• 0

Balans 2018 (Hulp nodig bij klein restverschil)

Hallo,

 

Binnenkort moet de jaarlijkse belastingaangifte over het jaar 2018 weer worden ingediend. Vorig jaar heb ik dankzij Medeforumers de balans van 2017 kloppend gekregen waar ik heel erg blij mee was! :classic_smile::classic_smile:

 

Voor het jaar 2018 heb ik de balans zelf gemaakt zit ik met een klein restverschil van €86,75 wat ik nog niet helemaal thuis kan brengen? Wat wel toevallig is, is dat dat bedrag gelijk staat aan mijn 'Te betalen OB van het 4e kwartaal 2017'. Voor het gemak heb ik beide boekhoudingen van 2017 (deze is af en kloppend) en 2018 toegevoegd.

 

Hopelijk zou iemand naar de Boekhouding van 2018 eens naar willen kijken en mij kunnen vertellen waar ik de €86,75 moet onder brengen. In de ZIP file heb ik de beide bestanden toegevoegd. Alvast heel hartelijk bedankt!

 

 

Higher level.zip

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Hallo ik zie de BTW  eind 2017 niet als schuld op je balans 2018 staan  klopt dat ?

Dat zou je probleem oplossen

 

Met vr gr

 

NB

Advies je Balans alles in hele Euro's afronden  zeker de BTW die wordt  altijd in hele euro's voldaan

Zo vul je ook  je VPB in.

 

aangepast door wpronk
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Waar heb je die €86,75 betaalde BTW 4e kwartaal 2017 in januari 2018 in je bank opgenomen?

(Ik neem aan dat je die wel betaald hebt?)

 

Overigens kan ik me ook niet voorstellen dat die BTW bedragen iets achter de komma hebben staan. Je zou de afrondingsbedragen dus eigenlijk op een aparte rekening op moeten nemen als je het op de cent nauwkeurig wilt hebben.

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Goedenavond,

 

De te betalen €86,75 BTW van het 4e kwartaal 2017 is als volgt opgenomen in de boekhouding van 2018:

 

  • 26 januari 2018: €1227 op de bank gestort gekregen van de belastingdienst.

 

Dit bedrag komt te samen met de te ontvangen KOR als volgt tot stand (zie bijlage). Ik moest €87 betalen maar kreeg €1314 KOR terug. Verschil is dan €1227 wat ik gestort heb gekregen van de belastingdienst.

1874673614_OB4ekwartaal2017.thumb.jpg.2d3ee2b85216882c128be20879ef56c9.jpg

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Waarom is de kor 2017 ontvangen op de balans van 2018 dan 1227 en niet 1313,46?

 

Verder vraag ik me af of je EV begin 2018 niet 7242,20 moet zijn?

EV eind = EV begin + winst - onttrekking + storting 

 

En behoor je die kor van voorgaande jaren niet weg te werken in de W&V rekening? Volgens mij boek je hem in het 4e kwartaal al naar de W&V en blijft er op de balans niets over.

https://zzpdaily.nl/kleine-ondernemersregeling-boeken/

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Overigens heb ik naast die verkeerde EV ook het idee dat je je omzet/winst verkeerd telt. Ik zie in januari die 1227 als inkomsten staan (en dus bij de winst geteld). Maar deze is reeds in 2017 bij de winst genomen en moet je dus alleen puur als banktransactie tellen (tegen de te ontvangen van de belastingdienst).

 

Je had die betaling op 'debiteur' staan en niet op belasting.

 

En hem je totaal geen opensraande debiteuren en crediteuren eind 2017 en 2018?

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, de hele sheet klopt niet. Er zijn meerdere stappen die gedaan moeten worden.

 

De 1227 in januari moet belasting zijn en geen omzet. Nu is die teruggave bij de omzet/winst geteld. Oeps !!!

 

De kor 2017 moet uit de activa gehaald worden. Hoort daar oom niet op de balans thuis.

 

Het EV begin 2018 is niet juist. (Moet iets van 7242,20 zijn) 

EV eind 2017 = EV begin 2017+ winst 2017 - onttrekking 2017+ storting 2017

 

De terug te ontvangen kor 2018 (totaal dus) is wel goed maar dan moet je de te betalen q4 wel als schuld opnemen. Beter is het om bij de activa alleen op te nemen wat je ook daadwerkelijk nog terug moet krijgen. Dus activa kor 2018-q4. Bij de winst aan de rechterkant komt dan wel de totale kor 2018 te staan.

 

Zo zie je, er waren een aantal dingen die niet kopte.

