• 0

Voorlopige aanslag 2019 (zorg en inkomstenbelasting op nihil zetten verstandig?)

(aangepast)

Maandje terug heb ik de voorlopige aanslag voor 2019 gekregen. Zorg en IB. Deze voorlopige aanslag kreeg ik vorig jaar niet en dacht dan ook dat ik deze voorlopige aanslagen stop had gezet (dus uitsluitend definitieve aanslagen). Al jaren betaal ik de IB en Zorg achteraf, definitief, dus halverwege het volgende jaar.

 

Ik wil het liefst deze voorlopige ook overslaan, zodat ik volgend jaar de definitieve "gewoon" 100% betaal. Zo niet, dan krijg ik dus nu deze voorlopige en straks rond juli de (volledige) definitieve van 2018. Dat zijn een hele hoop euro's in enkele maanden. 

 

Verder zie ik het nut niet in van nu al belasting betalen voor dit jaar terwijl we nauwelijks begonnen zijn. Ik stuur m'n klanten ook niet alvast een factuur met de gedachte dat we wellicht weer zaken gaan doen dit komende jaar. Ik zet altijd voldoende geld opzij om de definitieve aanslag z.s.m. te betalen.

 

M'n boekhouder melde dat ze hem op "nihil" kunnen zetten. Verstandig? Wat te doen?

 

 

 

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 1
1 uur geleden, hmms zei:

M'n boekhouder melde dat ze hem op "nihil" kunnen zetten. Verstandig? Wat te doen?

De voorlopige aanslag, voor u als ondernemer, op nihil zetten kan, maar deze zal door de Belastingdienst worden afgewezen.

Wel kunt als ondernemer hoogstens een verzoek doen om de voorlopige aanslag te verlagen. U moet dan wel kunnen onderbouwen waarom uw verwacht dat de winst in dit jaar opeens minder gaat worden. Met een opbloeiende economie zal het eerder meer worden.

 

zie ook:

Ik wil mijn voorlopige aanslag 2019 stopzetten - kan dat?

In 4 stappen zelf online uw voorlopige aanslag 2019 wijzigen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Hermes Ratgers zei:

Ik zou gewoon betalen, voorkomt wellicht ook een hoop rente (werk van je boekhouder kost ook geld neem ik aan).

En je vergelijk is ook niet juist.

Als je in loondienst bent wordt er ook belasting ingehouden. Een boekhouder betaal je ook gedurende het jaar. Winkels betaal je zelfs vooraf.

Moet ik doorgaan?

 

Jouw vergelijk is ook niet juist: Loondienst, tja dan weet je wat je per maand aan salaris krijgt en is dat dus makkelijk -per maand- te betalen (lees: aftrekken van je ontvangen salaris). Niet voor een heel jaar vooraf zoals bij ondernemers, bij wie het inkomen sterk kan wisselen per jaar.
Een boekhouder betaal ik na verrichte diensten, niet perse gedurende het jaar. Ook hier is jouw vergelijking onjuist.
Winkels vooraf betalen? Klopt. Wat heeft dat met een voorlopige aanslag te maken?

Hoe dan ook. Bedankt voor je reactie.

 

 

aangepast door hmms
Link naar reactie
  • 3
39 minuten geleden, hmms zei:

Wat heeft dat met een voorlopige aanslag te maken?

Tot op zekere hoogste niet zo veel, maar waar het vooral om gaat is dat er, op het momentum van belasting betalen, vaak geen geld meer is ... omdat alles is opgemaakt.

Heel veel ondernemers kunnen namelijk slecht met geld omgaan en geven alles uit wat er maar binnenkomt. Zelfs de af te dragen BTW wordt als een soort van bonus gezien.

De betere ondernemer geeft niet alles uit wat er binnenkomt, maar houdt rekening met toekomstige belastingheffingen en onvoorziene kosten.

De goedzakken moeten door de slechteriken lijden.

 

Mocht de winst(verwachting) door omstandigheden toch wat minder worden, dan kan je het verzoek indienen om de Voorbelasting te verlagen. Daar staat tegenover dat je het ook maar beter kunt verhogen als de kip met de gouden eieren  bij jou binnenloopt.

 

1 uur terug, mmint zei:

Daarnaast kun je de voorlopige aanslag meen ik ook in termijnen betalen. Wellicht scheelt dat iets... 

In 11 gelijkwaardige termijnen ... waarvan de laatste in december.

Gaat het toch een beetje op de maandelijkse loonbelasting lijken.

 

In één keer betalen mag ook ... mét betalingskorting.

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, hmms zei:

Ik stuur m'n klanten ook niet alvast een factuur met de gedachte dat we wellicht weer zaken gaan doen dit komende jaar.

Van een order die nu loopt tot eind maart 2020 zul jij waarschijnlijk wel al tussen-facturen sturen. Zeker als je daar al kosten voor gemaakt hebt.

 

En inderdaad, de belastingdienst gaat uit van betaling in termijnen (de betaling in één keer met korting moet je nota bene zelf uitrekenen). En zoals gezegd, als je verwacht dat de winst minder wordt dat jaar dan kun je een aanpassing indienen.

 

Je kunt hem ook op nihil zetten maar ik weet niet of dat consequenties heeft als je hem niet maar 'verwachting' invult.

 

Link naar reactie
  • 1
45 minuten geleden, Rik · zei:

En inderdaad, de belastingdienst gaat uit van betaling in termijnen (de betaling in één keer met korting moet je nota bene zelf uitrekenen).

Daar hoef je geen hogere wiskunde voor te hebben gestudeerd ... twee getallen van elkaar aftrekken lukt iedereen nog wel. 

Daar komt bij dat je de korting niet moet maar mag benutten.  :classic_tongue:

 

49 minuten geleden, Rik · zei:

Je kunt hem ook op nihil zetten maar ik weet niet of dat consequenties heeft als je hem niet maar 'verwachting' invult.

Vroeger wel, maar tegenwoordig is er sprake van een verzoek tot wijziging, waarna het door de Belastingdienst wordt beoordeeld, met als uitkomst ... volledig geaccepteerd, gedeeltelijk geaccepteerd of afgewezen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, wpronk zei:

Bij betaling ineens levert dit meer op dan de Rente bij een bank

Je mekkert. Eerst gaf je nog aan niet teveel tegelijk te willen betalen:

Quote

. Zo niet, dan krijg ik dus nu deze voorlopige en straks rond juli de (volledige) definitieve van 2018. Dat zijn een hele hoop euro's in enkele maanden. 

 

En verder...

Quote

 Ik zet altijd voldoende geld opzij om de definitieve aanslag z.s.m. te betalen.

Ik zet zelf altijd voldoende geld opzij om de voorlopige aanslag direct (met korting) te kunnen betalen...

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 19-2-2019 om 14:15, hmms zei:

Maandje terug heb ik de voorlopige aanslag voor 2019 gekregen. Zorg en IB. Deze voorlopige aanslag kreeg ik vorig jaar niet en dacht dan ook dat ik deze voorlopige aanslagen stop had gezet (dus uitsluitend definitieve aanslagen). Al jaren betaal ik de IB en Zorg achteraf, definitief, dus halverwege het volgende jaar.

Dat doet de Belastingdienst tegenwoordig anders, de door jou omschreven manier is geschiedenis.

 

Op 19-2-2019 om 14:15, hmms zei:

Ik wil het liefst deze voorlopige ook overslaan, zodat ik volgend jaar de definitieve "gewoon" 100% betaal. Zo niet, dan krijg ik dus nu deze voorlopige en straks rond juli de (volledige) definitieve van 2018. Dat zijn een hele hoop euro's in enkele maanden. 

Je kan de voorlopige aanslag in maximaal 11 gelijke termijnen betalen... Dus stop met definitief en achteraf denken/betalen want hoe eerder je daar vanaf stapt des te eerder je kosten/belasting kan spreiden en dan klopt je argument ook niet meer.

 

Op 19-2-2019 om 14:15, hmms zei:

Verder zie ik het nut niet in van nu al belasting betalen voor dit jaar terwijl we nauwelijks begonnen zijn. Ik stuur m'n klanten ook niet alvast een factuur met de gedachte dat we wellicht weer zaken gaan doen dit komende jaar. Ik zet altijd voldoende geld opzij om de definitieve aanslag z.s.m. te betalen.

De Belastingdienst neemt tegenwoordig marktprincipes over. In principe betaalde je eerst belasting altijd een jaar later/te laat. Nu ga je op basis van schatting of behaalde resultaten alvast afrekenen.

 

Op 19-2-2019 om 14:15, hmms zei:

M'n boekhouder melde dat ze hem op "nihil" kunnen zetten. Verstandig? Wat te doen?

Dat is alleen verstandig als je ook daadwerkelijk nihil gaat verdienen. Betalen moet je toch. Als jij zegt geld apart te zetten, wat is dan concreet je argument tegen dit alvast te verrekenen met een voorlopige aanslag (die je kan spreiden)?

 

Op 19-2-2019 om 16:10, hmms zei:

Jouw vergelijk is ook niet juist: Loondienst, tja dan weet je wat je per maand aan salaris krijgt en is dat dus makkelijk -per maand- te betalen (lees: aftrekken van je ontvangen salaris). Niet voor een heel jaar vooraf zoals bij ondernemers, bij wie het inkomen sterk kan wisselen per jaar.
Een boekhouder betaal ik na verrichte diensten, niet perse gedurende het jaar. Ook hier is jouw vergelijking onjuist.
Winkels vooraf betalen? Klopt. Wat heeft dat met een voorlopige aanslag te maken?

 

Op basis van de afgelopen jaren -als het bij jou zo wisselt- kun je eenvoudig berekenen wat je minimale gemiddelde inkomen was. Dan geef je dat op. Dat is prima te onderbouwen.

De Belastingdienst heb je al zolang je leeft achteraf betaald, nu mag je het, net als iedere andere organisatie op een meer marktconforme manier gaan betalen.

 

Al eens gekeken naar middeling?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/bijzondere_situaties/middeling_sterk_wisselende_inkomens/middeling_sterk_wisselende_inkomens

 

 

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.