• 0

Persoonsgegevens / AVG

Beste HLers,

 

Zojuist m’n eerste post op dit prachtige forum gedaan in een ander subforum.

 

Nu heb ik nog een privacy-juridische vraag:

 

Als ik, ten behoeve van, geaggregeerde data-analyse op gebruiksdata de volgende (3) gegevens wil verzamelen, wordt dit dan gezien als gebruik van persoonsgegevens in de zin van de AVG of andere regelgeving?:

-          Leeftijd van de gebruiker

-          Geslacht van de gebruiker

-          Viercijferige postcode van het woonadres van de gebruiker

 

Zonder additionele gegevens lijkt deze combinatie mij onmogelijk herleidbaar naar een concreet individu met naam en toenaam (hoef ik ook niet te weten), maar wellicht zie ik dit verkeerd?

 

Hoe kijken jullie hiernaar?

 

Alvast dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Het ligt ook aan de toepassing, lijkt me. Als je een database van beroepspiloten aanlegt, dan identificeren jouw gegevens al snel personen als het geslacht vrouw is. Dus je zegt wel "zonder additionele gegevens", maar die zijn er natuurlijk altijd.

aangepast door Branko Collin

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Dank mmint en Branko voor jullie reacties!

 

Wat verder zoekwerk bracht me op de site van het CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2018/49/bevolking-en-huishoudens-4-cijferige-postcode-1-1-2018.  Hier kan een mooi bestand gedownload worden met het totaalaantal personen per 4-cijferige postcode. In lijn met jullie reacties blijken niet alle 4c-cijferige voldoende "groot" te zijn. Dit geldt ook voor een (te groot) aantal gevallen als je zou kiezen voor de eerste 3 cijfers van de postcode.

 

Pas bij de 1e twee cijfers ben je (volgens mij) "veilig".

 

Branko Collin: zeker een terecht punt als er een specifieke personenfocus bij de verzameling zou zijn. Maar in m'n geval is er geen sprake van zo'n focus. In theorie zou de gehele Nederlandse bevolking onderdeel kunnen worden van de dataset.

 

Ik dacht in eerste instantie nog aan het verplicht stellen van een gebruikersnaam, maar dat leek me al snel problematisch. Die gebruikersnaam zou wellicht dezelfde kunnen zijn als de gebruikersnaam van dezelfde gebruiker op een andere plaats waar hij/zij wel met naam en toenaam bekend is.

Link naar reactie
  • 0

Het heeft uiteraard alleen zin om iemands locatie vast te leggen wanneer je vermoedt dat er een correlatie is tussen die locatie en iets anders dat je wilt meten/weten. Zoek je zo'n verband niet, of is je selectie te breed door een te groot geografisch gebied, dan kun je die data evengoed niet verzamelen.

 

Is het je te doen om het welstandsniveau, dan kun je in plaats van de locatie bijvoorbeeld ook het hoogst genoten opleidingsniveau vastleggen.

Link naar reactie
  • 0

 

Promotie-onderzoek:

67% van de onderzoekspopulatie bleek uniek identificeerbaar binnen Nederland op basis van de vier cijfers van de postcode in combinatie met geboortedatum.

 

Nu geef je aan dat je wel de leeftijd vastlegt en aannemende dus niet de geboortedatum wordt de mogelijkheid om unieke individuen te traceren wel kleiner maar niet onmogelijk.

 

Denk hierbij aan 90 plussers en  4 cijferige postcodegebieden met weinig inwoners.

 

Als je per se met viercijfers wil werken maak dan leeftijdscategorieen: 20 tot 30 of 25 tot 35 en voor de hogere leeftijden 85+

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.