• 0

BV of eenmanszaak en hypotheek

Ik was benieuwd hoe de  bank denkt over een eenmanszaak of BV voor een privé hypotheek.

In beide gevallen ben je ondernemer voor de bank.

 

Momenteel heb ik sinds 2008 al een eenmanszaak met goede winsten elk jaar (en elk jaar meer). Over 1 of 2 jaar willen we zelf een huis kopen.

Stel dat ik mijn bedrijf omzet naar een BV (geruisloos). Die BV heeft geen jaarcijfers over de afgelopen 3 jaar. Dit is wellicht nadelig om dit nu om te zetten? Als we binnenkort een huis willen kopen.

 

Nu is voor mij het risico niet super groot dat het failliet gaat of aansprakelijk gesteld wordt. Financieel zit ik nu op een kantelpunt. Dus het hoeft niet, maar het kan wel zonder dat het mij veel meer kost.

 

Echter ben ik benieuwd hoe een bank dit ziet.  Ik kan mij voorstellen dat de bank liever een ondernemer met een BV helpt omdat die in eerste instantie  privé niet aansprakelijk is als het bedrijf failliet zou gaan.

 

Daarbij wordt denk ik bij een BV met de winst gerekend van de BV en het salaris, de winst van een BV zal heel laag zijn als je alles uitkeert als salaris?

Bij een eenmanszaak is de winst je inkomstenbelasting (minus de aftrekposten etc.). Dus die kan dan hoger zijn?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
45 minuten geleden, dennis12 zei:

Die BV heeft geen jaarcijfers over de afgelopen 3 jaar. Dit is wellicht nadelig om dit nu om te zetten?

 

Nee.  Het gaat de hypotheeknemer om jouw jaarcijfers, ongeacht welke rechtsvorm. 2 jaar eenmanszaak en 1 jaar BV is ook goed

 

45 minuten geleden, dennis12 zei:

Echter ben ik benieuwd hoe een bank dit ziet.  Ik kan mij voorstellen dat de bank liever een ondernemer met een BV helpt omdat die in eerste instantie  privé niet aansprakelijk is als het bedrijf failliet zou gaan.

 

Een hypotheeknemer maakt nagenoeg geen verschil tussen BV of eenmanszaak .

En  ook  als jij niet prive aansprakelijk bent als de BV failliet gaat ben je nog steeds je bron van inkomsten kwijt 

 

45 minuten geleden, dennis12 zei:

Daarbij wordt denk ik bij een BV met de winst gerekend van de BV en het salaris, de winst van een BV zal heel laag zijn als je alles uitkeert als salaris?

Bij een eenmanszaak is de winst je inkomstenbelasting (minus de aftrekposten etc.). Dus die kan dan hoger zijn?

 

Het gaat een hypotheeknemer om inkomen, ongeacht of daar het etiketje "salaris",  "winst" of dividend op geplakt zit. BV of eenmanszaak maakt dus eigenlijk niets uit: (potentieel) inkomen is in beide gevallen omzet - kosten 

 

En dan nu de hamvraag:

 

45 minuten geleden, dennis12 zei:

Dus het hoeft niet, maar het kan wel zonder dat het mij veel meer kost.

 

Waarom zou je het dan doen? Wat je je motief of doel daarmee?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.