• 0

Opeenvolgende factuurnummers per klant of over het geheel?

(aangepast)

Wij factureren namens onze klanten aan hun eindgebruikers.

Dus wij creëren de PDF. De betaling zelf wordt afgehandeld door een payment provider.

De payment provider verzamelt de gelden en stort deze periodiek door naar de klant.

 

Het contract met de payment provider is met de klant en niet met ons. Wij verzorgen wel de techniek.
Tot op heden geven alle accountants (op 1 nieuwe na) ons aan dat zolang onze klanten de bedragen opboeken (per maand) als inkomsten uit de SaaS applicatie er geen enkel probleem is. De applicatie is trouwens een dienstverlening die procedureel na betaling start (dus geen fysieke producten).

 

Moeten wij nu als applicatie opvolgende factuurnummers hebben voor iedere factuur die wij uitgeven (dus applicatie breed) of voor iedere klant apart?

De situatie is een beetje te vergelijken met FaMed. Hebben zij voor iedere klant een nieuwe reeks factuurnummers of moet FaMed gewoon zorgen dat zij over al hun klanten heen doornummeren?

 

De teksten van de belastingdienst zijn nogal vaag hierover.

SaaS.PNG

aangepast door dirkmuis
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zou persoonlijk zo'n vraag aan de Belastingdienst stellen. Gewoon door hun op te bellen, en desnoods om een uitspraak van de Belastinginspecteur vragen. Dan weet je het 100% zeker. En dat lijkt me wel van essentieel belang voor jullie bedrijf dat zoiets goed geregeld is. 

De aandacht trekken van potentiële klanten door het schrijven van een goed verhaal. Uw verhaal! | De Digitale Herrieschopper | www.digitaleherrieschopper.nl Tekstschrijver Utrecht |

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Volgens mij heb je niks te maken met de factuurvereisten die gelden voor jullie klanten. Dat is verantwoordelijkheid van jullie klanten. En die vragen of eisen wel evt. met bijspringen van hun adviseurs.

 

Waarom zou je geen max. flexibiliteit bieden en voor alles faciliteren?

 

Ik zou me vooral druk maken aan facturatie aan jullie klanten, interne administratie en evt. debiteurenbeheer.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
23 minuten geleden, dirkmuis zei:

Tot op heden geven alle accountants (op 1 nieuwe na) ons aan dat zolang onze klanten de bedragen opboeken (per maand) als inkomsten uit de SaaS applicatie er geen enkel probleem is.

Krijgen jullie klanten ook de originele facturen die naar hun klanten gestuurd is voor hun administratie?

Zoja, dan dient voor hun administratie de facturen oplopend genummerd te zijn (vanuit jullie gezien dus een reeks per klant).

Ik neem aan dat ze zelf de BTW-aangifte doen.

 

Als ze nu facturen krijgen die niet oplopend genummerd zijn dan is het dus niet te controleren of alle facturen er zijn. Tevens mag dit voor hun wel een afwijkende nummerreeks buiten hun normale/andere facturatie zijn (als ze die er ook nog naast hebben).

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

Quote

een factuurnummer
U gebruikt opeenvolgende nummers voor uw facturen. En elk factuurnummer komt maar 1 keer voor.

https://belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/wat-moet-er-op-mijn-factuur-staan

 

Ik heb verschillende betaalsystemen gemaakt, wat met name belangrijk is is een logische oplopende structuur (ivm audits).

 

Datum basis: YYYYMMDD-XXXXXX

XXXXXX = dagtransactienummer met voorloopnullen

 

Klant basis: AAAAAA-XXXXXX

AAAAAA = Klantnummer

XXXXXX = transactienummer met voorloopnullen

 

Beide (applicatiebreed of basis met klantnummer) zijn goed kunnen goed zijn.

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
17 minuten geleden, Rik · zei:

opeenvolgend

Semantische discussie...:classic_rolleyes:

 

Het hoeft ook niet letterlijk een nummer te zijn, mag ook een kenmerk (code) zijn.

Ga zelf maar eens je ontvangen facturen na...

