• 0

Credit order en/of credit factuur (of beiden)?

Voor mijn webwinkel verzend ik goederen vanuit Nederland naar alle landen van de wereld. Dat doe ik al zo'n 10 jaar met heel veel plezier. Echter naast de "expansie en groei" die het verzenden naar alle landen van de wereld met zich meebrengt is er ook een spinnenweb van regels en administratieve verplichtingen ontstaan in mijn onderneming. 

De vraag vandaag gaat over creditnota's/facturen. 

Normaal gezien komt er eerst een sales order binnen van een klant. 

Deze sales order kan vooraf voldaan zijn en hiervoor is een proforma invoice voor aangemaakt. 

Maar het kan ook zo zijn dat de order na de levering betaald gaat worden en nog niet is uitgeleverd. 

 

Ik maak een credit factuur aan in de volgende situaties:

1. wanneer de sales order al betaald is en een factuur heeft. 

2. wanneer de sales order al uitgeleverd is en een factuur heeft maar nog niet is betaald. 

 

Wanneer een klant de order nog niet heeft betaald en het product is ook nog niet verzonden, dan verwijder ik het product uit de order, of cancel ik dat product. 

Echter, dat is administratief gezien niet helemaal netjes omdat de order vaak gegeneerd is vanuit een PO document welke de klant aan ons heeft verstrekt. En dan is er nog de voorraad kwestie.

 

Vraag 1. 

Hoe kan ik dit nog op een andere manier oplossen? Kan ik hier een credit order tegenover zetten (zonder credit factuur)? 

 

Vraag 2. 
Wanneer ik een credit factuur aanmaak voor een sales order mag ik dan hier altijd standaard een credit order tegenover zetten? Of moet dat juist niet?

 

Ik ben benieuwd hoe jullie dit oplossen. Er bestaat ook nog zoiets als een creditmemo. Maar dat gaat mij iets te ver.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Credit order en/of credit factuur (of beiden)?

 

Een niet-uitgevoerde order annuleer je, een reeds aangemaakte factuur crediteer je ... m.a.w. Zonder factuur geen credit-factuur.

Een pro forma factuur is geen factuur.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
55 minuten geleden, Cosara zei:

Credit order en/of credit factuur (of beiden)?

 

Een niet-uitgevoerde order annuleer je, een reeds aangemaakte factuur crediteer je ... m.a.w. Zonder factuur geen credit-factuur.

Een pro forma factuur is geen factuur.

 

Oke, dat snap ik. Maar wat als je èèn product wilt annuleren van een order waar meerdere producten op staan? Verwijder je dat product dan uit de order, of zet je hier een credit order tegenover?

Link naar reactie
  • 0
20 minuten geleden, Dennis Rounded zei:

Oke, dat snap ik. Maar wat als je èèn product wilt annuleren van een order waar meerdere producten op staan? Verwijder je dat product dan uit de order, of zet je hier een credit order tegenover?

Dat is meer een interne aangelegenheid, geen fiscale.

Het is maar net hoe groot en geautomatiseerd je order-, aflevering- en voorraad-administratie is.

Alles kan, alles mag.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, Cosara zei:

Dat is meer een interne aangelegenheid, geen fiscale.

Het is maar net hoe groot en geautomatiseerd je order-, aflevering- en voorraad-administratie is.

Alles kan, alles mag.

 

Oke, dat is duidelijk. Echter wanneer ik een credit order aanmaak, mag ik dan hierop de credit factuur baseren. Of moet dat aan de hand van de sales order gebeuren welke oorspronkelijk geboekt is? En heeft hiermee de credit order nooit een credit factuur. 

aangepast door ronmaarsman
Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Dennis Rounded zei:
1 uur geleden, Cosara zei:

Dat is meer een interne aangelegenheid, geen fiscale.

Het is maar net hoe groot en geautomatiseerd je order-, aflevering- en voorraad-administratie is.

Alles kan, alles mag.

Oke, dat is duidelijk.

Echter wanneer ik een credit order aanmaak, mag ik dan hierop de credit factuur baseren.

Of moet dat aan de hand van de sales order gebeuren welke oorspronkelijk geboekt is? En heeft hiermee de credit order nooit een credit factuur. 

Als er geen factuur is aangemaakt, dan kan je ook geen credit-factuur aanmaken.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 28-2-2019 om 10:48, Cosara zei:

 

Een pro forma factuur is geen factuur.

 

Hi Nedzhibe, 

 

Ik zag wel dit staan in "de vraag vandaag". 

Deze sales order kan vooraf voldaan zijn en hiervoor is een proforma invoice voor aangemaakt. 

Hoe zou je dat dan oplossen, met een echte factuur?

 

ben al benieuwd naar de vraag van morgen  :classic_smile:

aangepast door Bert.
tikfoutje hersteld
Link naar reactie
  • 0

Ik begreep de openingspost al niet helemaal... maar begrijp ik het nu goed dat je wel een proforma factuur maakt maar dan daarna niet een echte officiële factuur??

 

Zoals gezegd... een proforma factuur is alleen maar een voorlopig concept document. Een "officiële" verzoek tot betalen (of voor andere zaken). Deze kan echter niet gebruikt worden voor de BTW-aangifte en teruggave. Dus er moet altijd een officiële factuur volgen. Soms wordt een proforma factuur ook gemaakt voor andere zaken dan vooruitbetaling (zoals inklaring e.d.).

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
44 minuten geleden, Bert. zei:
Op 28-2-2019 om 10:48, Cosara zei:

Een pro forma factuur is geen factuur.

Ik zag wel dit staan in "de vraag vandaag". 

Deze sales order kan vooraf voldaan zijn en hiervoor is een proforma invoice voor aangemaakt. 

Hoe zou je dat dan oplossen, met een echte factuur?

Een pro forma 'factuur' zal zelden alle wettelijke informatie bevatten waaraan en 'echte' factuur moet voldoen. Zoals de naam al zegt ... het is slechts 'voor de vorm'.

De pro forma, die eigenlijk niet veel meer is dan een orderbevestiging, zal in een later stadium van de transactie, definitief door een factuur bevestigd moeten worden.

 

Pro forma facturen zorgen in de rechtspraak voor heel wat geschillen.

 

Een voorbeeld: https://jure.nl/ECLI:NL:CRVB:2016:979

 

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Bert. zei:

Er kan volgens TS dus al betaald zijn zonder dat er een "echte" factuur gemaakt is.

Ik neem aan dat dat dan toch gevolgd moet worden door een echte factuur+creditnota.

Het is toch essentieel, voor zowel de verkoper als de koper, dat er een factuur wordt aangemaakt.

Je kan moeilijk een orderbevestiging en ordernummer als factuur in je administratie opnemen ... al zie ik dat, bij gebrek aan een factuur, vaak genoeg gebeuren.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 283 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.