Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  

Achternaam als bedrijfsnaam?

Aanbevolen berichten

Ja, waarschijnlijk zullen jullie dus denken ''weer het zoveelste topic over een bekend probleem''. Toch wil ik jullie visie over het verzinnen van een bedrijfsnaam, de evenwicht tussen privacy, dus een fantasienaam gebruiken, of simpelweg je achternaam als bedrijfsnaam waarmee je met je naam en toenaam een stuk meer naar de voorgrond treedt.

 

Een bedrijf oprichten met een verzonnen naam kost geld. De meeste bedrijfsvormen heten naar hun oprichters.

 

Historisch was het "den koopman" alleen optreden onder eigen naam soms met de toevoeging die je nog steeds wel tegenkomt "v/h naam voorganger" toegestaan; verder heeft eenieder recht op zijn eigen naam en bij fantasienamen maak je al gauw inbreuk op andermans fantasienaam. Het belangrijkste is dat de eigen naam veel betrouwbaarder overkomt dan een fantasienaam als bijv. Terra Vitalis en je een eenmanszaak waar de eigenaar aansprakelijk is snel herkent. Waar deelname aan het maatschappelijk verkeer begint houdt de privacy nu eenmaal op.

 

Hoe denken jullie hier over?

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
58 minuten geleden, Guus Geluk zei:

Hoe denken jullie hier over?

Ik denk dat je nogal veel aannames hebt over (het bedenken van/komen tot) bedrijfsnamen en een beetje wereldvreemd bent. :classic_wink:

 

Als je zo van de privacy bent, gebruik dan niet je achternaam.

 

Sowieso zijn achternamen al lang niet meer hip gezien de rebranding door de jaren heen...

Ernst & Young => EY

Procter & Gamble => P&G

Vroom and Dreesman => V&D

...
 

Een naam hoeft echt niets te kosten..

 

Hoe minder waarde je aan (het bedenken van) een naam gaat geven, des te beter het resultaat.

Een goede bedrijfsnaam spreekt de klant aan. Het moet niet een ego-trip zijn voor de founder...

http://tylertate.com/blog/startup/2015/10/01/naming-startups-choosing-a-company-name.html

( http://paulgraham.com/name.html )

 

*Gaat weer een appel stuk fruit eten...*
 

Laatst nog een puik pak gekocht bij Peek & Cloppenburg, een week later zo'n zelfde stofje bij

Clemens & August Brenninkmeijer gezien; veel goedkoper! Ik werd helemaal van mijn à propos gebracht.

aangepast door MrHTTP

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)
2 uur geleden, Edo van Santen zei:

Als het in je product/dienst mix past, prima. In mijn geval ben ik onlosmakelijk verbonden met mijn "product", vandaar dat ik gekozen heb onder mijn eigen naam te ondernemen. 

 

Dan is het een logische strategische keuze, die de klant kan aanspreken/overtuigen.

 

Voor ZPP-ers of kleine bedrijven die het voornamelijk moeten hebben van de founder kan

het juist toegevoegde waarde hebben. Voor een bedrijf dat wil groeien/schalen betwijfel ik het nut (vandaag de dag).

Daarnaast blijft het in de advocatuur, consultancy, marketing en dergelijken natuur logisch/nostalgisch om met namen te werken want dat is onderdeel van 'het vertrouwen'.

 

Maargoed weet jij zo waar BBDO voor staat of zegt de afkorting je meer dan de achternamen an sich?*

 

Zonder context kun je moeilijk een discussie voeren over naamgeving.

Vraag aan TS; is dit puur hypothetisch? Om wat voor onderneming gaat dit?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* Batten, Barton, Durstine & Osborn

aangepast door MrHTTP

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
43 minuten geleden, MrHTTP zei:

Zonder context kun je moeilijk een discussie voeren over naamgeving.

Vraag aan TS; is dit puur hypothetisch? Om wat voor onderneming gaat dit?

Yep ... wat beoogt Guus Geluk ... voor zichzelf, zijn onderneming, zijn producten of diensten, zijn klanten, ... ?


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)

Een bedrijfsnaam kan helpen om aan te geven waar het bedrijf voor staat of wat voor diensten het levert. (digitale en analoge media = damedia)

Voor mij was mijn achternaam geen optie, zouden mensen mij in een hele andere branche verwachten.

Wil je ooit je bedrijf verkopen dan is een niet eigennaam gebonden bedrijfsnaam ook wel handig.

aangepast door DaMedia
aanvulling

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)

C&A (cena), DNA (D en A), in de digitale wereld of in het (geh)oor toch niet altijd praktisch.

 

Weekendgroet,

 

Highio

aangepast door Highio

HelikopterLandingsplaats...

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
16 minuten geleden, DaMedia zei:

Een bedrijfsnaam kan helpen om aan te geven waar het bedrijf voor staat of wat voor diensten het levert. (digitale en analoge media = damedia)

 

Vind ik persoonlijk geen heel sterk voorbeeld. Hoeveel mensen zullen weten dat damedia voor digitale en analoge media staat?

 

19 minuten geleden, DaMedia zei:

Voor mij was mijn achternaam geen optie, zouden mensen mij in een hele andere branche verwachten.

 

Haha ja altijd leuk, slagerij Bakkers en stucadoorsbedrijf Schilder :classic_wink:

 

Persoonlijk heb ik vooral gekozen voor beschrijvende namen die een logische verbinding  hebben met wat ik doe. 


Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)
1 uur geleden, DaMedia zei:

Een bedrijfsnaam kan helpen om aan te geven waar het bedrijf voor staat of wat voor diensten het levert.

 

Het is niet verboden om dat apart te vertellen. Je kan het ook afkorten. Ford gebruikte zijn eigen naam, en DAF koos net als BMW voor een afgekorte omschrijving.

aangepast door TwaBla

Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo

 

Ik vond    "Pronk 2010 B V "   wel makkelijk  :-)

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
17 uur geleden, Guus Geluk zei:

Een bedrijf oprichten met een verzonnen naam kost geld. De meeste bedrijfsvormen heten naar hun oprichters.

 

Toch is dit een voorbeeld van warrig denken of zelfs verwardheid. Het kost namelijk helemaal niets meer om een bedrijf op te richten met een verzonnen naam. Ik kan morgen Abeltjedabeltje BV beginnen. Maar daar heb ik niks aan. Als ik mijn aanbod onder de aandacht wil brengen, zal ik aan marketing moeten doen. Dat kost wel geld.

 

Dus je kop bij voorbaat breken over naamkeuzes is tijdverspilling. Daar moet je als (beginnend) ondernener sowieso niet aan meedoen. :classic_ninja:


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uur geleden, TwaBla zei:

Dus je kop bij voorbaat breken over de theorie van naamkeuzes is tijdverspilling. Daar moet je als (beginnend) ondernemer sowieso niet aan meedoen. Tijdsverspillende theorieën.

 


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)
4 uur geleden, TwaBla zei:

Dus je kop bij voorbaat breken over de theorie van naamkeuzes is tijdverspilling. Daar moet je als (beginnend) ondernemer sowieso niet aan meedoen. Tijdsverspillende theorieën. 

Doe je dat wel dan wordt je  Guus Ongeluk

aangepast door MrHTTP

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, als je een kleine freelancer bent en je bent public speaker of zo is het logisch dat je je naam eraan koppelt. Het gaat bij mij om een IT onderneming in de erotische branche.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

 

Je kan ook iemand anders achternaam gebruiken.


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
6 uur geleden, Guus Geluk zei:

Ja, als je een kleine freelancer bent en je bent public speaker of zo is het logisch dat je je naam eraan koppelt. Het gaat bij mij om een IT onderneming in de erotische branche.

Guus, ik wist niet dat je in de erotische branche werkt, maar dat geeft niets, ook in die branche heb je wellicht naamsbekendheid nodig, dus de vraag blijft relevant.  Groet van een "kleine" freelancer ;-)


De Elevator Pitch Coach/Trainer

Pitch Coach/Trainer en Sprekers Coach/Trainer

Public Speaker/Gast Spreker

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)
8 uur geleden, Guus Geluk zei:

Het gaat bij mij om een IT onderneming in de erotische branche.

Je weet nu hoe wij er abstract over denken qua naamgeving. Kun je daarop ingaan?

Wat maakt die IT onderneming dan? Platformsoftware? Backoffices? SMS-, Webcam-, Advertentie-systemen?

 

Persoonlijk zou ik geen achternaam gebruiken in deze markt en op basis van je summiere omschrijving. Het heeft geen toegevoegde waarde...

Als jij je alleen richt op de erotische branche: SensuTech? EroTech? Lekker makkelijk houden.

Je kunt ook de focus op de branche juist niet in de naam terug laten komen, maar juist in de marketing-communicatie (als USP) jezelf aankaarten als specialist in ondersteunende software voor de erotische industrie. Dan houdt je ook opties open voor jezelf...

 

M.a.w. jouw zakelijke strategie en visie moeten in lijn zijn met de naamgeving. De naam is nooit een losstaand iets...

Uiteraard is het geen moetje, maar hoe holistischer de aanpak, des te eerder een klant is overtuigd.

 

aangepast door MrHTTP

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    Groeien doe je met ondernemers onder elkaar:

    ✓     Stel jouw ondernemersvragen

    ✓     Deel jouw antwoorden

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     Op jouw moment

    ✓     Altijd gebaseerd op relevantie, inhoud en vakmanschap

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké