• 0

opensource crm pakket

Beste ondernemers,

 

Momenteel ben ik bezig met de ontwikkeling van een opensource CRM systeem. Qua functionaliteit zal het in eerste instantie wat lijken op het bekende sugarcrm (geen fork!) met 1 groot verschil: het maakt gebruik van een door mij ontworpen framework waardoor het zeer gemakkelijk aan te passen en uit te breiden is.

 

Naar mijn mening is dit belangrijk omdat geen enkel "standaard" pakket past bij een specifieke bedrijfssituatie.

 

Technisch heb ik het al aardig op de rit, maar ik ben voornemens om ook een commercieel model op te zetten. Te denken valt aan betaalde support, hosted services, network appliances enz.

 

Wat denken jullie, heeft dit kans van slagen?

Wat zijn de valkuilen?

Zijn er eventueel nog mensen die interesse in het project hebben en commercieel gezien toegevoegde waarde kunnen bieden?

 

Alle reacties zijn welkom

 

Groeten,

 

Remco

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Persoonlijk vind ik de grootste "valkuil" dat het ten kosten kan gaan van de stabiliteit en kwaliteit. Zelf zet Je het waarschijnlijk degelijk en betrouwbaar in de markt. Je koppelt Je naam aan de applicatie en Je wil gaan verdienen aan support, hosting en network. Maar daar het een open source applicatie is kan een ieder er aan gaan sleutelen. Dit kan iets toevoegen maar ook heel wat problemen geven. Wanneer het niet meer werkt komen de klanten wel vaak bij Jou klagen. Heb hier ervaring mee.

Je kunt dan beter de applicatie samen met de klant ontwikkelen.

En eventueel gedeelten van de source beschikbaar stellen.

Zo houd Je wel de controle op Je vele uren werk.

Opensource kan ook snel iets aangepast worden en een ander kan er

leukzaken mee gaan doen. Een vermelding met dank aan "Remco".

Of vind gedeelten van Je source maar eens terug in nieuw gecompileerde

code.

gr en Succes.

Link naar reactie
  • 0

Zie ook eerder topics hierover. Ook met Sugar.

 

met alle respect hoor, maar het verwijzen naar de zoek-functie als er een vraag gesteld wordt vind ik niet echt iets bijdragen.

 

Dit had ik natuurlijk ook al gedaan maar hoop met dit topic van gedachten te kunnen wisselen over specifieke onderwerpen zoals bijvoorbeeld de meerwaarde die het framework kan bieden en eventuele ervaringen van ondernemers hier met het commercieel inzetten van opensource.

 

 

Link naar reactie
  • 0
met alle respect hoor, maar het verwijzen naar de zoek-functie als er een vraag gesteld wordt vind ik niet echt iets bijdragen.

 

da's gewoonte hier. zie ook de andere topics (oops).

 

Naar mijn mening is dit belangrijk omdat geen enkel "standaard" pakket past bij een specifieke bedrijfssituatie.

 

ik zie een trend dat bedrijven zich steeds meer aanpassen aan de (on)mogelijkheden van standaard software pakketten. CRM is naar mijn mening al redelijk "uitgekauwd" en kunnen de meeste bedrijven wel werken met bestaande oplossingen. je moet dus echt iets specifieks brengen om een mainstream applicatie te kunnen worden. of je moet je richten op een niche natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Dit had ik natuurlijk ook al gedaan maar hoop met dit topic van gedachten te kunnen wisselen over specifieke onderwerpen zoals bijvoorbeeld de meerwaarde die het framework kan bieden en eventuele ervaringen van ondernemers hier met het commercieel inzetten van opensource.

Beste Remco,

 

Jij schrijft van gedachten te willen wisselen over specifieke onderwerpen als de meerwaarde die het framework kan bieden en eventuele ervaringen van ondernemers hier met het commercieel inzetten van opensource.

 

Helaas kan ik je hierbij niet helpen. Wellicht wel anderszins, namelijk door je als tamelijk nieuwe poster een kleine toelichting te geven waarom mensen zoals ik je niet kunnen helpen.

 

1. het is hier geen filosofisch forum: van gedachten wisselen kan een middel zijn, maar bijna nooit een doel. Dit is een ondernemersforum, in de eerste plaats bedoeld om vragen beantwoord te krijgen.

2. noem man en paaard: je vraagt naar de meerwaarde van het framework; hoe kan ik mij een oordeel vormen van meer- of minderwaarde van een framework, als mij (een referentie naar) de informatie ontbreekt over het framework.

3. het tweede onderwerp begrijp ik niet, volgens mij mankeert het hier wat beftreft het gebruik van de Nederlandse taal: als je vragen wilt stellen, doen dan (veel) moeite om duidelijk te maken wat je bedoelt; zelfs dan wordt het dikwijls anders begrepen.

 

Link naar reactie
  • 0

Terug naar het topic zelf, we hebben het er hier over gehad en met Perry nog een poging gedaan een workshop in te richten. De aanleiding daarvoor was dat ik ik aangegeven had op zoek te zijn naar een goed en eenvoudig CRM systeem dat op ASP basis werkt. Bij voorkeur een programma als ACT! Het is inmiddels al jaren geleden dat ik daar mee gewerkt heb, maar ik ben nog steeds niet iets beters tegen gekomen. En om nu zelf iets te gaan bouwen in Acces heb ik ook geen tijd en zin in. En of het dan goed werk.... Ik krijg van Nils toch ook dezelfde uitnodiging 4x over de post.... ;D

 

Contact businessmanager in Office komt qua functionaliteit in de buurt, echter dat is bij mij volledig gecrashed, en op ondersteuning met een OEM versie hoef je niet te rekenen. alle informatie kwijt... :-\ Hoorde vorige week dat synchronisatie op Small Busines server ook niet mogelijk is..... >:(

 

Kortom: volgens mij moet er markt zijn voor eengoed, eenvoudig, betaalbaar ASP CRM. Maar ik heb het nog niet gevonden! ???

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Kortom: volgens mij moet er markt zijn voor eengoed, eenvoudig, betaalbaar ASP CRM. Maar ik heb het nog niet gevonden! ???

 

Ja daar is die topic weer, hij blijft boeien. Toch raar eigenlijk..ik zag laatst een lijst met zo'n 800 verschillende crm pakketten. Ongelovelijk toch. Een aantal zijn dan ook nog eens via ASP beschikbaar.

 

Ik werk zelf nu al weer 15 jaar met GoldMine, ook niet alles maar kan daar toch geen afscheid van nemen. GoldMine heeft ook een ASP oplossing, doch gebruik ik het niet, zoals veel gebruikers er niet voor kiezen. Vreemd eigenlijk willen we wel echt CRM in een ASP dienst?

 

Vaak met dit soort dingen, als je het tegen iemand aan houd zegt ie ja mooi lijkt me wel wat, maar als de oplossing er dan is, wordt het niet afgenomen.

 

Volgens mij is er nog steeds markt voor een CRM oplossing, maar dan denk ik niet zo meer aan functionaliteiten, laten we er van uitgaan dat die er gewoon zijn. Ik denk dan meer aan CRM inclusief data. Marktinformatie, goede integratie met zoekmachines en informatie die reeds aanwezig is. Een CRM die als je dat aan zet dat de telefoon gaat rinkelen en je heel concreet een klant aan de lijn krijgt. CRM systemen zijn er genoeg, één die automatisch heel snel veel klanten maakt ben ik nog niet tegen gekomen en zeker op source gebied niet:-)

 

Antwoord gevend op je vraag. Ja, ik denk dat er is behoefte is aan een Open Source CRM pakket op ASP inclusief support, maar ga bedrijven niet afhankelijk van je maken, hiermee ondermijn je de Open Source gedachte. Als je als expert van een goed Open Source pakket op treed, ben je volgens mij vrij snel in business, laat hierbij wel zien dat je in bedrijfsprocessen kunt denken en niet in functionaliteiten.

 

Kies een branche en focus daarop.

 

Perry

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op zich vind ik het niet zo'n ramp als ik 'afhankelijk' wordt van de leverancier. Als ik een pakket koop ben ik dat ook.

 

Wel is een heel goede garantie van backups, uptime, en/of SLA belangrijk natuurlijk in het geval van een ASP oplossing.

 

Misschien dat het MKB nu nog wat terughoudend is is m.b.t. ASP, maar je ziet nu ook dat grote parijen als Deloitte en Account vieuw hun boekhoudingen als ASP oplossing bieden. Als deze grote namen het al doen met boekhouding, dan kan het niet zo heel lang meer duren voordat de angst voor ASP sterk gaat verminderen.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Op zich vind ik het niet zo'n ramp als ik 'afhankelijk' wordt van de leverancier. Als ik een pakket koop ben ik dat ook.

 

Wel is een heel goede garantie van backups, uptime, en/of SLA belangrijk natuurlijk in het geval van een ASP oplossing.

 

Misschien dat het MKB nu nog wat terughoudend is is m.b.t. ASP, maar je ziet nu ook dat grote parijen als Deloitte en Account vieuw hun boekhoudingen als ASP oplossing bieden. Als deze grote namen het al doen met boekhouding, dan kan het niet zo heel lang meer duren voordat de angst voor ASP sterk gaat verminderen.

 

Ik denk dat de markt er op zich wel klaar voor is, maar moet dan wel heel prettig geprijst zijn.

 

Verder zal in het Online CRM programma all functionaliteiten aanwezig moeten zijn die je in ieder CRM pakket aan kunt treffen en daarnaast moeten alle schermen, onderliggende tabellen en automatische processen e eenvoudig uitbreidbaar zijn. En dat ben ik nou nog net niet tegen gekomen.

Denk ook conversie tools:

- Van outlook naar OnlineCRM

- Van GoldMine naar Online CRM

- Van Act naar OnlineCRM

etc..

 

 

 

Ik heb hier inmiddels wel een heel projectplan liggen om daar te komen en daar hangt weer een investeringsplaatje en tijdplanning aan vast.

 

Blijft een uitdaging, hoop er ooit goed mee bezig te gaan, maar is risicovol, investeringen in marketing en sales moet je zeker niet onderschatten

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kijk eens naar Vtiger, Perfect open source CRM pakket + outlook integratie email/adressen/notulen/taken etc...

 

Bekend, heb het draaien maar kan de geschetste dromen zoals de synchronisatie met Outlook, nog niet echt aan de praat krijgen.

 

Ziet er verder wel goed uit. Maar aanpassen vereist weer heel wat uurtjes puzzelen. Op zich een goede basis.

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

Ik twijfel wat nu de beste postionering van het produkt is.

In principe is het een applicatieframework waarop een CRM gebouwd is en hier moet ook de kracht zitten. Zeer gemakkelijk uit te breiden en aan te passen.

 

De typische dingen die bij een 'CRM pur sang' gewaardeerd worden zoals intergratie met Office en Outlook is voorlopig nog niet realiseerbaar.

 

Dus of ik positioneer het produkt als een applicatie framework met een CRM module met als nadeel dat niet iedereen weet wat een een applicatie framework is of ik positioneer het als een CRM produkt wat bij iedereen wel bekend is maar krijg dan problemen met missende functionaliteit.

 

Wat is wijsheid?

 

Zijn er overigens nog leden hier die als beta tester willen fungeren?

Link naar reactie
  • 0

Dus of ik positioneer het produkt als een applicatie framework met een CRM module met als nadeel dat niet iedereen weet wat een een applicatie framework is of ik positioneer het als een CRM produkt wat bij iedereen wel bekend is maar krijg dan problemen met missende functionaliteit.

Een klant wil een probleem opgelost hebben (geen doos, laat staan een 'applicaation framework' kopen).

Positionering is dan de wijze waarop je de toegevoegde waarde van je aanbod voor een specifieke doelgroep presenteert.

 

Link naar reactie
  • 0

Een klant wil een probleem opgelost hebben (geen doos, laat staan een 'applicaation framework' kopen).

Positionering is dan de wijze waarop je de toegevoegde waarde van je aanbod voor een specifieke doelgroep presenteert.

 

Dan zijn we weer terug bij een eerdere opmerking, en dat is eigenlijk een derde mogelijkheid: zoek een niche en customize het pakket zodanig dat het zo goed mogelijk bij de gewenste functionaliteit aansluit. maar, waar vind je die niche? Zijn er nog specifieke doelgroepen waar geen specifieke software voor geschreven is maar wel vraag naar is? sta open voor suggesties ;)

Link naar reactie
  • 0

Een goeie asp crm oplossing?

 

Probeer www.covide.nl eens. leuk bedrijf, heeeeel interessante integratie met voip over het publieke web, ook asp. mogelijkheden om het pakket op maat te krijgen, alles kan eigenlijk (ook integratie met administratiepakketten geloof ik).

 

Verder snoept www.salesforce.com in flinke happen marktaandeel van siebel, peoplesoft e.a. af: schijnt te gek systeem te zijn, wel prijzig, ook asp.

 

Ik spreek (nog) niet uit eigen ervaring.

 

cheers,

Tim

 

Newviews automatiseert de boekhouding (o.a. scannen/herkennen, UBL2 en directe bankkoppelingen), ook voor accountants- en administratiekantoren: www.newviews.nl

--

Wonen in Bussum, 3 garages, grote tuin en aparte bedrijfsruimte?

http://www.funda.nl/koop/bussum/huis-74981118-lammert-majoorlaan-58

Link naar reactie
  • 0

De typische dingen die bij een 'CRM pur sang' gewaardeerd worden zoals intergratie met Office en Outlook is voorlopig nog niet realiseerbaar.

 

 

Er is al gerefereerd aan vtiger, dit is mede gebaseerd op sugarcrm. Sinds de 4.0 release werkte in integratie met outlook, thunderbrid en office prima. Sinds 4.2 (release begin deze week) bevat he ook webmail.

 

Als jou pakket gebaeeerd is op sugar, moet deze integratie toch eenvouidig mogelijk zijn? Of zie ik dat verkeerd.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Momenteel gebruik ik ook redelijk vaak SugarCRM.

Het pakket werkt opzich goed, zitten wel een paar kleine domme bugs in maar daar valt mee te leven.

 

Nu heb ik enkele dingen in het pakket aangepast..

2 maand later was er een nieuwe update van SugarCRM.

Deze geinstalleerd.. al je eigen aanpassingen weer weg..

 

Dus ja.. voor hoever is het handig dergelijke software te veranderen...

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie
  • 0

Momenteel gebruik ik ook redelijk vaak SugarCRM.

Het pakket werkt opzich goed, zitten wel een paar kleine domme bugs in maar daar valt mee te leven.

 

Nu heb ik enkele dingen in het pakket aangepast..

2 maand later was er een nieuwe update van SugarCRM.

Deze geinstalleerd.. al je eigen aanpassingen weer weg..

 

Dus ja.. voor hoever is het handig dergelijke software te veranderen...

 

De gedachte van open source is dat je de eigen aanpassingen aanbiedt om opgenomen te worden in een volgende release.

Zo wordt de functionaliteit van de software steeds groter en de kwaliteit steeds beter.

Het is prima dat je anders kiest, maar dan moet je wel de consequenties van die keuze aanvaarden en niet mopperen.

 

algemeen: sommige OS programma's maken het mogelijk eigen aanpassingen te behouden door de veranderde files op te slaan in een aparte directory of onder speciale, afwijkende filenamen. Deze aanpassingen blijven dan bewaard bij een update, maar werken mogelijk niet goed meer vanwege incompatibilteit met de nieuwe code. Ik weet niet hoe het wat dit betreft met SugarCRM gesteld is.

Link naar reactie
  • 0

Ik werk bij en ik werk met Covide. Dus ben ik bevooroordeeld. Deze discussie is echter wel dermate interessant, dat ik het er op waag. (een deel van deze reactie heb ik overigens in een andere discussie in Higherlevel ook gepost. Ik weet eigenlijk niet of dat wel de bedoeling is. Niet, sorry dan)

 

[edit]Twee keer dezelfde post is inderdaad niet de bedoeling :) Zie hier voor de andere reactie[/edit]

Link naar reactie
  • 0

Interessant, ik ben namelijk ook bezig met een crm.

Ik kan je wel vertellen dat het een hele klus is.

 

Alleen als je er al 7 maanden mee bezig bent, dan ga je twijfelen als je het wel opensource moet maken. Want bedrijven nemen die OS licenties niet zo nauw, en je kan ze ook weinig maken indien ze je product hernoemen en in massas door verkopen. Zo denk ik dan.

logo_03.gif

http://www.mijnschoolproject.info - Een website voor studenten en scholieren waarop ze online hun schoolzaken kunnen regelen (onder ontwikkeling)

Link naar reactie
  • 0
Interessant, ik ben namelijk ook bezig met een crm.

Ik kan je wel vertellen dat het een hele klus is.

 

En er zijn er al zo weinig...ik zag laatst een lijst met iets van 500 paketten die vergeleken werden.

 

Alleen als je er al 7 maanden mee bezig bent, dan ga je twijfelen als je het wel opensource moet maken.

ga je dan ook niet twijfelen aan de haalbaarheid?

 

Want bedrijven nemen die OS licenties niet zo nauw, en je kan ze ook weinig maken indien ze je product hernoemen en in massas door verkopen. Zo denk ik dan

 

Ik denk dat als je CRM open source maakt en je service er om heen commercieel dat je het werk binnen korte tijd alleen niet meer aan kunt. Maar...ga nou niet nog een open source crm op de markt brengen, maar specialiseer je in een pakket waar ze al heel ver mee zijn, verdiep je in de source en zorg dat je in staat bent om iets snel aan te passen. Ik denk dat je sneller in business bent dan zelf iets gaan ziten bouwen....

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

beste cd-r80Minute

 

OpenSource is er in diverse varianten.

Neem eens contact op met Carlos dos Santos van Syntens. Hij kan je goed adviseren.

Wat je schrijft over dat anderen jouw software zomaar kunnen gaan doorverkopen, is namelijk absoluut niet mogelijk bij de goede licenties.

Aan Covide werken we inmiddels ruim zes jaar, wereldwijd inmiddels met meer programmeurs dan ik ooit zou kunnen betalen.

Door de regie heel strak zelf (één van mijn collega's doet dat) in de hand te houden, is ook de stabiliteit 100% gewaarborgd.

Bijkomend gunstig effect: duurder nog dan het ontwikkeltraject is het marketingtraject. Ook daarin kan het deelnemen via de OpenSource community positief bijdragen.

Het grootste probleem dat wij ervaren, is wel, dat de grote media als Webwereld en Computable nauwelijks over je publiceren. Ik heb goede hoop, dat dat wel gaat veranderen als steeds meer - ook grote partijen als Gemeentes - overstappen op OpenSource.

 

Succes gewenst in ieder geval.

Link naar reactie
  • 0

Is het een overweging om naast CRM - wat gericht is op het behouden van klanten - ook een functionaliteit op het gebied van campaign management op te nemen? ik werk nu met sugar en heb daar weinig klachten over maar acquisitie is voor start-ups als ikzelf van levensbelang en daar is weinig tot geen software voor die werkt.

 

Ik heb voor een ex-baas wel eens een FO gemaakt voor campaign management waarin je een database kunt importeren en vervolgens campagnes kunt faciliteren: direct mail - mailing, e-mail, bellen, mergen van klant naar 'afgesloten' of prospect, vanwaar je in de standaard CRM functies komt.

 

In ieder geval succes en ik ontvang graag info van je pakket als het klaar is.

Iemke Becker

 

http://www.mcsystems.nl

http://www.studio-efde.nl

maken van joomla!-sites en hosting

http://www.open-source-cms.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.