• 0

Is deze merknaam te beschermen?

Goedemorgen,

 

Momenteel verblijf ik in de beginfase van het opzetten van een eigen kledinglijn + webshop.

Hiervoor heb ik verschillende namen in gedachten, maar de naam die mijn voorkeur heeft, is vrij beschrijvend (wel een uniek logo).

Nu krijg ik verschillende adviezen:

- Merknaam wel beschermen (maar minder bescherming vanwege algemeenheid)

- Merknaam niet beschermen (want je hebt de domeinnaam al en je naam is te beschrijvend)

 

Ik zal vergelijkbare namen noemen zodat jullie begrijpen om wat voor een soort naam het gaat:

TheHealthyFruit (ik verkoop fruit)

ThePhoneCase (ik verkoop telefoonhoesjes)

 

Hoor graag hoe jullie hierover denken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi TwaBla,

 

Bedankt voor je snelle reactie!

 

Dat vermoeden had ik inderdaad al. Verschillende merkenbureaus raden me aan om de naam + het logo te beschermen. Ik twijfel alleen of ik er daadwerkelijk iets mee opschiet als de naam niet goed genoeg te beschermen is. Wat denk jij?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Om even heel praktisch te blijven; ga lekker verkopen en als dat een beetje loopt is het ook waard om dat (woord en beeldmerk) vast te leggen.

Kun je eerst wat uitproberen en kijken hoe je beoogde doelgroep erop reageert.

Heb je al een Instagram account met duizenden followers waarop je de kledingstijl polst...!? (validatie)

 

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0

Een beschrijvende naam kan ook handelsnaambescherming hebben, al is het te ingewikkeld om de exacte werking hier te omschrijven. Zoek op dit forum of op juridische sites naar de combinatie van 'beschrijvend' en 'handelsnaam'.

 

Voor het hebben van een handelsnaam hoef je niets anders te doen dan handel te drijven onder die naam.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, MartineB zei:

Wat denk jij?

 

Ben meer van gewoon beginnen en dan leren met vallen en opstaan. Je succes hangt af van veel meer factoren dan de naam (en het beeldmerk) alleen, dus zie eerst al die verschillende zaken maar eens goed voor elkaar te krijgen. De kans dat iemand je voordien gaat kopiëren is niet zo groot, zeker niet als je een beschrijvende naam kiest.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ben ook meer van gewoon beginnen.

 

Maar ook met gewoon beginnen kun je gewoon logo en merknaam als 'beeld/woordmerk' registreren. (Eigenlijk is het gewoon een beeldmerk met getekende structuren die onze hersenen registreren als letters, maar goed, sommigen menen toch dat het enige bescherming geeft voor het woord (en misschien hebben ze wel gelijk, daarvoor zit ik er niet diep genoeg in))

 

Maar uiteindelijk: wat maakt het uit? Het kost niet veel, 250€ voor 10 jaar als ik me goed herinner, en als je er maar 1 echte of would-be concurrent mee van het lijf houdt, of 1 trui of broek extra per jaar verkoopt, is het al de moeite waard geweest.

 

Wat dan ook de echte waarde mag zijn (in het verkrijgen van wettelijk afdwingbare exclusiviteit)... who cares, zolang het zijn doel dient: concurrenten afschrikken en klanten een kwaliteitsimago geven.

 

Als je maar niet zelf gaat denken dat je op die manier supergoed beschermd bent, en zolang je je bewust ben van de zwakheden in je merkregistratie, is er niet veel aan de hand.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
13 uur geleden, kuifje zei:

Maar uiteindelijk: wat maakt het uit? Het kost niet veel, 250€ voor 10 jaar als ik me goed herin

Dat is natuurlijk relatief.

Die 250 euro steken in het professionaliseren van een Instagram account (of andere social media presence) om vervolgens een kledinglijn te bootstrappen lijkt me een beter plan.

Met een goed getimede campagne kun je je eerste productie/inkoop-batch financieren met pre-orders.

 

13 uur geleden, kuifje zei:

Als je maar niet zelf gaat denken dat je op die manier supergoed beschermd bent, en zolang je je bewust ben van de zwakheden in je merkregistratie, is er niet veel aan de hand.

Precies! Theorie VS praktijk.

 

Zodra iemand jouw imago wil kopiëren is dat het punt waarop jij (als het goed is) al veel verder bent dan de ander. Tevens is dat het punt dat je interessant genoeg bent om gekopieerd te worden (dat is eigenlijk een compliment). Maar wat niemand kan kopiëren is jouw specifieke kennis, ervaring en vaardigheden. Daar moet je het uiteindelijk van hebben!

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0

Dank allemaal voor jullie input! Super waardevol.

 

 

13 uur geleden, kuifje zei:

Maar uiteindelijk: wat maakt het uit? Het kost niet veel, 250€ voor 10 jaar als ik me goed herinner, en als je er maar 1 echte of would-be concurrent mee van het lijf houdt, of 1 trui of broek extra per jaar verkoopt, is het al de moeite waard geweest.

Tegenwoordig is dit een stukje duurder geworden. Heb verschillende merkenbureaus met elkaar vergeleken en voor de registratie zelf ben je al gauw een kleine € 500,- kwijt. Daarnaast kun je jezelf beter beschermen wanneer je voor € 80,- extra per jaar de dienst afneemt waarbij het bureau er bovenop zit als er een copycat actief is. Wil je dan ook nog een onderzoek laten uitvoeren naar of jouw nieuwe merknaam een ander "beschadigt" dan kost je dit een extra € 500,-.

 

Echter heb je natuurlijk een punt met dat de waarde voor iedereen iets anders betekent.

Link naar reactie
  • 0

 

Je kan het ook zelf registreren, dan heb je de extra kosten (en de toegevoegde waarde) van zo'n bureau niet. Of dat gewenst is, hangt af van je inschatting op de kopieerkans. Is jouw aanbod zo makkelijk na te maken en is de naam daarbij zo doorslaggevend dat iemand anders hetzelfde doet? En als dat zo makkelijk is, waarom dan niet onder een andere (beschrijvende) naam? De beschrijvendemerknaamconcurrent!

 

Niet te lang over dubben. :classic_wink:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, TwaBla zei:

 

Je kan het ook zelf registreren, dan heb je de extra kosten (en de toegevoegde waarde) van zo'n bureau niet. Of dat gewenst is, hangt af van je inschatting op de kopieerkans. Is jouw aanbod zo makkelijk na te maken en is de naam daarbij zo doorslaggevend dat iemand anders hetzelfde doet? En als dat zo makkelijk is, waarom dan niet onder een andere (beschrijvende) naam? De beschrijvendemerknaamconcurrent!

 

Niet te lang over dubben. :classic_wink:

 

Haha, dankjewel. Nee, mijn aanbod is niet gemakkelijk na te maken. Het worden mijn eigen ontwerpen. Het enige "issue" is dat mijn merknaam geen unieke merknaam betreft. Je hebt me overtuigd haha. Ik ga gewoon lekker aan de slag en de rest komt (wellicht) later.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, MartineB zei:

Dank allemaal voor jullie input! Super waardevol.

 

 

Tegenwoordig is dit een stukje duurder geworden. Heb verschillende merkenbureaus met elkaar vergeleken en voor de registratie zelf ben je al gauw een kleine € 500,- kwijt. Daarnaast kun je jezelf beter beschermen wanneer je voor € 80,- extra per jaar de dienst afneemt waarbij het bureau er bovenop zit als er een copycat actief is. Wil je dan ook nog een onderzoek laten uitvoeren naar of jouw nieuwe merknaam een ander "beschadigt" dan kost je dit een extra € 500,-.

 

Echter heb je natuurlijk een punt met dat de waarde voor iedereen iets anders betekent.

 

Er is maar 1 relevant merkbureau, en dat is het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (Boip)

 

Kan me vergissen, maar volgens mij kost een merkregistratie nog steeds 'maar' € 244. Voor 1 klasse, 10 jaar lang. Zie de tarievenlijst.
Voor  € 53 krijg je ook ieder jaar een overzicht van (gelijkende) later ingeschreven merken, mocht je daar behoefte aan hebben.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.