• 0

Achternaam als bedrijfsnaam?

Ja, waarschijnlijk zullen jullie dus denken ''weer het zoveelste topic over een bekend probleem''. Toch wil ik jullie visie over het verzinnen van een bedrijfsnaam, de evenwicht tussen privacy, dus een fantasienaam gebruiken, of simpelweg je achternaam als bedrijfsnaam waarmee je met je naam en toenaam een stuk meer naar de voorgrond treedt.

 

Een bedrijf oprichten met een verzonnen naam kost geld. De meeste bedrijfsvormen heten naar hun oprichters.

 

Historisch was het "den koopman" alleen optreden onder eigen naam soms met de toevoeging die je nog steeds wel tegenkomt "v/h naam voorganger" toegestaan; verder heeft eenieder recht op zijn eigen naam en bij fantasienamen maak je al gauw inbreuk op andermans fantasienaam. Het belangrijkste is dat de eigen naam veel betrouwbaarder overkomt dan een fantasienaam als bijv. Terra Vitalis en je een eenmanszaak waar de eigenaar aansprakelijk is snel herkent. Waar deelname aan het maatschappelijk verkeer begint houdt de privacy nu eenmaal op.

 

Hoe denken jullie hier over?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)

Volgens mij is het in deze branche tamelijk gebruikelijk om een artiestennaam (speaking name?) te gebruiken. Geen idee of dat ook van toepassing is op de bedrijfsnaamkeuze van toeleveranciers of faciliterende bedrijven. ;+)

 

Guus Geluk?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Highio zei:

Volgens mij is het in deze branche tamelijk gebruikelijk om een artiestennaam (speaking name?) te gebruiken. Geen idee of dat ook van toepassing is op de bedrijfsnaamkeuze van toeleveranciers of faciliterende bedrijven. ;+)

 

Guus Geluk?

 

Groet,

 

Highio

Favoriete kleur + plus naam eerste huisdier + moeders meisjesnaam.
Tenminste dat was ooit een p0rnstar name generator waar duizenden mensen dus antwoorden gaven die vaak ook bij websites gesteld worden als men het wachtwoord kwijt is.
Maar dat ter zijde.

Qua privacy: uiteindelijk kan men via KvK echt wel uitvinden wie er achter een bedrijf zit, tenzij je off shore gaat ofzo. (Dit is wat onbekend terrein voor mij).

Noem het bedrijf gewoon Sexy Bitties ofzo.
Klaar: een speelse knipoog naar branche en IT.
Of Blue Bytes.
Itero (niemand gaat direct doorhebben dat het samengesteld is uit IT en ero, maar het klinkt wel lekker.

Kleiner disclaimer: geen idee of deze namen al bestaan.

Maar breek je hoofd er niet te lang over. Kijk wel of het geen onbedoelde bijbetekenis kan hebben: zou lullig zijn om een naam te verzinnen en dat blijkt dan een kampbeul geweest te zijn oid.

Ik zat ook maar te denken over een bedrijfsnaam en heb toen gewoon mijn achternaam gebruikt als basis. Ik wilde mijn creativiteit in andere projecten steken dan mijn bedrijfsnaam, haha.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0
Op 28-2-2019 om 23:11, Guus Geluk zei:

Een bedrijf oprichten met een verzonnen naam kost geld. De meeste bedrijfsvormen heten naar hun oprichters.

 

Historisch was het "den koopman" alleen optreden onder eigen naam soms met de toevoeging die je nog steeds wel tegenkomt "v/h naam voorganger" toegestaan; verder heeft eenieder recht op zijn eigen naam en bij fantasienamen maak je al gauw inbreuk op andermans fantasienaam. Het belangrijkste is dat de eigen naam veel betrouwbaarder overkomt dan een fantasienaam als bijv. Terra Vitalis en je een eenmanszaak waar de eigenaar aansprakelijk is snel herkent. Waar deelname aan het maatschappelijk verkeer begint houdt de privacy nu eenmaal op.

 

Hoe denken jullie hier over?

De eerste opmerking duidt op een gebrek aan voorstellingsvermogen. Als je zelf geen fantasie hebt, kun je anderen vragen. Hier op dit forum krijg je gratis naamsuggesties. Ga dan niet bij elk voorstel zuur reageren, want dan haken mensen af.

 

De tweede opmerking is een quasi-theoretische benadering van het vraagstuk. Nou blijkt Guus Geluk toch fantasie te hebben, want hij verzint een hele geschiedenis bij elkaar. Inclusief een theoretisch model. Klopt dat? Markten zijn dynamisch. Wat de vorige generatie niet begreep, is een eitje voor de kids van vandaag. Geen enkele verklaring is eeuwig houdbaar. O2 is een grote telecomprovider in de UK.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.