• 0

Privéauto op naam van echtgenoot “op de zaak zetten”

Hoi allemaal, 

hopelijk kunnen jullie mij helpen met de volgende situatie: 
- starter, nu een maand of 5 bezig als zzp. 
- auto die er gebruikt wordt staat op naam van echtgenoot. 
- deze auto wil ik graag "op de zaak hebben" (via oldtimer regeling) 
* vraag in deze is de volgende moet deze auto op naam staan van mij (dus van degene die de eenmanszaak heeft) of mag het ook gewoon op naam van echtgenoot staan? 
* Om de auto 'op de zaak" te zetten volstaat toch alleen om hem op te nemen in de boekhouding als ingebracht vermogen? 
* moet de verzekering ook op naam van mij (degene die eenmanszaak heeft) staan? nu is alles ondergebracht in één (privé gezinspakket. 
De auto wordt gebruikt zakelijk en als prive, ongeveer 50-50 gebruik. 
* moet er een kilometeradministratie bijgehouden worden? 

graag jullie reactie, 

groet ruben 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
9 uur geleden, prinsrachid zei:

Voordat ik alle vragen ga beantwoorden: wat is de reden om deze auto op de zaak te willen zetten?

Wordt de auto ook voor de onderneming gebruikt?

‘deze auto wil ik graag "op de zaak hebben" (via oldtimer regeling)

De auto wordt gebruikt zakelijk en als prive, ongeveer 50-50 gebruik. ‘

 

Begin maar met beantwoorden ... :classic_smile:

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, ruspek zei:

moet de verzekering ook op naam van mij (degene die eenmanszaak heeft) staan? nu is alles ondergebracht in één (privé gezinspakket. 
De auto wordt gebruikt zakelijk en als prive, ongeveer 50-50 gebruik. 

 

En dat zakelijk gebruik is ook bekend bij verzekeraar en verzekeraar biedt daar op een privé pakket dekking voor?  50% is namelijk geen "beperkt zakelijk gebruik" meer. Redelijke kans dat je nu geen passende dekking hebt 

 

Heb je overigens nog een (beperkt) cascodekking op deze oldtimer en kun jij btw verrekenen?  In dat geval gaat het feest sowieso niet door: verzekeraar kan en wil op een privé pakket geen (beperkt) cascoverzekering ex BTW administreren. 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Cosara zei:

Begin maar met beantwoorden ... :classic_smile:

Het was meer een vraag om te kijken of we met een hit-n-run te maken hebben, omdat dit vrij basale vragen zijn die vrij makkelijk te vinden zijn op dit forum.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
59 minuten geleden, prinsrachid zei:
2 uur geleden, Cosara zei:

Begin maar met beantwoorden ... :classic_smile:

Het was meer een vraag om te kijken of we met een hit-n-run te maken hebben, omdat dit vrij basale vragen zijn die vrij makkelijk te vinden zijn op dit forum.

Het stellen van een vraag is makkelijker dan de zoektocht naar het antwoord.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
4 uur geleden, Cosara zei:

Het stellen van een vraag is makkelijker dan de zoektocht naar het antwoord.

dat klopt sowieso. maar de antwoorden op mijn vragen kan ik niet vinden. wel een beetje globaal hoe en wat maar niet specifiek.

 

Dan krijg ik reacties die maar deels met de oorspronkelijke vragen te maken hebben.

 

Hoe ik de verzekering nu geregeld heb maakt niet uit; auto is nu nog privé en ook als zodanig aangemerkt.

Overigens is privé gebruik best ruim, en zakelijk gebruik juist als ik goederen en/of personen zakelijk vervoer. (bron: https://www.independer.nl/autoverzekering/info/zakelijk.aspx)


Het gaat er juist om aan welke regels ik moet voldoen om de auto "op de zaak te zetten"

Dat dan de verzekering ook naar zakelijk moet is iets dat nu dus nog niet speelt.

 

Dus nogmaals de vraag: kan een auto die op naam van echtgenoot staat binnen de eenmanszaak als zakelijke auto aangemerkt worden met alle voordelen (en nadelen) die er aan vast hangen of moet deze auto eerst overgeschreven worden naar eigenaar eenmanszaak en dan als zakelijk vermogen ingebracht worden. ( dus "op de zaak zetten")

 

 

aangepast door ruspek
Link naar reactie
  • 0

Simpel antwoord: dat kan. En je hoeft in principe niets om te zetten in fiscale zin, omdat jij, je partner (bij gemeenschap van goederen) en de onderneming als één wordt gezien.

 

Je maakt deze keuze in de aangifte van het jaar waarin je de onderneming bent begonnen of wanneer je de auto koopt. En de keuze voor privé of zakelijk maak je maar één keer. Die keuze blijft staan totdat je de auto daadwerkelijk verkoopt of je onderneming stopt. Er is in mijn optiek alleen nog een muizengaatje als je de auto minder dan 500 km én minder dan 10% zakelijk gaat gebruiken (herziening).

 

De kosten van de verzekering kun je fiscaal ook gewoon in de zaak boeken en via een privéstorting administreren. In feite zijn dat intermediaire kosten.

 

Je krijgt dan nog wel met fiscale bijtelling te maken in de inkomstenbelasting. Voor de omzetbelasting kun je separaat kiezen of je BTW terug vraagt. Je kunt de auto voor de BTW privé houden, terwijl deze voor de IB op de zaak staat. Zet je de auto voor de BTW ook op de zaak, kun je ook daar met een privécorrectie te maken krijgen.

 

Let alleen wel op het juridische aspect, zoals Norbert al aangaf. Het kan zijn dat je particuliere verzekering geen of beperkte dekking (tot een x aantal kilometers) in geval van zakelijke gebruik.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
52 minuten geleden, prinsrachid zei:

 

Let alleen wel op het juridische aspect, zoals Norbert al aangaf. Het kan zijn dat je particuliere verzekering geen of beperkte dekking (tot een x aantal kilometers) in geval van zakelijke gebruik.

 

Dank voor dit uitgebreide antwoord! helder allemaal!

van de verzekering ga ik het even uitzoeken.
 

Wel dan de vraag als je de auto privé houdt maar er zakelijk mee rijdt (km vergoeding) en dit een aanzienlijk deel is van je totale km hoe dan de verzekering (achteraf) kan zeuren en niets uitbetalen bij schade.

Hoe ik het lees wordt woon-werk in ieder geval voor de verzekering als privé gezien.

wat zijn dan zakelijke km? 

als bedrijf doe ik interimwerk binnen onderwijs, dit zijn hoofdzakelijk langere projecten.

voor de rest zijn de zakelijke km een ritje naar de boekhouder of een keertje voor werkoverleg op een locatie anders dan locatie projecten.

Link naar reactie
  • 0

Woonwerkkilometers is altijd een beetje een lastige. Zelfs binnen de belastingen worden die verschillend gekwalificeerd. Voor de inkomstenbelasting zijn die kilometers namelijk privé. Voor de omzetbelasting zijn die zakelijk. Het ligt in dit geval dus aan de definitie in je verzekeringsvoorwaarden of ze als privé of zakelijk worden behandeld.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden, ruspek zei:

 

Dank voor dit uitgebreide antwoord! helder allemaal!

van de verzekering ga ik het even uitzoeken.
 

Wel dan de vraag als je de auto privé houdt maar er zakelijk mee rijdt (km vergoeding) en dit een aanzienlijk deel is van je totale km hoe dan de verzekering (achteraf) kan zeuren en niets uitbetalen bij schade.

Hoe ik het lees wordt woon-werk in ieder geval voor de verzekering als privé gezien.

wat zijn dan zakelijke km? 

als bedrijf doe ik interimwerk binnen onderwijs, dit zijn hoofdzakelijk langere projecten.

voor de rest zijn de zakelijke km een ritje naar de boekhouder of een keertje voor werkoverleg op een locatie anders dan locatie projecten.

Hoi Ruben,

Bij ons kun je een auto die niet in de 'boeken van het bedrijf' is opgenomen particulier verzekeren. Je mag de auto dan ook zakelijk gebruiken. Je kunt  een kilometervergoeding bij je eigen bedrijf in rekening brengen voor gereden kilometers.

Dit is niet bij elke verzekeringsmaatschappij zo. Het is dus altijd verstandig om contact op te nemen met je eigen verzekeraar.

Ik hoop dat mijn antwoord je in ieder geval wat verder helpt. 

Vriendelijke groet, Remco
Webcare Centraal Beheer

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.