• 0

omzetbelasting margegoederen

Hoi, 

 

Ik heb een bedrijf waarbij ik marge goederen verkoop. Nu zit ik met het volgende. Stel ik heb in 1 kwartaal 5 goederen gekocht die ik weer zal verkopen als marge. 

Inkoop goeder 1 = €200,-                          Verkoop goeder 1 = €250,-

Inkoop goeder 2 = €250,-                          Verkoop goeder 2 = €400,-

Inkoop goeder 3 = €500,-                         Verkoop goeder 3 = €200,-

Inkoop goeder 4 = €100,-                          Verkoop goeder 4= nog niet verkocht

Inkoop goeder 5 = €2000,-                         Verkoop goeder 5 = nog niet verkocht

 

Ik zit nu met onderstaande 3 opties waarvan ik niet weet welke van toepassing is:

 

- Betekend het volgens bovenstaande dat ik dus  (verkoop van goeder 1, 2 en 3 minus inkoop van goeder 1, 2 en 3) 250+400+200-200-250-500= -100 euro winst heb gemaakt in dit kwartaal en de af te dragen omzetbelasting (in dit geval 0 omdat het negatief winst is) over deze bedrag moet berekenen?

 

- Of is het zo dat ik de inkoop van alle 5 de goederen bij elkaar mag optellen omdat ik ze allemaal in dit kwartaal heb gekocht, dus (verkoop van goeder 1, 2, 3, 4 en 5 minus inkoop van goeder 1, 2, 3, 4 en 5) 250+400+200+0+0-200-250-500-100-2000= -2200 euro ?

 

- Of is het o dat ik wel de omzetbelasting moet betalen over de goederen waarboven ik winst het gemaakt en geen omzetbelasting hoef te betalen over goederen waar ik verlies op gemaakt. dus dat ik de bedragen helemaal niet bij elkaar moet optellen, maar als individueel moet zien?

 

 

En wat gebeurt er als ik spullen heb die ik als marge verkoop en spullen heb die ik als btw verkoop. Moet ik deze als 2 aparte berekenen en uiteindelijk de uitkomsten optellen voor de omzetbelasting?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
  • 0
(aangepast)

Optie 1 is van toepassing.

Negatieve marge, dus geen BTW af te dragen.

Mogelijk te verrekenen met andere kwartalen dit jaar of (na beschikking) met marge volgend jaar.

 

Bij verkoop van goederen volgens de normale BTW-regeling:

- zijn dit geen marge-inkopen meer

- moet je deze aftrekken van de (andere) marge-inkopen

- deze omzet en BTW optellen bij de marge(omzet) en marge-BTW 

 

Zie ook deze handleiding: Margeregeling.pdf

aangepast door Lex van Roode

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.