• 0

Boekhouding Derving & Proefmonsters

Goedemiddag

Ik heb een vraag ik heb een webwinkel en een echte winkel in levensmiddelen.

Ik boekhoud met met e-boekhouding wat prima bevalt, maar voor ik de winkel had kreeg ik alleen te maken met derving wat ik van grootboek rekening voorraad weg boekte onder derving grootboek.

Maar nu ik een winkel heb kan ik de voorraad niet meer bijhouden omdat het teveel is en zal deze ook komen te vervallen.

Ik boek wat ik koop onder inkoop in en wat ik verkoop boek ik onder omzet weg.

Maar hoe kan ik derving en proefmonsters wegboeken ? Ik zet elke week iets neer voor mijn klanten om te proeven maar dat kost wel geld.

Alvast mijn dank.

Mvg Ricardo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
19 uur geleden, Branko Collin zei:

Zijn dat geen marketingkosten? Die staan dus niet meer op de voorraad, maar op een andere post. Ik weet even de juiste termen niet, maar over dit onderwerp is wel vaker gesproken op dit forum, dus misschien even de zoekfunctie van het forum gebruiken.

Bedankt ik had het al geprobeerd maar omdat het zoveel resultaat opleverd dacht ik dat het sneller was om de vraag te stellen.Maar ik ga wel spitten.Bedankt voor uw bericht.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marqasa,

 

Welkom op HL.

Je kunt kosten uiteraard maar 1x boeken. De kosten voor goederen die je weggeeft of weggooit zijn al geboekt als kosten toen je de inkoopfactuur als kosten boekte (omdat je geen voorraad bijhoud zoals je zegt)

 

Het is echter wel nuttig om je bederf en weggeef acties af te splitsen in je boekhouding. Dat doe je dan dus door de inkoopkosten te verlagen. en ze over te boeken naar een andere rekening. Dit is zowel nuttig voor jou om inzicht te hebben wat marketing acties je kosten en ook om te kijken of je niet teveel weggooid tenopzichte van je inkoop, zeker omdat je geen voorraad bijhoud waar je het aan kan zien hoeveel het is, is het wel nuttig goede lijsten bij te houden van bederf.

 

Veel ingewikkelder als een lijstje bijhouden is het ook niet. en het totaal bedrag van zo'n lijstje boek je dan over van je inkoopkosten naar aparte grootboekrekening bederf en promotiekosten o.i.d.

dus waar je voorheen boekte

 

Kosten derving

aan Voorraad

 

boek je nu

 

kosten derving

aan kosten inkoop

Link naar reactie
  • 0

Wat Roel aangeeft, normaal gesproken wordt alles direct op de inkopen geboekt.

Tenzij je een heel specifieke inkoop hebt gedaan, dan zou je deze direct kunnen laten boeken op een verkoopkosten rekening etc.

 

Wat ik altijd adviseer is om bewijzen in de boekhouding te stoppen.

Veel horecaklanten van mij doen wel aan een actiepakket zoals gratis blik bij een menu. Kijk ik (of de belastingdienst) later naar de marges dan kan hier dus een probleem volgen.

Ook als een deel van je inkopen kapot zijn gegaan door dat de elektriciteit enkele uren uit is geweest, foto's maken van dit.

 

Bewijzen leveren later namelijk minder discussie op (en 18 maanden later vergeet je dergelijke dingen ook wel eens).

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 19-2-2019 om 09:50, Roel J zei:

Hallo Marqasa,

 

Welkom op HL.

Je kunt kosten uiteraard maar 1x boeken. De kosten voor goederen die je weggeeft of weggooit zijn al geboekt als kosten toen je de inkoopfactuur als kosten boekte (omdat je geen voorraad bijhoud zoals je zegt)

 

Het is echter wel nuttig om je bederf en weggeef acties af te splitsen in je boekhouding. Dat doe je dan dus door de inkoopkosten te verlagen. en ze over te boeken naar een andere rekening. Dit is zowel nuttig voor jou om inzicht te hebben wat marketing acties je kosten en ook om te kijken of je niet teveel weggooid tenopzichte van je inkoop, zeker omdat je geen voorraad bijhoud waar je het aan kan zien hoeveel het is, is het wel nuttig goede lijsten bij te houden van bederf.

 

Veel ingewikkelder als een lijstje bijhouden is het ook niet. en het totaal bedrag van zo'n lijstje boek je dan over van je inkoopkosten naar aparte grootboekrekening bederf en promotiekosten o.i.d.

dus waar je voorheen boekte

 

Kosten derving

aan Voorraad

 

boek je nu

 

kosten derving

aan kosten inkoop

Goedemorgen

Wat ik nu doe in de inkopen inboeken onder grootboek rekening 7000 ( Inkoop ) en zodra ik iets verkoop schrijf ik het af onder grootboek rekening 8000 ( Omzet ).

Dat is dus voor de normale situatie nu heb ik begrepen dat ik derving en promotie producten bij moet houden in de Memoriaal boekhouding en dat deed ik dus ook altijd toen ik voorraad bij hield dan kwam het product uit de grootboek 3000 ( Voorraad ) en schreef ik het weg onder een negatief bedrag in de grootboek 4030 ( Derving ) dit in het geval van derving ik verkoop levensmiddelen dus jullie kunnen nagaan dat dit met regelmatig voorkomt.

Ik kan natuurlijk een foto maken van alle producten die hun uiterste houdbaarheid zij gepasseerd maar dat zou in de levensmiddelen branche toch onbegonnen wek zijn ?

Ik verkoop natuurlijk veel meer dan ik wel eens weg moet gooien maar de belastingdienst zijn toch ook niet gek die weten toch dat als ik kaas inkoop en niet bij tijds verkoop ik het weg moet gooien .

Ik hou het wel bij alleen om in een supermarkt omgeving alles wat je door het jaar heen moet weggooien een foto bewijst bij te leveren en dit dan 7 jaar te bewaren zorgt voor een extreem groot database aan bewijsmateriaal. Een supermarkt bewaard toch ook niet van alles wat ze weggooien bewijs ?

Ik denk dat ik maar weer een voorraad moet gaan bijhouden om het afschrijven van mijn promotie kosten makkelijker bij te houden.

Tips zijn dankbaar en alvast bedankt voor het meedenken ik ben deeltijds eigen ondernemer en ik hou van een uitdaging maar een winkel in import levensmiddelen  is denk ik wel de ultieme uitdaging ik heb te maken met BTW 9% en 21% te maken en accijns en douane laat staan ook nog zelfstandig boekhouden en dat voor iemand met een technisch LTS opleiding :classic_smile::classic_wink:

aangepast door Marqasa
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.