• 0

Achternaam als bedrijfsnaam?

Ja, waarschijnlijk zullen jullie dus denken ''weer het zoveelste topic over een bekend probleem''. Toch wil ik jullie visie over het verzinnen van een bedrijfsnaam, de evenwicht tussen privacy, dus een fantasienaam gebruiken, of simpelweg je achternaam als bedrijfsnaam waarmee je met je naam en toenaam een stuk meer naar de voorgrond treedt.

 

Een bedrijf oprichten met een verzonnen naam kost geld. De meeste bedrijfsvormen heten naar hun oprichters.

 

Historisch was het "den koopman" alleen optreden onder eigen naam soms met de toevoeging die je nog steeds wel tegenkomt "v/h naam voorganger" toegestaan; verder heeft eenieder recht op zijn eigen naam en bij fantasienamen maak je al gauw inbreuk op andermans fantasienaam. Het belangrijkste is dat de eigen naam veel betrouwbaarder overkomt dan een fantasienaam als bijv. Terra Vitalis en je een eenmanszaak waar de eigenaar aansprakelijk is snel herkent. Waar deelname aan het maatschappelijk verkeer begint houdt de privacy nu eenmaal op.

 

Hoe denken jullie hier over?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)
58 minuten geleden, Guus Geluk zei:

Hoe denken jullie hier over?

Ik denk dat je nogal veel aannames hebt over (het bedenken van/komen tot) bedrijfsnamen en een beetje wereldvreemd bent. :classic_wink:

 

Als je zo van de privacy bent, gebruik dan niet je achternaam.

 

Sowieso zijn achternamen al lang niet meer hip gezien de rebranding door de jaren heen...

Ernst & Young => EY

Procter & Gamble => P&G

Vroom and Dreesman => V&D

...
 

Een naam hoeft echt niets te kosten..

 

Hoe minder waarde je aan (het bedenken van) een naam gaat geven, des te beter het resultaat.

Een goede bedrijfsnaam spreekt de klant aan. Het moet niet een ego-trip zijn voor de founder...

http://tylertate.com/blog/startup/2015/10/01/naming-startups-choosing-a-company-name.html

( http://paulgraham.com/name.html )

 

*Gaat weer een appel stuk fruit eten...*
 

Laatst nog een puik pak gekocht bij Peek & Cloppenburg, een week later zo'n zelfde stofje bij

Clemens & August Brenninkmeijer gezien; veel goedkoper! Ik werd helemaal van mijn à propos gebracht.

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Edo van Santen zei:

Als het in je product/dienst mix past, prima. In mijn geval ben ik onlosmakelijk verbonden met mijn "product", vandaar dat ik gekozen heb onder mijn eigen naam te ondernemen. 

 

Dan is het een logische strategische keuze, die de klant kan aanspreken/overtuigen.

 

Voor ZPP-ers of kleine bedrijven die het voornamelijk moeten hebben van de founder kan

het juist toegevoegde waarde hebben. Voor een bedrijf dat wil groeien/schalen betwijfel ik het nut (vandaag de dag).

Daarnaast blijft het in de advocatuur, consultancy, marketing en dergelijken natuur logisch/nostalgisch om met namen te werken want dat is onderdeel van 'het vertrouwen'.

 

Maargoed weet jij zo waar BBDO voor staat of zegt de afkorting je meer dan de achternamen an sich?*

 

Zonder context kun je moeilijk een discussie voeren over naamgeving.

Vraag aan TS; is dit puur hypothetisch? Om wat voor onderneming gaat dit?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* Batten, Barton, Durstine & Osborn

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0
43 minuten geleden, MrHTTP zei:

Zonder context kun je moeilijk een discussie voeren over naamgeving.

Vraag aan TS; is dit puur hypothetisch? Om wat voor onderneming gaat dit?

Yep ... wat beoogt Guus Geluk ... voor zichzelf, zijn onderneming, zijn producten of diensten, zijn klanten, ... ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Een bedrijfsnaam kan helpen om aan te geven waar het bedrijf voor staat of wat voor diensten het levert. (digitale en analoge media = damedia)

Voor mij was mijn achternaam geen optie, zouden mensen mij in een hele andere branche verwachten.

Wil je ooit je bedrijf verkopen dan is een niet eigennaam gebonden bedrijfsnaam ook wel handig.

aangepast door DaMedia
aanvulling
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

C&A (cena), DNA (D en A), in de digitale wereld of in het (geh)oor toch niet altijd praktisch.

