• 0

Voedingssupplementen exporteren naar een land buiten de EU

Beste HigherLevel leden, 

 

Ik heb een contactpersoon (ondernemer) uit een land buiten de EU: Irak. Deze contactpersoon is onlangs voor het eerst naar Nederland gekomen voor een korte vakantie en heeft kennis mogen maken met ons mooie kikkerlandje. Bij het bezoeken van verschillende drogisterij winkels zoals Kruidvat, Etos en gezondheidwinkeltjes stond hij versteld van het aanbod voedingssupplementen, denk aan Vitamine A-Z, Omega3 enz. M'n contactpersoon is zo enthousiast dat hij mij gevraagd heeft om een (grote) partij voedingssupplementen te exporteren naar Irak, niet éénmalig, maar vaker.

 

Mijn vraag aan jullie:

Heeft één van jullie ervaring in het exporteren van dergelijke voedingsproducten/supplementen naar een land buiten de EU, of specifieker Irak,  en wat komt hier allemaal bij kijken? 

 

Uiteraard heb ik zelf ook onderzoek gedaan en ben ik uitgekomen op de volgende punten:

  • Inschrijven bij de KVK;
  • Een groothandel/leverancier in Nederland vinden om een partij voedingssupplementen te kopen, om deze vervolgens te exporteren;
  • Rekening houden met uitvoerrechten bij de Douane;
  • Aan de benodigde (export)documenten komen;
    • Financiële documenten, oorsprong documenten, transportdocumenten;
    • Market Access Database geeft informatie over de documenten die ik nodig heb voor export naar landen buiten de EU. Enig idee onder welke HS-code voedingssupplementen vallen? Na aandachtig gelezen denk ik dat dit onder HS-code 15 valt, maar ik kan het verkeerd hebben;
  • Zelf geen ervaring met transport: ik kan dit dus zelf uitzoeken (lucht/zee/vracht) en alles wat erbij komt kijken óf een expediteur inschakelen die hier de nodige kennis/ervaring van heeft.

 

Ik kijk uit naar de reacties! Alle info is welkom.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

geen enkele ervaring hierin, ik verkoop alleen supplementen in NL .

verdiep je vooral in de wetgeving aldaar, nederland heeft een unieke positie wat betreft regelgeving drogisterijen,

in andere landen vallen ze meestal onder medicijnen en is wetgeving gelijk een heel stuk ingewikkelder en strenger.

 

en als je geen ervaring hebt met transport zou ik een expediteur inschakelen, ook hier meerdere actief :classic_wink:

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Voedingssupplementen worden over het algemeen ingedeeld onder HS post 2106, uitzonderingen zijn mogelijk maar dat hangt af van de exacte samenstelling.  Uitvoerrechten  worden in de EU niet geheven, invoerrechten in Irak  wel, maar dat is een zaak voor de importeur in Irak (neem aan dat je niet DDP gaat willen leveren......).  Mogelijk zijn er nog wat sanctiemaatregelen van toepassing (al zijn de meeste daarvan de afgelopen jaren wel ingetrokken),

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.