Ga naar inhoud

Invoerrechten China > Nederland

Aanbevolen berichten

Beste,

 

Sinds Q4 2018 run ik enkele webshops waarvan één dusdanig omzet creëert dat ik die wil opschalen. Ik kan mij wegens de winst nu in ieder geval fulltime richten op mijn webshops, en heb daarom ook mijn parttime baan opgezegd. Erg leuke tijd!

 

Nu zit ik op www.alibaba.com om een grote batch aan te schaffen (100 pcs) in plaats van een dropship constructie via Alieexpress. De verzendingsmethode staat op: DAP. Op dit moment heb ik een aantal vraagtekens bij het gehele koopproces via dit platform. De leverancier verteld mij ( in gebrekkig Engels ) dat er 440$ aan shipping kosten bijkomen. Het gaat om een partij van 100 kledingstukken ( 10 euro per stuk). Is dat een gangbaar bedrag voor verzendkosten, want momenteel is verzending 0,95 cent per broek (Via aliexpress)?  

 

Verder komen er nog inklaringskosten/invoerrechten/BTW bij, zijn er maatstaven om de hoogte van deze genoemde kostenposten te berekenen?

Zijn er nog meerdere aspecten waarop gelet moet worden bij het aanschaffen van een grote partij vanuit China? Ik wil namelijk graag de stap maken van dropshipping naar het hebben van een eigen voorraad d.m.v. Alibaba, en vanuit mijn locatie verzenden binnen Nederland. Zo wil ik mij klanten nog beter bedienen en de service naar een hoger plan tillen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met jullie ervaring op dit gebied.

 

Hoor graag van jullie!

 

 

 

aangepast door Koen1992

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Dag Koen,

 

Interessant topic. Ik heb zelf ook webshops en wil dezelfde stap maken als waar jij mee bezig bent. Zelf merk ik namelijk dat dropshipping (met name via Aliexpress) met de dag populairder wordt en met die reden wil ik ook z.s.m. private labellen. Gaat het hier om kleding met jouw eigen merk of overige?

 

Ik volg dit topic in ieder geval, want ik ben ook erg benieuwd naar de aspecten van zo'n overgang en de ervaringen van de leden. Succes!

 

Groet Bas

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Dag Bas,

 

Leuk om te horen! Het betreft tot noch toe overige kleding. Ben overigens wel in onderhandeling om mijn logo op de producten te laten drukken. Ben zelf onervaren op dit gebied. Hoop dat andere leden hier meer over kunnen vertellen.

 

Bedankt voor je reactie!

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
53 minuten geleden, Koen1992 zei:

Zijn er nog meerdere aspecten waarop gelet moet worden bij het aanschaffen van een  grote  partij vanuit China?

 

Producteisen (oa etiketten, brandveiligheid en gebruik bepaalde oplos- en impregneer-middelen)  en productaansprakelijkheid (en  als je verstandig bent: verzekering daarvan)

 


B2Bsure helpt  MKB en ZZP bij het verkleinen van risico's en de best passende verzekeringen. Vragen of hulp nodig?  Contact

Mijn nieuwste blog: Doet jouw arbodienst wat jij wilt?

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie Norbert! Van de producteisen en aansprakelijkheid ben ik me bewust. Het gaat mij meer om het financiële gedeelte van het koopproces, zijn er bijkomende kosten die niet in de koopovereenkomst genoemd worden?  Begrijp ik het goed dat er alleen inklaringskosten worden gerekend als de desbetreffende bestelling er door de douane wordt uitgepikt? Zo ja, hoe kan ik de hoogte van deze kosten dan berekenen?

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

DAP betekend inderdaad dat er nog wat aan kosten gaat bijkomen. Je zult 12% invoerrechten + 21% btw op de waarde van de goederen bij binnenkomst EU moeten betalen. De inklaringskosten zijn afhankelijk van je aanbieder. Of 440 usd veel is kan ik zonder verdere info moeilijk bepalen, hoe gaat het per vliegtuig of per boot of met een koerier zoals DHL/UPS/TNT etc? 

 

Groeten,


Roy


Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Beste Roy,

 

Bedankt voor je reactie!

Wat ik tijdens mijn onderzoek ook regelmatig tegenkwam was dat die 12% invoerrechten alleen betaald zou moeten worden als de douane ook daadwerkelijk die zending eruit pikt om te onderzoeken. Leek mij persoonlijk nogal vreemd dat het een soort 'gokspelletje' wordt. Inklaringskosten zijn inmiddels besproken met de betreffende leverancier.

Op belastingdienst.nl staat dat de invoerrechten kunnen variëren van 0% tot 12%, waarop wordt dit gebaseerd?

 

Het gaat hier om een luchtvracht (air freight to door). De uiteindelijke koerier DHL/UPS etc. is voor mij nog onbekend. Heb de leverancier hierover gecontacteerd. Differentieert het prijsverschil dusdanig per boot of per vliegtuig dat het handig is om daar naar te kijken? Of hangt dat samen met een langere shipping time?

 

aangepast door Koen1992

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uur geleden, Koen1992 zei:

Wat ik tijdens mijn onderzoek ook regelmatig tegenkwam was dat die 12% invoerrechten alleen betaald zou moeten worden als de douane ook daadwerkelijk die zending eruit pikt om te onderzoeken.

 

Geen idee waar je dat tegen bent gekomen maar dat klopt dus niet. Het is wel mogelijk om de douane te omzeilen, in de praktijk bij met name e-commerce  gebeurt dit ook, hoe dat ga ik uiteraard niet toelichten.

 

Invoerrechten zijn gekoppeld aan de goederencode van het product, de meeste kledingartikelen zijn belast met 12%. Voor China niet van toepassing maar voor goederen van oorsprong uit landen waarmee de EU handelsakkoorden heeft gesloten kunnen lagere tarieven gelden.  Een en ander kan geraadpleegd worden in het  "Gebruikstarief"  op het bedrijvengedeelte  van de website van de douane.

 

Inklaringskosten bespreken met de leverancier??? Bij een juiste toepassing van DAP heeft de verkoper geen bemoeienis met de inklaring en dus ook niet met de kosten.

aangepast door Bert.

Customs Connect Europe B.V. - Advies & trainingen Import Export BTW Accijnzen

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Dag Bert,

 

Dank voor de reactie. Exacte bronnen kan ik niet zo opnoemen, maar fijn om te horen dat mijn vermoeden bevestigd is op dat gebied. Wat betreft de 12% invoerrechten, duidelijk verhaal, bedankt voor de uitleg hiervan! 

De inklaringskosten zijn niet in onderhandeling gegaan met de leverancier. Wel is er gecommuniceerd tussen leverancier en mij dat dit buiten ons om geregeld wordt. Had ik anders neer moeten zetten, excuses. 

Rest mij nog één vraag op dit moment en dat is: bij wie ligt de verantwoordelijkheid in geval van vermissing o.i.d.?

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Koen1992 zei:

Rest mij nog één vraag op dit moment en dat is: bij wie ligt de verantwoordelijkheid in geval van vermissing o.i.d.?

Bij DAP is het transportrisico voor de verkoper. 


Customs Connect Europe B.V. - Advies & trainingen Import Export BTW Accijnzen

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uur geleden, Koen1992 zei:

Rest mij nog één vraag op dit moment en dat is: bij wie ligt de verantwoordelijkheid in geval van vermissing o.i.d.?

 

Afgezien van dat Bert het antwoord al gaf: ik neem aan dat je toch al wel gekeken hebt wat leveringsconditie  "DAP"  inhoudt? 

En zo ja, dan hoor je deze vraag eigenlijk niet meer te hoeven stellen:classic_smile:

 

Dus: toch nog even een keertje extra kijken wat DAP betekent! 

 

Quote

image.thumb.png.86696287a71504ebd828cd912f4fe850.png

 

De verplichtingen voor elke fase bij keuze voor DAP kan als volgt worden samengevat:

 

De verkoper moet in de praktijk zorgen voor:

  • De goederen, factuur en andere documentatie
  • Een goede verpakking van het transport
  • Het laden van de goederen
  • Delen van informatie met koper
  • Het voortransport
  • Douaneformaliteiten voor het uitvoeren
  • Handling voor het uitvoeren
  • Daadwerkelijke transport naar land van bestemming
  • Handling voor het invoeren
  • Drager van risico’s (verkoper is verantwoordelijk)
  • Eventueel natransport in land van bestemming

 

De koper daarentegen zorgt in de praktijk voor:

  • Delen van informatie met verkoper 
  • Douaneformaliteiten voor het invoeren
  • De rechten bij invoer door koper
  • Het lossen van de goederen op plaats van bestemming

 

 


B2Bsure helpt  MKB en ZZP bij het verkleinen van risico's en de best passende verzekeringen. Vragen of hulp nodig?  Contact

Mijn nieuwste blog: Doet jouw arbodienst wat jij wilt?

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    Groeien doe je met ondernemers onder elkaar:

    ✓     Stel jouw ondernemersvragen

    ✓     Deel jouw antwoorden

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     Op jouw moment

    ✓     Altijd gebaseerd op relevantie, inhoud en vakmanschap

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké