Ga naar inhoud

inkoopprijs en royalties

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

 

Al een tijdje ben ik bezig met het opzetten van een bedrijf dat ethische modeaccesoires gaat importeren uit Peru.

Hiervoor wil ik een samenwerking opzetten met een klein Peruaans modemerk.

 

Tot nu toe verliep het contact heel positief, maar in de conceptovereenkomst zitten toch twee aparte bedingen.

1. Ze hebben voorgesteld om de lokale consumentenprijs te hanteren, zodat een school die ze runnen ervan onderhouden kan worden. Dit kon ik in eerste instantie wel begrijpen, maar ze besparen natuurlijk wel lokale marketingkosten door aan mij te verkopen. Aangezien ik in Nederland de marketing zelf zal gaan doen.  Daarnaast zal ik meteen 10 weken van hun normale afzet afnemen bij ze en ben ik de enige grote buitenlandse partner. Daarom ben ik benieuwd wat een normaal kortingspercentage is, ook omdat ze het wel gehad hebben over het instellen van groothandelsprijzen.

 

2. Ze hebben een beding opgenomen waarin ik jaarlijks royalties zou moeten betalen voor het gebruik van het merk. Dit vind ik een vreemd beding, aangezien het merk nog niet aanwezig is in Europa en daarom hier geen waarde heeft. Ons idee is wel om het merk in Nederland op te zetten volgens dezelfde merkwaarden en met hetzelfde logo, maar via een losse onderneming. In die zin wordt mijn onderneming de Europese vertegenwoordiging van het merk en zal ik hier alle marketing, verkopen en distributie opzetten.

 

Dit zijn de punten in de conceptovereenkomst, waar ik me moeilijk in kan vinden. Dit ligt mogelijk ook in de vorm van de samenwerking, die het midden houdt tussen importeur en merkvertegenwoordiging. Graag heb ik advies over hoe ik de samenwerking zou moeten zien en hoe ik het beste de onderhandelingen in kan gaan met betrekking tot royalties en inkoopprijs. 

 

Als achtergrond; het bedrijf zal ik naast mijn studie runnen en de verkopen zullen via een eigen onlinekanaal gaan met samenwerking van influencers uit eigen netwerk. Tevens heb ik deze week bij een pitchwedstrijd als feedback gekregen dat de marges waarschijnlijk te krap zijn om het bedrijf financieel te kunnen blijven draaien, dit is dan ook een punt dat ik in de onderhandelingen wil gebruiken. De brutomarge ligt nu op zo'n 56 procent en ik ben benieuwd wat gangbaar is in de markt.

 

Bij voorbaat dank voor het advies.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
18 minuten geleden, martin95 zei:

Daarom ben ik benieuwd wat een normaal kortingspercentage is, ook omdat ze het wel gehad hebben over het instellen van groothandelsprijzen.

Wat is de kostprijs van hen en wat is hun marge? Als je dat weet zou je zoiets kunnen bepalen.

Maar ik zou juist uitgaan van jouzelf, welke inkoopprijs zou jij moeten hebben om een gezonde marge te kunnen draaien? Probeer daar op aan te sturen.

 

Als je hun merk met hun logo zou gaan gebruiken, dan is royalties niet echt vreemd. Het is tenslotte hun merk, ook al is dat merk hier in de EU nog niet aanwezig.

Andersom kan je wel aan hen voorstellen om een bijdrage in de kosten van marketing voor hun merk te krijgen, bijvoorbeeld in de vorm van een fee, korting/kickback of gewoon een vast budget.


Doe mij maar een patatje oorlog.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Welkom op HL

 

Wat mij opvalt in jouw verhaal is dat er nu al een conclusie is getrokken dat de marges te smal zullen zijn om financieel gezond te kunnen opereren. Dan worden diverse standpunten dus al te voorbarig ingenomen, zoals de inkoopprijs, de verkoopprijs, de licentievergoeding... Al die zaken zouden pas concreter kunnen worden gemaakt als er onderzocht is hoe doelgroepen in de Nederlandse (Europese?) markt erop zouden reageren. Je wilt toch eerst weten of de producten aanslaan en tegen welke prijsstelling, want die prijsstelling in deze markt bepaalt toch de marge? Op basis daarvan kun je dan gaan praten over al die zaken.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Beste martin95,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Jouw openingsbericht illustreert nu precies weer waarom ik fairtrade (ethisch of maatschappelijk) ondernemen als consument zo'n loos marketingverhaal vind, al zit in de opstelling van het modemerk ook misschien wel iets dubbels. :classic_wink:

 

Hoe kom je bij dit bedrijf en wat is jouw persoonlijjke binding? En is dat dan een verhaal?

 

Weekendgroet,

 

Highio

aangepast door Highio

HelikopterLandingsplaats...

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Om te beginnen: bedankt voor de reacties!

 

5 hours ago, Wouter Hol said:

Wat is de kostprijs van hen en wat is hun marge? Als je dat weet zou je zoiets kunnen bepalen.