 

Weekendgroet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, DaMedia zei:

Een bedrijfsnaam kan helpen om aan te geven waar het bedrijf voor staat of wat voor diensten het levert. (digitale en analoge media = damedia)

 

Vind ik persoonlijk geen heel sterk voorbeeld. Hoeveel mensen zullen weten dat damedia voor digitale en analoge media staat?

 

19 minuten geleden, DaMedia zei:

Voor mij was mijn achternaam geen optie, zouden mensen mij in een hele andere branche verwachten.

 

Haha ja altijd leuk, slagerij Bakkers en stucadoorsbedrijf Schilder :classic_wink:

 

Persoonlijk heb ik vooral gekozen voor beschrijvende namen die een logische verbinding  hebben met wat ik doe. 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, DaMedia zei:

Een bedrijfsnaam kan helpen om aan te geven waar het bedrijf voor staat of wat voor diensten het levert.

 

Het is niet verboden om dat apart te vertellen. Je kan het ook afkorten. Ford gebruikte zijn eigen naam, en DAF koos net als BMW voor een afgekorte omschrijving.

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, Guus Geluk zei:

Een bedrijf oprichten met een verzonnen naam kost geld. De meeste bedrijfsvormen heten naar hun oprichters.

 

Toch is dit een voorbeeld van warrig denken of zelfs verwardheid. Het kost namelijk helemaal niets meer om een bedrijf op te richten met een verzonnen naam. Ik kan morgen Abeltjedabeltje BV beginnen. Maar daar heb ik niks aan. Als ik mijn aanbod onder de aandacht wil brengen, zal ik aan marketing moeten doen. Dat kost wel geld.

 

Dus je kop bij voorbaat breken over naamkeuzes is tijdverspilling. Daar moet je als (beginnend) ondernener sowieso niet aan meedoen. :classic_ninja:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
4 uur geleden, TwaBla zei:

Dus je kop bij voorbaat breken over de theorie van naamkeuzes is tijdverspilling. Daar moet je als (beginnend) ondernemer sowieso niet aan meedoen. Tijdsverspillende theorieën. 

Doe je dat wel dan wordt je  Guus Ongeluk

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Guus Geluk zei:

Ja, als je een kleine freelancer bent en je bent public speaker of zo is het logisch dat je je naam eraan koppelt. Het gaat bij mij om een IT onderneming in de erotische branche.

Guus, ik wist niet dat je in de erotische branche werkt, maar dat geeft niets, ook in die branche heb je wellicht naamsbekendheid nodig, dus de vraag blijft relevant.  Groet van een "kleine" freelancer ;-)

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
8 uur geleden, Guus Geluk zei:

Het gaat bij mij om een IT onderneming in de erotische branche.

Je weet nu hoe wij er abstract over denken qua naamgeving. Kun je daarop ingaan?

Wat maakt die IT onderneming dan? Platformsoftware? Backoffices? SMS-, Webcam-, Advertentie-systemen?

 

Persoonlijk zou ik geen achternaam gebruiken in deze markt en op basis van je summiere omschrijving. Het heeft geen toegevoegde waarde...

Als jij je alleen richt op de erotische branche: SensuTech? EroTech? Lekker makkelijk houden.

Je kunt ook de focus op de branche juist niet in de naam terug laten komen, maar juist in de marketing-communicatie (als USP) jezelf aankaarten als specialist in ondersteunende software voor de erotische industrie. Dan houdt je ook opties open voor jezelf...

 

M.a.w. jouw zakelijke strategie en visie moeten in lijn zijn met de naamgeving. De naam is nooit een losstaand iets...

Uiteraard is het geen moetje, maar hoe holistischer de aanpak, des te eerder een klant is overtuigd.

 

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Een goede bedrijfsnaam vertelt volgens mij waar je voor staat en wat je levert. Als je het goed aanpakt, dan is de bedrijfsnaam tevens een pakkende boodschap die mensen triggert.  Wat ik doe, dat doen heel veel mensen. Zeg maar gerust dat het een kwestie is van 1000 in een dozijn.  Maar er is maar 1 Digitale Herrieschopper. 

 

En ongeacht wat je van deze bedrijfsnaam vindt, wanneer ik mensen mijn bedrijfsnaam vertel  (De Digitale Herrieschopper), dan reageren velen verbaasd. "Ben je een hacker ofzo?" is een van mijn favoriete reacties haha.  Maar altijd vragen ze zich af wat ik doe. Dus ik kan altijd vertellen wat ik doe, én ik heb hun interesse.

Sommigen vinden deze bedrijfsnaam niks, anderen vinden het  geweldig en passend.  Mijn naam, Henk-Jan de Meer, weten ze de volgende dag niet meer. Maar over die ene ondernemer die zichzelf De Digitale Herrieschopper noemt, weten ze nog steeds te vertellen wie hij is en wat hij doet. 


Dus wat mij betreft mag iedereen zijn mening hebben over mijn bedrijfsnaam, het werkt voor mij en doet wat het moet doen. 

De familienaam als bedrijfsnaam is saai, raad ik af, zeker als het bedrijf later overgenomen moet worden door iemand die geen familie is. Nu weet ik niet of dit van de moderatoren mag, maar lange tijd geleden heb ik al eens een blog geschreven over het bedenken van een bedrijfsnaam.

 

Zie deze link:  https://www.digitaleherrieschopper.nl/bedrijfsnaam-bedenken/   Mocht een moderator besluiten de link te verwijderen, dan Google je mijn bedrijfsnaam maar even en kijk je op mijn website bij de blogs onder "Actueel". Ik sta toch bovenaan in de zoekresultaten. :) 

aangepast door Henk-Jan de Meer

De aandacht trekken van potentiële klanten door het schrijven van een goed verhaal. Uw verhaal! | De Digitale Herrieschopper | www.digitaleherrieschopper.nl Tekstschrijver Utrecht |

Link naar reactie
  • 0

Helemaal mee eens Henk-Jan. Ik vind jouw bedrijfsnaam persoonlijk wat minder sterk, wat ook blijkt uit het feit dat je veel reacties krijgt van mensen die niet uit je naam kunnen halen wat je doet. Maar als het mensen triggert door te vragen en het ervoor zorgt dat men je onthoudt is dat helemaal prima natuurlijk. 

 

Ik gebruik verschillende handelsnamen voor verschillende doelgroepen, en bij mijn handelsnamen hoeven mensen zich nooit af te vragen wat ik doe. DjHuren.nl, Bob de webbouwer en mijn nieuwste projectje "DE DIKKE DJ : voor een supervet feest" (ik ben nogal fors :classic_wink:) spreken allemaal voor zich.

 

Ook die namen zijn prima te onthouden en blijkbaar ook behoorlijk sterk, aangezien zelfs klanten die al jaren zaken met mij doen me nog steeds Bob noemen (ik heet eigenlijk Marcel, Bob is puur een handelsnaam), de slogan op mijn bus (Dj Huren? DjHuren.nl!) regelmatig hardop wordt voorgelezen en mijn DIKKE DJ visitekaartjes in tegenstellingen tot de algemene DjHuren.nl kaartjes wel worden meegenomen en getoond worden aan de andere gasten (wat precies de reden is dat ik voor die branding hebt gekozen).

 

Ik ben me er ook zeer van bewust dat die namen niet iedereen aanspreken. Zo stond ik afgelopen weekend op een golfclub te draaien, daar heb ik geen dikke dj kaartjes of DjHuren.nl kaartjes neergelegd maar de kaartjes van YourLiVe entertainment. Dat is mijn officiële bedrijfsnaam, met een chique goud/paarse huisstijl.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Haha ik beweer natuurlijk niet dat ik het wiel vwb beschrijvende bedrijfsnamen heb uitgevonden, maar ik heb wel bewust gekozen voor dat soort bedrijfsnamen en dat werkt best aardig voor mij :classic_wink: 

Dat dit niet de enige manier is bewijzen bedrijven als Zalando, CoolBleu en Bol.com wel natuurlijk, en McDonalds  bewijst dat ook een achternaam als bedrijfsnaam anno 2019 prima kan werken.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Het verschil met voorheen is dat zoekmachines sneller snappen wat je doet als je een beschrijvende naam hanteert. Dat voordeel vervalt echter met olijke namen als Koekenbakker of Poetsman. Maar binnen het domein beschrijvend heb je nog meer uitwassen. Quasi-antiek is ook zo'n zijspoor. Wieckse Witte. Bestaat er al Roockworst?

 

Verreck nog-an-toe, inderdaad...

 

 

Roockworst.png

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat smaakt vast goed met alcoholvrij Bockbier?

 

Of handelen onder je achternaam handig is of niet verschil nogal per sector, maar er zijn genoeg gigantische bedrijven die de naam van hun oprichters (blijven) gebruiken. 

 

Anderzijds is 'slagerij Bakker' niet zo handig als je met koeieletters 'bakker' op je voorpui zet en er steeds mensen om brood komen vragen ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.