Jump to content
noukkie

Ww uitkering daarnaast paar uur per maand zelfstandige

Recommended Posts

Beste allemaal,

Ik heb een vraag waar ik al een tijdje antwoord op probeer te vinden maar wat niet zo eenvoudig is. Ik kom volgende maand in de ww terecht na een vaststellingsovereenkomst met mijn werkgever. Ik werk nu 40 uur in de week. Ik ben daarnaast al sinds 2016 geregistreerd bij de kamer van koophandel, ik heb een bedrijfje ernaast waar ik tot op heden nog geen verdiensten uit heb gehaald, alleen voorbereidingen. Ik schat dat ik hier gemiddeld 14 uur per maand mee bezig ben. Tellen deze uren dan van vanzelfsprekend als vrijgestelde uren naast mijn ww uitkering of moet ik hier iets voor aantonen/aanleveren? En als ik tijdens mijn uitkeringsperiode wel verdiensten krijg, ook al blijven mijn uren het zelfde, kan dit dan van invloed zijn op de hoogte van mijn uitkering?

Edited by noukkie

Je kunt het altijd proberen, maar met enkel een paar jaar voorbereidingstijd zonder noemenswaardige omzet wordt het wel lastig denk ik.  Gezien het feit dat je het aantal gewerkte uren hebt geschat, neem ik aan dat je  geen urenadministratie hebt bijgehouden waarmee je jouw werkzaamheden voor het bedrijf kunt aantonen.

Heb je het al bij het UWV nagevraagd?

Edited by TenOnrechte

Hallo Noukkie,

Goed dat je alvast uitzoekt hoe het zit met de gewerkte uren als zelfstandige, als je een WW-uitkering ontvangt.

Als eerste wil je graag weten hoe wij omgaan met de uren die je vóór je WW-uitkering hebt gewerkt.

Deze uren geef je door bij je WW-aanvraag. De behandelaar van je uitkering kan inderdaad om meer informatie vragen, als hij dat nodig heeft om je aanvraag te beoordelen.

Verder wil je weten of wij de uren die je werkt als zelfstandige gaan verrekenen met je WW-uitkering.

Wij kijken naar het gemiddelde aantal uren dat je werkte in de 26 weken voordat je werkloos werd. Deze uren zijn je ‘vrijgestelde’ uren.

De vrijgestelde uren trekken wij niet van je uitkering af.
Werk je in een maand meer dan je vrijgestelde uren? Dan gaan we die extra uren wel verrekenen met je WW-uitkering.

Hier vind je meer info over de verrekening van je uren als zelfstandige.

Met vriendelijke groet,

Nelleke
UWV Webcareteam

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.