Maar ik zou juist uitgaan van jouzelf, welke inkoopprijs zou jij moeten hebben om een gezonde marge te kunnen draaien? Probeer daar op aan te sturen.

 

Ze hebben in een eerder gesprek aangegeven dat ze ongeveer quite draaien, maar daar waren ze vooral vaag over. Daarmee weinig nuttig, kunnen we wel weer open gooien.

Op sommige producten zit met de inkoopprijs een gezonde marge en op andere is die echt te laag, maar dan ga ik dat per product overleggen.

Verder heb ik een gezond marge wel uitgevonden, maar dan zal ik dus per product een inkoopprijs voorstellen.

 

4 hours ago, Highio said:

Jouw openingsbericht illustreert nu precies weer waarom ik fairtrade (ethisch of maatschappelijk) ondernemen als consument zo'n loos marketingverhaal vind, al zit in de opstelling van het modemerk ook misschien wel iets dubbels. :classic_wink:

 

Hoe kom je bij dit bedrijf en wat is jouw persoonlijjke binding? En is dat dan een verhaal?

 

Hier ben ik wel benieuwd naar, waarom vind je fairtrade een loos marketingverhaal?

Nou ik heb ze 3 jaar terug als project op vrijwillige basis geholpen bij het opzetten van het merk en de uitbreiding en training van nieuwe medewerkers en sindsdien zijn we altijd in contact gebleven en zijn ze de afgelopen jaren ook wat gegroeid. Nu kwamen we er samen toe dat het een mooie kans was om het in Europa te proberen. Ik sta zelf achter het verhaal, waarin de vrouwen die er werken zelf de prijs zetten  waarvoor het merk de producten koopt en daarnaast getraind worden om economisch onafhankelijk te zijn. Vervolgens runt het merk daar een school van om niet afhankelijk te zijn van donaties. Het doel voor mij is ook niet om er heel veel aan te verdienen, maar het moet ook geen verliesgevende hobby gaan worden natuurlijk. 

 

5 hours ago, Hans van den Bergh said:

Wat mij opvalt in jouw verhaal is dat er nu al een conclusie is getrokken dat de marges te smal zullen zijn om financieel gezond te kunnen opereren. Dan worden diverse standpunten dus al te voorbarig ingenomen, zoals de inkoopprijs, de verkoopprijs, de licentievergoeding... Al die zaken zouden pas concreter kunnen worden gemaakt als er onderzocht is hoe doelgroepen in de Nederlandse (Europese?) markt erop zouden reageren. Je wilt toch eerst weten of de producten aanslaan en tegen welke prijsstelling, want die prijsstelling in deze markt bepaalt toch de marge? Op basis daarvan kun je dan gaan praten over al die zaken.

 

Ik heb marktonderzoek gedaan en de reacties op de producten zijn positief, de aankoopbereidheid ook en de verkoopprijs is afgezet tegen vergelijkbare alternatieven. Maar op dat vlak kan ik dan nog verder onderzoek doen naar de specifiek te zetten prijs. De feedback over de marges werd gegeven op basis van het huidige concept van prijzen. 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Dus reageren wij op een openingspost waarin zo'n beetje alle benodigde en essentiële informatie ontbrak om jou te kunnen adviseren... 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

...met de aanvulling onstaat gelukkig dan wel een beter beeld. Wat voor kosten maak je bij de douane in dit geval?

 

Ik denk dat je een win-win situatie zou moeten nastreven als je werkelijk betrokken bent. Nu is het voor mij toch een beetje een ik zij-verhaal.

 

Je kunt de partij ook aan een groothandel koppelen.

 

Na afronding van een studie kun je niet wonen en leven van een kleinschalige hobby-onderneming.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

HelikopterLandingsplaats...

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Winst = Omzet - Kosten

 

De winst moet jou voldoende opleveren om te kunnen leven, werken en wonen en dus de hobby te overstijgen. Dat zou voor jou het vertrekpunt dienen te zijn in de gesprekken en alles wat daaruit voortvloeit, bepaal vooraf in ieder geval een 'worst case scenario' dat het voor jou nog haalbaar maakt en bewaak dat tijdens de onderhandelingen.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Normaal gesproken is het kostenplaatje van de leverancier irrelevant, maar in dit geval is het onderdeel van je verkoopverhaal.

 

Normaal gesproken krijg je als grootinkoper een korting vergeleken met de gewone consument, o.a. omdat de leverancier nu geen eigen verkoopapparaat nodig heeft, maar nu meelift op dat van jou.

 

Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat de straatprijs in Peru een stuk lager ligt dan die in Nederland en dat de fabrikant zich (terecht) afvraagt waarom jij alleen dat voordeel zou afvangen.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    Groeien doe je met ondernemers onder elkaar:

    ✓     Stel jouw ondernemersvragen

    ✓     Deel jouw antwoorden

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     Op jouw moment

    ✓     Altijd gebaseerd op relevantie, inhoud en vakmanschap

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké