Jump to content
Orbitolina

zzp'er voor dummies: goede boeken gezocht

Recommended Posts

Ik ben op zoek naar wat goede boeken voor beginnende zzp'ers: boekhouding, aftrekken, btw, enzovoort. Ik zie ff het bos niet meer.... Bedankt.

Handboek ondernemen op de site van de belastingdienst kan je al helpen, vermoed ik...

Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Handboek Ondernemen 2018

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/handboek_ondernemen

Geldboek voor ondernemers

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/financiering/geldboek/

Ondernemersplein

https://ondernemersplein.kvk.nl/

https://ondernemersplein.kvk.nl/freelance-en-zzp/

Rijksoverheid

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ondernemen-en-innovatie

Mijn regel die ik starters altijd meegeef: Begin eerst met de bronnen van de Rijksoverheid en de zelfstandige bestuursorganen (zbo's) zoals Belastingdienst, KvK, RVO, etc.

De laatste jaren hebben we een nogal wispelturig politiek klimaat en er verandert elk jaar wel wat voor ZZP'ers waar ze op moeten letten.

Edited by MrHTTP

Bedankt, In ieder geval het Handboek Ondernemen heb ik al. Ik had inderdaad duidelijker moeten zijn. Ik zit al de hele dag achter de computer en vindt een boek dat je in de hand kan nemen gewoon handiger. :classic_love:

36 minuten geleden, Orbitolina zei:

... het Handboek Ondernemen heb ik al. Ik had inderdaad duidelijker moeten zijn. Ik zit al de hele dag achter de computer en vindt een boek dat je in de hand kan nemen gewoon handiger.

Uitprinten misschien?

Goede ondernemersboeken zijn er eigenlijk niet.

Verwacht er niet teveel van, maar misschien heb je hier iets aan ... Ondernemersboeken voor ZZP'ers

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

5 minuten geleden, MrHTTP zei:

Op eigen risico dus (en misschien is het voor een beginner -die vooral wat meer overzicht wil - wel prima)

Wel oppassen dat je vingers niet tussen de messen van de papierversnipperaar komen. :classic_cool:

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

2 uur geleden, Orbitolina zei:

Ik zie ff het bos niet meer....

Als niemand hem maakt;

Zolang je boeken blijft kopen en bestanden uitprint ik ook niet. :classic_rolleyes:

Edited by MrHTTP

13 hours ago, henkh said:

financiën voor zzp-ers

Nieuwe versie die binnenkort verschijnt. up to date en in Jip en Janneke taal zoals al haar boeken. :classic_smile:

Ik ken haar niet. Dit is niet de eerste keer dat ik als eenmanszaak of iets dergelijks aan de slag ga. Het is alleen de eerste keer in Nederland. Bedankt. Ik ga er eens na kijken.

Edited by Orbitolina

13 hours ago, MrHTTP said:

Als niemand hem maakt;

Zolang je boeken blijft kopen en bestanden uitprint ik ook niet. :classic_rolleyes:

Nou, ik heb tot nu toe helemaal geen boek. Ben net in Nederland gaan wonen en wacht vooral op de afspraak bij de kvk. 

1 uur geleden, Orbitolina zei:

Nou, ik heb tot nu toe helemaal geen boek. Ben net in Nederland gaan wonen en wacht vooral op de afspraak bij de kvk. 

Tot het punt waarop ik boeken ging stelen uit de bibliotheek had ik ook geen boeken. Afgelopen jaar moest ik ook lang wachten bij de KvK. Ze hadden toen, net zoals in 'de zorg' , enorme wachtlijsten. Heb toen bij de Rijksoverheid wachtlijstbemiddeling aangevraagd; toen kon ik gelukkig binnen 4 weken komen.

1 hour ago, MrHTTP said:

Tot het punt waarop ik boeken ging stelen uit de bibliotheek had ik ook geen boeken. Afgelopen jaar moest ik ook lang wachten bij de KvK. Ze hadden toen, net zoals in 'de zorg' , enorme wachtlijsten. Heb toen bij de Rijksoverheid wachtlijstbemiddeling aangevraagd; toen kon ik gelukkig binnen 4 weken komen.

4 weken! Met Bemiddeling! 

Jeetje. Hier zijn het zonder bemiddeling maar 2.5 weken. Dat valt enigsins mee. 

1 minuut geleden, Orbitolina zei:

4 weken! Met Bemiddeling! 

Jeetje. Hier zijn het zonder bemiddeling maar 2.5 weken. Dat valt enigs[z]ins mee. 

Hangt een beetje van het regiokantoor af, maar drie weken is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering.

Jammer dat het nog (steeds) niet online afgehandeld kan worden.