 

Maargoed als je heel braaf wilt zijn, kun je alles natuurlijk coderen naar nummers.

De Belastingdienst noemt een factuurnummer op hun beurt een betalingskenmerk (op hun eigen correspondentie)

Voorbeeld: 5198 9298 4759 0014

Die spaties geven aan dat er een codering achter schuil gaat.

 

https://nl.wiktionary.org/wiki/opeenvolgend

Quote

opeenvolgend

(zonder (of met kleine) tussenruimten) op elkaar volgend, elkander opvolgend, achtereenvolgend

 

Logica is bij mijn weten al sinds mensheugenis de achterliggende gedachte. De manier waarop de belastingdienst het meestal omschrijft zorgt voor de minste verwarring...

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0
33 minuten geleden, Rik · zei:

Krijgen jullie klanten ook de originele facturen die naar hun klanten gestuurd is voor hun administratie?

Zoja, dan dient voor hun administratie de facturen oplopend genummerd te zijn (vanuit jullie gezien dus een reeks per klant).

Ik neem aan dat ze zelf de BTW-aangifte doen.

 

Als ze nu facturen krijgen die niet oplopend genummerd zijn dan is het dus niet te controleren of alle facturen er zijn. Tevens mag dit voor hun wel een afwijkende nummerreeks buiten hun normale/andere facturatie zijn (als ze die er ook nog naast hebben).

 

 

 

Nee, die boeken het totaalbedrag in een keer op. Dus geen debiteurenadministratie voor iedere eindgebruiker.

Link naar reactie
  • 0
40 minuten geleden, MrHTTP zei:

De Belastingdienst noemt een factuurnummer op hun beurt een betalingskenmerk (op hun eigen correspondentie)

Ik heb nog nooit van de belastingdienst een factuur gekregen.

 

En bij opeenvolgend versta ik dus inderdaad achter elkaar, zonder dat er nummers tussen kunnen, elkaar opvolgend. Hier mogen wel letters e.d. bij zolang het nummer gedeelte maar aan die eis voldoet. Maar goed, ik begrijp dat we hierover van mening verschillen.

 

30 minuten geleden, dirkmuis zei:

Nee, die boeken het totaalbedrag in een keer op. Dus geen debiteurenadministratie voor iedere eindgebruiker.

Op basis waarvan doen ze btw aangifte?

 

En wil die ene nieuwe klant dan wel zijn facturen hebben? Want als die ze niet krijgt weet die toch ook niet hoe de nummering is?

Link naar reactie
  • 0

Laten we dit maar eens aftikken dan...

 

https://wetten.overheid.nl/BWBR0035935/2017-10-20#Circulaire.divisie3

 

Quote

Nummer

Facturen moeten een aantal verplichte vermeldingen bevatten (artikel 35a van de wet). Eén van deze vermeldingen is een opeenvolgend nummer, met één of meer reeksen, waardoor de factuur eenduidig wordt geïdentificeerd. Het factuurnummer vormt de sleutel tot het vinden van de gegevens van de factuur in de administratie van de ondernemer. Geautomatiseerde systemen maken voor de nummering gebruik van reeksen waarbij per vestiging bijvoorbeeld één reeks beschikbaar is. De doorlopende nummering wordt hierbij als vanzelfsprekend gehanteerd. Er behoeven geen aparte nummeringen te worden gehanteerd om de enkele factuur buiten de reeks te kunnen houden die wel is voorbereid maar die niet wordt uitgereikt. De beslissing om de factuur niet uit te reiken moet gevolgd kunnen worden. Dat betekent dat de zogenoemde ‘audit trail’ niet doorbroken moet worden.

 

Zie ook

https://factuur.tips/nl/zzp/factuureisen/factuurnummer-verplicht-op-factuur

https://www.visservaneck.nl/artikelen/factuureisen/

Link naar reactie
  • 0

Sorry, mijn fout. Ik neem aan dat je XXXXXX een transactienummer is dat doorlopend is?

 

Dan maakt het inderdaad niet uit wat ervoor staat. Dat mag ook klantnummer zijn. Dan is XXXXXX bepalend voor de doorlopendheid.

 

Echter als deze facturen namens een klant gemaakt zijn, en ze gaan in ZIJN (klant) administratie (zoals bij de klant van TS de bedoeling is) dan is XXXXXX opeens niet meer doorlopend.

 

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, Rik · zei:

Sorry, mijn fout. Ik neem aan dat je XXXXXX een transactienummer is dat doorlopend is?

Dan maakt het inderdaad niet uit wat ervoor staat. Dat mag ook klantnummer zijn. Dan is XXXXXX bepalend voor de doorlopendheid.

Precies en dan telkens +1 als je geen risico wilt nemen. Hoewel ik geen bewijs kan vinden weet ik nog wel dat telkens +10 of +100 erbij doen ook prima is zolang het maar consistent gebeurt (ivm audit trail).

 

21 minuten geleden, Rik · zei:

Echter als deze facturen namens een klant gemaakt zijn, en ze gaan in ZIJN (klant) administratie (zoals bij de klant van TS de bedoeling is) dan is XXXXXX opeens niet meer doorlopend. 

Ik ben moe. :classic_sleep: Nu je weet dat je reeksen mag gebruiken mag jij het correcte antwoord geven :classic_wink:

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik heb factuur

K001-0001

K001-0002

K002-0003

K001-0004

K002-0005

Prima. Maar nu zijn de facturen met K002 dus voor in de administratie van die klant (lees leverancier) bedoeld (ze zijn in naam van die klant naar de afnemer gestuurd, de klant is dus niet afnemer maar leverancier). In zijn administratie is 0003 en 0005 niet opvolgend. Hij heeft de facturen van K001 niet in zijn administratie zitten en kan die bij controle ook niet aan de inspecteur tonen.

 

Ben ik nu de enige die het niet snapt?

We hebben het hier over facturen die gemaakt zou VOOR/namens iemand anders (leverancier). Niet om eigen facturen voor de eigen administratie.

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Ik doe voor een paar klanten de facturering, maar elke klant heeft zijn eigen factuurnummerreeks en eigen layout waarop de factuur de deur uit gaat. Dat ik het werk doe voor de klant neemt de verantwoording bij de klant niet weg om de administratie op orde te hebben.

Een oplossing voor TS zou kunnen zijn om met een dubbele nummerreeks te werken. Een interne factuurnummerreeks en eentje per klant, dan zijn beide partijen ingedekt.

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, MrHTTP zei:
12 uur geleden, Rik · zei:

opeenvolgend

Semantische discussie...:classic_rolleyes:

Het hoeft ook niet letterlijk een nummer te zijn, mag ook een kenmerk (code) zijn.

Ga zelf maar eens je ontvangen facturen na...

Omdat anderen het anders doen, is het daarmee correct?

 

11 uur geleden, Rik · zei:

 

12 uur geleden, MrHTTP zei:

De Belastingdienst noemt een factuurnummer op hun beurt een betalingskenmerk (op hun eigen correspondentie)

Ik heb nog nooit van de belastingdienst een factuur gekregen.

 

Een betalingskenmerk (op een acceptgiro) is geen factuurnummer. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, DaMedia zei:

Ik doe voor een paar klanten de facturering, maar elke klant heeft zijn eigen factuurnummerreeks en eigen layout waarop de factuur de deur uit gaat. Dat ik het werk doe voor de klant neemt de verantwoording bij de klant niet weg om de administratie op orde te hebben.

Een oplossing voor TS zou kunnen zijn om met een dubbele nummerreeks te werken. Een interne factuurnummerreeks en eentje per klant, dan zijn beide partijen ingedekt.

 

Hier denk ik ook aan inderdaad. Echter, de klant gaat de losse facturen niet inboeken. Klanten boeken het maandelijks doorgestorte bedrag op als winst uit het systeem / de dienst. Een totaal rapport is uit het systeem te halen waar ook de BTW te herleiden is.