 

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond,

 

Bedankt voor het meedenken, wat ik zeer op prijs stel! :) Hierbij de antwoorden op jullie vragen:

 

  • De €1227 terug te ontvangen Kor op 26 januari 2018 heb ik per abuis als Debiteur geboekt. Dit was onterechte winst. Ik heb hem nu onder het kopje 'Belasting' geboekt, waardoor mijn winst dus logisch is afgenomen.
  • De Kor van 2017 heb ik uit de Activa gehaald omdat deze hier dus niet hoort.
  • Ik heb in Q4 van 2018 geen schuld. Zie tabblad BTW. Ik krijg juist €213,86 terug, daarom staat deze links op de balans.
  • Verder heb ik het EV eind 2017 opnieuw bepaald, dus:
    • EV  eind 2017 = EV begin 2017 + winst 2017 - onttrekking 2017 + storting 2017
    • EV eind 2017 = €1787,77 + ( €6143,73 + (-€0,76) + €1313,46 ) - €2000 = €7242,20
    • Ik dacht dat ik het getal links en rechts van de balans van 2017 (dus €7328,85) het Eigen vermogen is? Maar dit klopt dus niet?
  • Als ik de getallen nu in de Balans van 2018 invoer krijg ik het volgens mij nu wel sluitend (geen restverschillen meer). Zie bijlage.

 

Graag heb ik nog de bevestiging of het zo nu wel klopt? :classic_wink: Alvast bedankt.

Balans2018.jpg

Higher Level (2).zip

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ja, volgens mij zou hij nu moeten kloppen (even afgezien van de onafgeronde bedragen).

In januari 2019 kreeg je als het goed is €1409,45 (€1410 in werkelijkheid) terug van de belasting (Q1-Q3) en hoefde je Q4 dus niet te betalen. Die €1409,45 op je balans kun je dan wegstrepen tegen die teruggave in de boekhouding van 2019. (Dat is ook de reden waarom die KOR 2017 niet meer op de eindbalans 2018 staat, omdat ie in januari terug gekregen is.)

 

Ik zag nog wel een foutje in de xlsx staan bij de laatste regel van BTW-tabblad.

Daar heb je een "Winst/Verlies netto" staan die natuurlijk niet klopt (want je netto winst is € 5.518,73 excl KOR)

Maar ik neem aan dat je zelf ook wel ziet wat daar mis gaat.

 

PS. Ik zie dat jij je BTW-aangifte afrond naar de dichtstbijzijnde bedragen. Bij de aangifte mag je altijd in jouw voordeel afronden. In Q1 zou dat dus geen 640 zijn maar 639 (1384-745). Omdat je uiteindelijk KOR toepast zal het niet zoveel uitmaken maar ik maak er bij mijn BTW en IB aangifte altijd een gewoonte van in MIJN voordeel af te ronden.

 

De afrondingsverschillen zouden dan normaal wel als baten geboekt moeten worden. Bij mij is dat door die BTW-afrondingen elk jaar zo'n 4-5 euro. Maar omdat jij afrond naar de dichtstbijzijnde bedragen is het bij jou nihil.

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

 

Bedankt voor het controleren van de bedragen in de boekhouding Rik. Nog even een antwoord op je vragen.

 

- In januari 2019 kreeg ik inderdaad  €1195,59 door KOR. Dit is van Q1,Q2,Q3,Q4 2018. In Q4 hoefde ik niks te betalen en kreeg ik €213,86 terug. Dus in totaal heb ik €1409 (afgerond) terug gekregen. Deze keer heb ik hem wel onder het kopje 'Belastingdiens' geboekt en telt deze dus niet mee in de winst

- Ik weet dat de Winst/Verlies netto, exclusief KOR is, maar bedankt voor de notificatie.

- Ik rond inderdaad altijd af naar de dichtstbijzijnde bedragen en wist niet dat ik in mijn voordeel mag afronden. In mijn geval heb ik daardoor €0,36 gemist (zie afrondingsverschillen). Maar thnx! :classic_smile: en wie het kleine niet eert....

 

Waneer ik de getallen defintief invoer tijdens mijn aangifte voor de belastingdienst 2018 en er zijn nog problemen laat ik het weten. Fijne dag gewenst. :classic_wink:

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, bwijman13 zei:

Deze keer heb ik hem wel onder het kopje 'Belastingdiens' geboekt en telt deze dus niet mee in de winst

Eigenlijk telt die KOR wel mee in je winst. Daarom noemde ik ook Winst excl. KOR. Omdat KOR dus eigenlijk tot je winst behoort. In de link die ik je eerder gaf, zie je ook dat de KOR aan het einde van het jaar naar 8050 Opbrengsten KOR geboekt worden (of 4, 8 of 9 serie maar altijd W&V rekening) en dan niet op de balans staat (anders dan "nog te ontvangen van de belastingdienst").

 

1 uur geleden, bwijman13 zei:

Ik rond inderdaad altijd af naar de dichtstbijzijnde bedragen en wist niet dat ik in mijn voordeel mag afronden.

Bij de BTW-opgave scheelt het ook maar hooguit 5 euro per jaar. En in geval van KOR natuurlijk niets. Maar als je dit ook doet bij je IB-aangifte kan het verschil nog wat hoger oplopen in je voordeel :classic_laugh: Maar het gaat inderdaad maar om kleine bedragen.

 

Succes met invullen van de aangifte.

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond (Rik),

 

Ik heb momenteel de bedragen van de Winst/Verlies rekening en van de Balans proberen in te vullen in de aangifte van de belastingdienst. Ik loop echter nog tegen het volgende probleem aan:

 

  • Onder welke kopje dien ik de KOR van 2018 in te voeren bij de belastingdienst?

 

Ik kwam namelijk niet helemaal uit en kreeg steeds een fout. Na wat geschuif met de getallen heb ik de KOR nu onder een bepaalde noemer gezet waardoor ik nu wel lijkt uit te komen. Echter blijft de vraag of ik het zo goed heb gedaan? Zou je hier eens je blik op willen werpen als je tijd hebt? Alvast bedankt.

 

Winst-Verlies.thumb.png.6fb981ebe37b11b1e75a217f42baa504.pngBalans.thumb.png.0af2a92c99237fbfa625c05283975f48.png639094161_ActivaBelastingdienst.thumb.png.b678c28ee40dcfea135cded536acd961.png583988580_PasivaBelastingdienst.thumb.png.1345e3eb0019783434cfe589aeefc726.png922651259_Winst-VerliesBelastingdienst.thumb.png.3f1251bbf4f3c89802c3a15eca6aad4a.png

Link naar reactie
  • 0

Oei, daar gaat het een en ander mis.

Hadden we niet vastgesteld wat je winst was inclusief KOR?? € 5.518,73 + €1.195,59-€0,36 is €6.713,96.

Waarom heb jij bij je aangifte dan in één keer buitengewone lasten. Dat klopt natuurlijk niet.

Die buitengewone lasten moet je weer schrappen zodat je winst €6.713 is.

Je EV eind 2018 is daarmee dan dus ook hoger.

EV eind = EV begin + winst - onttrekking + storting

€13.955 = €7.242 + €6.713 - 0 + 0

 

Dan zul je zien dat je activakant te laag is. Want wat ik daar mis is je nog terug te ontvangen belasting.

Die belasting is in principe een "openstaande debiteur" geworden. Je moet daar dus nog €1.194+€214 van terugkrijgen en niet alleen die €214 die jij opgeeft. Want je hebt in januari dat geld teruggekregen dus dat moet wel op de eindbalans van 2018 staan.

 

Als het goed is, is je balans dan weer in evenwicht.

 

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond (Rik),

 

Bedankt voor je toelichting...:classic_smile: Ik heb de KOR in de winst meegeteld en heb de benodigde aanpassingen gedaan. Door hier en daar wat af te ronden lijk ik er nu wel zonder fouten door heen te komen. Bijgaand nog een aantal screenshots voor een laatste dubbelcheck. Kun je op basis hiervan bevestigen dat het zo kloppend is? Alvast bedankt en een fijne avond gewenst.

 

1474140530_ActivaBelastingdienst.thumb.png.3435d5aa0c12da376f5ed740e17af72b.png2080318538_PasivaBelastingdienst.thumb.png.48a08140d2fafd45e8a36084689485a3.png908718361_Winst-VerliesBelastingdienst.thumb.png.4e141460c043290bf3c1f1d7eb32c169.png 1918240748_FiscalewinstberekeningBelastingdienst.thumb.png.01bd82062ade37c22f1afb092c0ed168.png

Link naar reactie
  • 0

De opbrengt uit de kleineondernemersregeling moet als opbrengst  in de daarvoor bestemde rubriek ‘buitengewone baten en lasten’ worden opgenomen ... niet in de rubriek overige opbrengsten. 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het staat tegenwoordig ook op de website van de Belastingdienst heel expliciet vermeld. Voorheen stond dat er overigens niet zo duidelijk en adviseerden de meeste boekhouders het onder één van de twee kopjes te boeken (overige opbrengst of overige bijzondere opbrengst). Boekhoudkundig is de laatste iets nauwkeuriger. Het is immers een opbrengst die niet echt met je normale werkzaamheden te maken hebben. Het is gewoon een IB-belaste subsidie.

 

Overigens denk ik niet dat de fiscus er heel erg zwaar aan tilt als je de KOR per ongeluk onder "overige opbrensten" aangeeft, áls je het maar als opbrengst aangeeft. Ik zie de Belastingdienst er overigens wel voor aan om IB-aangiftes en OB-aangiftes geautomatiseerd aan elkaar te koppelen om vervolgens een hele horde ondernemers de stuipen op het lijf te jagen door te stellen dat zij de KOR-bate niet hebben aangegeven onder "Overige buitengewone bate" en dat de inspecteur zonder tegenbericht de aangifte gaat aanpassen door de KOR-bate bij de winst op te tellen. Ben benieuwd. :classic_cool:

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.