• 0

Kinderopvangtoeslag tijdens Zwangerschaps"verlof"

(aangepast)

Ik ben ZZPer en zwanger.  Als mijn baby geboren wordt, zal ik een tijdje niet werken. Ik ben van plan hiervoor 16 weken aan te houden.  De belastingdienst heeft voor deze periode bepaalde regels, zoals vwb het urencriterium (niet-gewerkte uren over totaal 16 weken tellen toch mee als gewerkte uren), maar ik kan niks vinden over Kinderopvangtoeslag. Tellen de niet-gewerkte uren hier ook mee als gewerkte uren, of geldt dit niet voor de KOT?

Als ik mijn (andere) kindje van de opvang af haal namelijk, heb ik geen plek meer na mijn "verlof" en kan ik mijn werkzaamheden niet voortzetten na die 16 weken.  Vandaar dat ik op zoek ben naar de regels hierover.

 

Indien we geen KOT krijgen voor deze periode, mag ik dan de uren die ik dit jaar meer heb gewerkt dan dat ik  aan opvang heb afgenomen inzetten om voor (een deel) van deze uren toch kinderopvangtoeslag te krijgen ? (Dwz dat ik  naar het jaartotaal kijk: hoeveel uur heb ik in het hele jaar gewerkt? En hoeveel uren zijn gedurende het hele jaar afgenomen bij de opvang?) Of moet ik deze periode echt apart zien en is dit geen optie.

 

Ik hoor graag jullie visie of ervaringen. Bedankt!

 

 

aangepast door ZZPerK
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

De regels voor de hoogte van de kinderopvangtoeslag als zzp'er zijn iets 'soepeler' in de zin dat er niet echt op uren wordt gecontroleerd, maar meer op of je werk hebt. De gewerkte uren zijn alleen van belang voor de bepaling van het aantal opvanguren. Als zzp'er bent heb je iets meer vrijheid om invulling te geven aan waar dat werk uit bestaat. Voor de kinderopvangtoeslag lijkt het dus voornamelijk belangrijk dat je simpelweg inkomen uit arbeid hebt en niet of je voldoet aan de voorwaarden voor het ondernemerschap in de inkomstenbelastingen.

 

Het aantal op opvanguren waar je recht op hebt is wel afhankelijk van het aantal uren dat je werkt. En hier geldt in feite hetzelfde als voor de bepaling van de zelfstandigenaftrek, waarbij de 16 weken als 'gewerkt' mogen worden geteld. Maar zelfs al zou je niet aan de uren voor het urencriterium komen, dan kun je toch kinderopvangtoeslag voor die uren krijgen. Het is gebruikelijk om voor de zwangerschapsperiode uit te gaan van de uren die gemiddeld aan de onderneming besteedde in de periode vóór de zwangerschap (bijvoorbeeld 13 weken daarvoor). Neem je langer dan de gebruikelijke 16 weken verlof, dan kan dat alleen als er sprake is van daadwerkelijke ziekte of arbeidsongeschiktheid. Je moet dat dan wel aannemelijk kunnen maken.

 

Voor een andere kindregeling, de inkomensafhankelijk combinatiekorting, kan het urencriterium nog wel (indirect via de zelfstandigaftrek) een rol spelen, maar alleen als je een heel laag inkomen hebt. Als je freelancer bent, zul je meer dan 5.000 euro per jaar moeten verdienen. Als ondernemer voor de inkomstenbelasting is het minimum 0 euro, zolang je recht hebt op de zelfstandigenaftrek.

De regels voor de kinderopvangtoeslag als zzp'er zijn iets 'soepeler' in de zin dat er niet echt op uren wordt gecontroleerd, maar meer op of je werk hebt. Als zzp'er bent heb je iets meer vrijheid om invulling te geven aan waar dat werk uit bestaat.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hi Prinsrachid, dank voor je uitgebreide antwoord.

Ik verwacht geen probleem voor het voldoen aan de voorwaarden voor het ondernemerschap.  Het lastige in wat je aangeeft, nl. dat ze kijken óf je werk hebt, is dat ik het hele jaar verwacht werk te hebben, maar die 16 weken niet. Dan heb ik zéker geen inkomen uit arbeid. En ik wil daar ook geen andere invulling aan geven, maar gewoon echt vrij zijn en houden. En daar zit dan de crux. Heb ik in die weken wel recht op KOT, ook al heb ik geen werk?

 

Zo ja, dan gaat mijn vraag inderdaad over het bepalen van het aantal opvanguren waar ik recht op heb. Als ik je goed begrijp mogen de 16 weken als 'gewerkt' mogen worden geteld. Dat zou heel mooi zijn. Dat het aantal dagen gebaseerd is op het aantal dagen vlák vóór de zwangerschap vind ik enigszins dubieus. Het is een heel realistisch scenario dat je opdracht wat eerder afloopt dan de "verlofdatum", terwijl de opdracht anders door had gelopen of je een nieuwe opdracht had gestart.  Dus gebaseerd op een wat langere periode lijkt mij een beter beeld geven van de werkelijkheid. Maar goed, ik verwacht niet al te grote problemen hieromtrent.

 

Aangezien je zegt dat voor de andere regeling een heel laag inkomen nodig is, dan is dat niet van toepassing als alles gewoon normaal verloopt.

Link naar reactie
  • 0

Met 'vlak voor' bedoel ik uiteraard niet de week ervoor. :) Het gaat meer om een representatief aantal uren. Je zou hiervoor ook kunnen aansluiten bij hoe dat voor werknemers is geregeld in een vergelijkbare sector (bijvoorbeeld het gemiddeld aantal uren per week over het kwartaal ervoor). Of je zou kunnen aansluiten bij hoe een WAZO-uitkering wordt berekend (het gemiddeld aantal uren per week over de 12 volledige maanden voorafgaand aan het verlof). Dus als je op 13 april met verlof gaat, zou je voor het gemiddeld aantal uren uit kunnen gaan van de periode 13 janauri t/m 12 april (volgens het eerste voorbeeld), maar 1 april vorig jaar tot 31 maart dit jaar zou ook kunnen (volgens het tweede voorbeeld). Als je het maar aannemelijk kunt maken en het redelijk is. Voor de kinderopvangtoeslag gaat het uiteraard alleen om uren, dus niet omzet of winst. En voor die uren telt alles mee, dus ook het doen van administratie, bijwerken van de website, voorbereiden van vergaderingen, acquisite van klanten, etc. Net als voor het bepalen van je recht op zelfstandigenaftrek.

 

Overigens is de verlofperiode ten minste 16 weken, waarbij de periode voor bevalling ten minste 4 weken (maar niet meer dan 6 weken) moet zijn en waarbij de periode na de bevalling ten minste 10 weken moet zijn. Stel dat de bevalling op 1 april 2020 gepland staat, dan kun je dus besluiten om tussen 16 februari en 4 maart 2020 te beginnen met het verlof. Stel dat de baby 1 week 'te laat' wordt geboren, dan gaat dat niet af van de 10 weken verlof waar je ná de bevalling recht op hebt. Maar omgekeerd geldt hetzelfde. Stel dat je 4 weken voor de geplande datum met verlof gaat en de baby wordt 1 week vroeger dan gepland geboren, dan heb je dus nog 13 weken over voor na de bevalling.

Vergeet trouwens ook niet dat je mogelijk recht hebt op een zogenaamde ZEZ-uitkering tijdens het verlof. Deze wordt betaald door het UWV. Hiervoor gelden dezelfde termijnen als hierboven. Verwarrend genoeg kijken ze daarbij niet naar het aantal uren, maar naar de winst. En daarbij ook niet naar de winst direct voorafgaand aan het verlof, maar naar het volledige voorafgaande fiscale kalenderjaar. Als je overigens voldoet aan het urencriterium, dan krijg je de maximale uitkering ter hoogte van het wettelijk minimumloon (inclusief vakantiegeld aan het einde van het verlof). En misschien dat dit nog een geruststelling is: je moet die ZEZ-uitkering opgeven in je aangifte inkomstenbelasting als 'loon', dus daarmee is meteen duidelijk dat je 'werk' had.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hallo Prinsrachid en ZZPerK ,

 

Ik las jullie correspondentie over de KOT en ZEZ periode. 

Ik zit met dezelfde vragen en ik vind hier praktisch geen informatie over op internet.

 

Ik ben ZZP-er en medio oktober uitgerekend. Mijn 16 weken ZEZ loopt tot 9 januari 2021. Ik verwacht echter niet  dat ik direct na de 16 weken werk zou hebben (heeft met wachtlijsten bij de opvangen te maken, en de timing wanneer je dan precies een nieuwe opdracht aan kan nemen) 

Ik wist het al dat de 16 weken als gewerkt meetellen voor de gemiddeld aantal uren die je voor de ZEZ heb gewerkt en dat bevestigen jullie ook, maar ik heb een ander vraag. Namelijk dat je 'na het stoppen met werk' nog 3 maanden recht hebt op de KOT. Tenminste als iemand in loondienst haar baan verliest dan lijkt het mij logisch dat deze periode voor werk zoeken / herorienteren / studie etc. gebruikt kan worden. Maar als je ZZPer bent en je moet stoppen met werken vanwege zwangerschapsverlof dan zullen die 3 maanden beginnen te tikken na je laatste werkdag of na je bevallingsverlof. Voor mij is dit relevant omdat mijn jongste tijdens de ZEZ gewoon op de opvang blijft en ik wil weten of  / wanneer ik mijn KOT stop moet zetten. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.