Bij een controle zijn er detail rapporten te vinden waar je ziet uit welke facturen uit de applicatie een bedrag opgebouwd is.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Cosara zei:

Omdat anderen het anders doen, is het daarmee correct?

Zeker niet. Het voorbeeld was niet een van mijn beste. Het was vooral om te laten zien dat het woordje opeenvolgend (net als nummer) heel letterlijk nemen sowieso een verkeerde gedachte was.

 

1 uur terug, Cosara zei:

Een betalingskenmerk (op een acceptgiro) is geen factuurnummer. 

Klopt ook. Het ging me meer om een voorbeeld van reeksen en codering te geven.

 

Zoals ik al aangaf. Ik was moe en daarom heb ik maar de wettekst gekopieerd in plaats van non-discussies voeren.

Maar altijd fijn als iemand me scherp houdt. Dankje :classic_smile:

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0
28 minuten geleden, MrHTTP zei:

Zoals ik al aangaf. Ik was moe en daarom heb ik maar de wettekst gekopieerd in plaats van non-discussies voeren.

Maar altijd fijn als iemand me scherp houdt. Dankje :classic_smile:

Het was dan ook in de ochtend dat ik reageerde ... en uitgeslapen! :classic_biggrin:

 

14 uur geleden, dirkmuis zei:

Wij factureren namens onze klanten aan hun eindgebruikers. 

Dus wij creëren de PDF.

Dat kan, maar dan wel met de gegevens die door uw klant wordt aangeleverd ... inclusief factuurnummer.

U bent hierin slechts het doorgeef-luikje.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, dirkmuis zei:

Bij een controle zijn er detail rapporten te vinden waar je ziet uit welke facturen uit de applicatie een bedrag opgebouwd is.

En in dat geval horen de facturen op/in dat rapport dus aan bepaalde eisen te voldoen (zoals een opeenvolgend factuurnummer).

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, Rik · zei:

En in dat geval horen de facturen op/in dat rapport dus aan bepaalde eisen te voldoen (zoals een opeenvolgend factuurnummer).

 

 

 

Per klant of over het hele systeem?

Want als een klant dan 2 diensten gebruikt en het rapport voor 1 dienst uit draait zijn deze nooit opvolgend.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, dirkmuis zei:

Want als een klant dan 2 diensten gebruikt en het rapport voor 1 dienst uit draait zijn deze nooit opvolgend.

Ja, maar dan mag je dus weer verschillende reeksen hanteren. Een aparte reeks per dienst dus.

Als de controle bij de klant (dus leverancier) is, dan dient die voor de facturen uit dit systeem (dienst) facturen te laten zien die aan de eisen voldoen. En dat is dus opeenvolgende nummers.

 

Maar goed, ik heb geen idee hoe streng ze hier op controleren of dat er in genoemde geval uitzonderingen zijn.

 

Link naar reactie
  • 0
23 minuten geleden, Rik · zei:
32 minuten geleden, dirkmuis zei:

Want als een klant dan 2 diensten gebruikt en het rapport voor 1 dienst uit draait zijn deze nooit opvolgend.

Ja, maar dan mag je dus weer verschillende reeksen hanteren. Een aparte reeks per dienst dus.

Is dat wel zo?

 

Omzetbelasting. Administratieve-, facturerings- en andere verplichtingen.

27 juni 2012

Nr. BLKB/2012/477M

Belastingdienst/Landelijk Kantoor Belastingregio’s, Brieven en beleidsbesluiten.

 

3.3 Inhoud van de factuur

3.3.1 Nummer

Facturen moeten een aantal verplichte vermeldingen bevatten. Eén van deze vermeldingen is een opeenvolgend nummer, met één of meer reeksen, waardoor de factuur eenduidig wordt geïdentificeerd. Het factuurnummer vormt de sleutel tot het vinden van de gegevens van de factuur in de administratie van de ondernemer. Geautomatiseerde systemen maken voor de nummering gebruik van reeksen waarbij per vestiging bijvoorbeeld één reeks beschikbaar is. De doorlopende nummering wordt hierbij als vanzelfsprekend gehanteerd. Er behoeven geen aparte nummeringen te worden gehanteerd om de enkele factuur buiten de reeks te kunnen houden die wel is voorbereid maar die niet wordt uitgereikt. De beslissing om de factuur niet uit te reiken moet gevolgd kunnen worden. Dat betekent dat de zogenoemde audit trail niet doorbroken moet worden.

