• 0

Kan werknemer eenmanszaak percentage winst krijgen

Ik heb wellicht een wat vreemde vraag en misschien is het wel heel erg ver gezocht en niet mogelijk, maar ik stel hem toch.

 

Is het mogelijk dat je werknemers in dienst bij een eenmanszaak een winstdeling geeft? Dus stel het volgende; een eigenaar van een eenmanszaak heeft 2 personen parttime in dienst. Deze 2 personen krijgen een winstdeling van ieder 10%.

Daarnaast de volgende vraag. Is het vervolgens mogelijk een aanvullend contract op te stellen waarin aangegeven wordt dat bij het bereik van een bepaalde omzet de eenmanszaak omgezet gaat worden in een BV en beide werknemers 20% van de aandelen krijgen, en dus uiteraard vennoten worden in plaats van werknemers. Één van de werknemers is tevens een geldschieter vanuit persoonlijk vermogen. ???

 

Nogmaals wellicht is dit een heel vreemde vraag en constructie, maar wie weet is iets dergelijks wel mogelijk.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Winstdeling aan werknemers lijkt me geen probleem echter de uitkering is gewoon belast via de loonadministratie. Je moet dus van te voren bepalen of die 10% bruto is (dan komt er dus nog een flink percentage aan kosten bij) of dat het bedrag incl loonkosten is. Kan je met die geldschieter niet iets doen in de vorm van een vennootschap. Ik heb daar overigens helemaal geen verstand van maar het lijkt me dat hij/zij op die manier (winst)inkomsten kan genereren buiten de loonadministratie om ???

 

Indien je de zaak omzet naar een bv dan blijf je volgens mij het zelfde probleem houden maar wellicht zijn daar andere constructies voor om het gat tussen (loon)kosten en netto te omzeilen. Ik zal dit topic in de gaten houden, ben wel benieuwd.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0
de eenmanszaak omgezet gaat worden in een BV en beide werknemers 20% van de aandelen krijgen, en dus uiteraard vennoten worden in plaats van werknemers.

Met 20% zal er nog altijd door het UWV/Belastingdienst een dienstbetrekking worden aangenomen, zodat sociale zekerheidspremies afgedragen moeten worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik was benieuwd naar een antwoord.... maar nu ik het nog even overlees is er volgens mij spraakverwarring. Van vennoten spreek je bij een VOF, bij een bv heb je het over aandeelhouders.

 

Wat betreft de bv en winstuitkering: de vergadering van aandeelhouders kan beslissen tot uitkering van dividend. Hierbij wordt de winst of een deel van de winst na belasting uitgekeerd aan de aandeelhouders waarbij de verdeling geschiedt naar rato van het percentage aandelen. Indien die uitkering aan een andere bv is dan hoeft er niet direct verdere belasting betaald te worden. Wanneer de uitkering van dividend naar een prive persoon gaat dan dient er 25% belasting betaald te worden. Per saldo betaal je dus ook rond de 50% (beetje afhankelijk van de hoogte van de winst) belasting.

 

Volgens mij is jouw vraag te complex om even zo een antwoord op te geven, even brainstormen:

 

Is een bv de juiste constructie of zou je ook kunnen werken met een vof?

 

hoe zorg je op een fiscaal vriendelijke manier dat de aandelen straks in handen komen van die personen of hoe zouden ze kunnen deelnemen in de vof.

 

Indien die personen 20% van de aandelen hebben, dan 'moeten'ze ook een salaris van ca 40.000 euro per jaar uit de bv ontvangen;

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad heb ik het over een BV, excuus voor de verwarring.

Het is in beginsel de intentie geweest een VOF op te richten.

Het gaat echter eigenlijk om het volgende.

Ik ben de afgelopen vier jaar bezig geweest met de ontwikkeling van een geheel nieuw product, ik kan hier helaas nu niet meer over vertellen.

Dit was in eerste instantie een beetje als hobby. Ik kreeg hier alleen zoveel positieve reacties op dat ik dit op een gegeven moment heb uitgewerkt om professioneel aan te gaan pakken. Nu heb ik sinds kort hiervoor een eenmanszaak opgericht en het product is volledig uitgewerkt. Nu was ik alleen het ondernemingsplan voor de financiering en een marketingplan om het product daadwerkelijk op de markt te gaan zetten aan het afronden. Op dat moment werd ik benaderd door twee personen, die overigens binnenkort gaan trouwen, zij wilden graag hun expertise in het bedrijf brengen en samen met mij het product groot maken.

Zij zijn zeer enthousiast en we zijn ook enthousiast met zijn drieën aan het werk gegaan. Dit is overduidelijk een erg goede stap geweest waar ik voor 100% achter sta.

Wij zijn alleen nog in overleg over de bedrijfsconstructie. Zij stelden voor om een VOF op te richten en alles dus voor 33% te verdelen. (één van de vennoten levert wel een financiering en het overige deel komt van de bank).

Nu heb ik met deze verdeling wat moeite. Ik heb het gevoel dat ik een te groot deel van het bedrijf in een keer overhandig, terwijl ik hier 4 jaar lang aan gewerkt heb. Zij zijn van mening dat dit wel eens het gouden ei kan zijn en wij met zijn drieën het groot kunnen maken. Nu ben ik het hier mee eens, maar daarnaast is het feit dat zij straks getrouwd zijn voor mij een obstakel. Zou dit beteken dat zij straks meer zeggenschap hebben?

Vandaar dat ik wellicht met een wat vreemde constructie kwam. Zij zeggen echter ook dat aangezien één van de twee geld in de onderneming stopt hij daarom ook meer rechten heeft, omdat hij meer risico loopt. Is dit niet van elkaar te scheiden, dus als vennoot en financier of kan dit niet binnen een VOF. Zij willen liever niet direct een BV oprichten gezien de kosten dat dit met zich meebrengt en inderdaad ook de salarissen. Mij lijkt dit echter een betere oplossing en de aandelen in 60, 20, 20 te verdelen, maar ben ik dan niet onredelijk en probeer ik dan niet te veel vast te houden? Het gaat er mij eigenlijk om dat ik wil zorgen dat mijn product blijft zoals het is. Ik heb hier zo lang aan gewerkt om dit in deze staat te krijgen en ik weet precies hoe dit product op de markt gezet moet worden. Ik wil absoluut voorkomen dat hier veranderingen in gemaakt worden. En hier wil ik dus ook het laatste woord over houden.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de reacties.

Ik heb inderdaad net een bedrijfsjurist gesproken en hij zegt ook dat ik minimaal 60% moet houden. Dit ongeacht het feit dat één van de twee er geld in stopt. Mijn 60% zit ook de 4 jaar ontwikkeling in zegt hij.

Nogmaals dank voor het advies. Nu ga ik even kijken hoe zij hierop reageren. :-\

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.