dat er alleen tussentijdse uitkeringen (interim dividend) mochten plaatsvinden als de statuten deze toestonden. Dit eerste vereiste is vervallen voor BV’s; tussentijdse uitkeringen kunnen plaatsvinden, ook als dat niet expliciet in de statuten is bepaald. Tussentijdse uitkeringen kunnen wel in de statuten worden uitgesloten.

 

Bron RVV advokaten

Google op interim dividend

Link naar reactie
  • 0

Er zijn voldoende reserves aanwezig, en de uitkering komt uit de winst van de afgelopen jaren. De reden dat ik in meerdere keren wil uitkeren is omdat ik niet weet hoeveel ik nodig ga hebben. Als ik in één keer uitkeer loop ik het risico dat ik een overschot in privé heb, waarover ik vermogensrendementsheffing betaal.

 

Nogmaals bedankt voor je reactie - ik geloof dat het helder is nu.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
17 minuten geleden, GerbrandPetersen zei:

Als ik in één keer uitkeer loop ik het risico dat ik een overschot in privé heb, waarover ik vermogensrendementsheffing betaal.

Vermogensrendementsheffing betaal je over het saldo op 1 januari. Dus alles in een keer in maart uitkeren is nét zo effectief als maart, mei en juli. In privé krijg je ook meer rente (hoewel dat tegenwoordig eigenlijk ook niets meer is). Maar voor die de vermogensrendementsheffing maakt het dus niets uit.

 

Maar inderdaad zou je om bedrijfstechnische redeneren die reserve ook nog even in de zaak kunnen laten zitten en kun je naar eigen inzicht het moment van dividenduitkering kiezen (meerdere keren per jaar). (Behoudens de reden die wpronk aangaf over de statuten.)

 

Ja, ook bij interim-dividend moet je binnen een maand de dividendbelasting aangifte doen en betalen. Overigens is interim-dividend officieel dividend uit winst van het lopende jaar (dan moet je wel zeker weten dat je die wist gaat draaien). Als je over reserves dividend uitkeert is het volgens mij gewoon 'normale' dividend. En de belastingdienst maakt daar volgens mij ook geen onderscheid in.

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Rik · zei:

Vermogensrendementsheffing betaal je over het saldo op 1 januari. Dus alles in een keer in maart uitkeren is nét zo effectief als maart, mei en juli. In privé krijg je ook meer rente (hoewel dat tegenwoordig eigenlijk ook niets meer is). Maar voor die de vermogensrendementsheffing maakt het dus niets uit.

 

Ter reactie: als ik 85.000 EUR in één keer uitkeer en ik maak uiteindelijk maar 20.000 EUR op, dan betaal ik vermogensrendementsheffing over de resterende 65.000 EUR. Bij deze hele kwestie gaat het erom dat ik niet bij voorbaat weet hoeveel ik nodig ga hebben - vandaar die meerdere kleine uitkeringen.

 

Bedankt voor jullie tijd en een goed weekend! :classic_smile:

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.