 

Hierbij ook van belang ...

 

3.2.3 Leverancier, afnemer of derde reikt de factuur uit

De ondernemer die de prestatie verricht moet een factuur uitreiken. Hij kan dit zelf doen, maar hij kan dit ook in zijn naam en voor zijn rekening door zijn afnemer (selfbilling) of door een derde (outsourcing) laten doen. De ondernemer die de prestatie verricht, blijft ook in laatstbedoelde gevallen aansprakelijk voor de juistheid van de factuur.

Als de afnemer de factuur opmaakt voor de leverancier (de ondernemer die aan hem goederen levert of diensten verricht) geldt het volgende:

a. tussen beide partijen, leverancier en afnemer, is vooraf in een akkoord overeengekomen dat de afnemer de factuur opmaakt;

b. als de leverancier de factuur niet wenst te aanvaarden, moet hij de afnemer tijdig van zijn bezwaren in kennis stellen. In dat geval verliest de factuur haar werking als factuur. De leverancier moet dan zelf een factuur uitreiken tenzij partijen alsnog overeenstemming bereiken over het herstel van de (eventuele) onjuistheden in de factuur en de afnemer een verbeterde of aanvullende factuur uitreikt;

c. de factuur voldoet aan alle in of krachtens de wet gestelde eisen.

Het is aan de leverancier om maatregelen te treffen om vast te kunnen stellen of de voor hem uitgereikte facturen conform de wet- en regelgeving juist, volledig en tijdig zijn. Wordt bij selfbilling of outsourcing een te hoog bedrag aan btw op de factuur vermeld dan is de leverancier die belasting verschuldigd op grond van artikel 37 van de wet. De leverancier is verantwoordelijk voor de voldoening van de vermelde btw; dit geldt ook als hij geen kennis heeft kunnen nemen van het bestaan of de inhoud van een factuur of als de overeenkomst tussen leverancier en afnemer niet voorziet in het afleggen van een verantwoording.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
31 minuten geleden, Rik · zei:

Maar goed, ik heb geen idee hoe streng ze hier op controleren of dat er in genoemde geval uitzonderingen zijn.

 

Je kunt altijd jouw Belastingkantoor (staat op je zakelijke Belastingdienst-post of je belt en vraagt wat jouw specifieke kantoor is) een brief schrijven en vragen of ze akkoord gaan met het ingevoerde factuurnummer. Sowieso handig als je  wijzigen gaat doen zodat er bewijs is van die wijziging en ze bij een (mogelijke) audit niet zeggen: "Het is niet sluitend; de audit trail".

 

Uitzonderingen? De Belastingdienst voert wetten uit, heeft de wettekst uitzonderingen?

Echte uitzonderingen zijn er meestal voor de Unilevers van deze wereld... :classic_rolleyes:

 

Sowieso ben je als onderneming  in beginsel zelf verantwoordelijk voor je eigen administratie. Daar moet het factuurnummer voor kloppen.

 

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Cosara zei:

Is dat wel zo?

 

Geautomatiseerde systemen maken voor de nummering gebruik van reeksen waarbij per vestiging bijvoorbeeld één reeks beschikbaar is.

Ja, dat is zo. De tekst die jij noemt is met "per vestiging" is een voorbeeld.

Als je met meerdere geautomatiseerde systemen werkt (of pakketten, denk aan webshop en ander softwarepakket) of in dit geval verschillende diensten, dan kun je dus per systeem/dienst een aparte reeks aanhouden. Zolang deze reeks maar opeenvolgend is en de factuur ook aan de andere eisen voldoet.

 

Maar daar is ook al eens een topic over geweest. 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.