Jump to content
Guus Geluk

Achternaam als bedrijfsnaam?

Recommended Posts

Dat smaakt vast goed met alcoholvrij Bockbier?

Of handelen onder je achternaam handig is of niet verschil nogal per sector, maar er zijn genoeg gigantische bedrijven die de naam van hun oprichters (blijven) gebruiken. 

Anderzijds is 'slagerij Bakker' niet zo handig als je met koeieletters 'bakker' op je voorpui zet en er steeds mensen om brood komen vragen ;)

Posted (edited)

Volgens mij is het in deze branche tamelijk gebruikelijk om een artiestennaam (speaking name?) te gebruiken. Geen idee of dat ook van toepassing is op de bedrijfsnaamkeuze van toeleveranciers of faciliterende bedrijven. ;+)

Guus Geluk?

Groet,

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

3 uur geleden, Highio zei:

Volgens mij is het in deze branche tamelijk gebruikelijk om een artiestennaam (speaking name?) te gebruiken. Geen idee of dat ook van toepassing is op de bedrijfsnaamkeuze van toeleveranciers of faciliterende bedrijven. ;+)

Guus Geluk?

Groet,

Highio

Favoriete kleur + plus naam eerste huisdier + moeders meisjesnaam.
Tenminste dat was ooit een p0rnstar name generator waar duizenden mensen dus antwoorden gaven die vaak ook bij websites gesteld worden als men het wachtwoord kwijt is.
Maar dat ter zijde.

Qua privacy: uiteindelijk kan men via KvK echt wel uitvinden wie er achter een bedrijf zit, tenzij je off shore gaat ofzo. (Dit is wat onbekend terrein voor mij).

Noem het bedrijf gewoon Sexy Bitties ofzo.
Klaar: een speelse knipoog naar branche en IT.
Of Blue Bytes.
Itero (niemand gaat direct doorhebben dat het samengesteld is uit IT en ero, maar het klinkt wel lekker.

Kleiner disclaimer: geen idee of deze namen al bestaan.

Maar breek je hoofd er niet te lang over. Kijk wel of het geen onbedoelde bijbetekenis kan hebben: zou lullig zijn om een naam te verzinnen en dat blijkt dan een kampbeul geweest te zijn oid.

Ik zat ook maar te denken over een bedrijfsnaam en heb toen gewoon mijn achternaam gebruikt als basis. Ik wilde mijn creativiteit in andere projecten steken dan mijn bedrijfsnaam, haha.

BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp

Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo

Op 28-2-2019 om 23:11, Guus Geluk zei:

Een bedrijf oprichten met een verzonnen naam kost geld. De meeste bedrijfsvormen heten naar hun oprichters.

Historisch was het "den koopman" alleen optreden onder eigen naam soms met de toevoeging die je nog steeds wel tegenkomt "v/h naam voorganger" toegestaan; verder heeft eenieder recht op zijn eigen naam en bij fantasienamen maak je al gauw inbreuk op andermans fantasienaam. Het belangrijkste is dat de eigen naam veel betrouwbaarder overkomt dan een fantasienaam als bijv. Terra Vitalis en je een eenmanszaak waar de eigenaar aansprakelijk is snel herkent. Waar deelname aan het maatschappelijk verkeer begint houdt de privacy nu eenmaal op.

Hoe denken jullie hier over?

De eerste opmerking duidt op een gebrek aan voorstellingsvermogen. Als je zelf geen fantasie hebt, kun je anderen vragen. Hier op dit forum krijg je gratis naamsuggesties. Ga dan niet bij elk voorstel zuur reageren, want dan haken mensen af.

De tweede opmerking is een quasi-theoretische benadering van het vraagstuk. Nou blijkt Guus Geluk toch fantasie te hebben, want hij verzint een hele geschiedenis bij elkaar. Inclusief een theoretisch model. Klopt dat? Markten zijn dynamisch. Wat de vorige generatie niet begreep, is een eitje voor de kids van vandaag. Geen enkele verklaring is eeuwig houdbaar. O2 is een grote telecomprovider in de UK.

Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!