• 0

Kinderopvangtoeslag tijdens Zwangerschaps"verlof"

(aangepast)

Ik ben ZZPer en zwanger.  Als mijn baby geboren wordt, zal ik een tijdje niet werken. Ik ben van plan hiervoor 16 weken aan te houden.  De belastingdienst heeft voor deze periode bepaalde regels, zoals vwb het urencriterium (niet-gewerkte uren over totaal 16 weken tellen toch mee als gewerkte uren), maar ik kan niks vinden over Kinderopvangtoeslag. Tellen de niet-gewerkte uren hier ook mee als gewerkte uren, of geldt dit niet voor de KOT?

Als ik mijn (andere) kindje van de opvang af haal namelijk, heb ik geen plek meer na mijn "verlof" en kan ik mijn werkzaamheden niet voortzetten na die 16 weken.  Vandaar dat ik op zoek ben naar de regels hierover.

 

Indien we geen KOT krijgen voor deze periode, mag ik dan de uren die ik dit jaar meer heb gewerkt dan dat ik  aan opvang heb afgenomen inzetten om voor (een deel) van deze uren toch kinderopvangtoeslag te krijgen ? (Dwz dat ik  naar het jaartotaal kijk: hoeveel uur heb ik in het hele jaar gewerkt? En hoeveel uren zijn gedurende het hele jaar afgenomen bij de opvang?) Of moet ik deze periode echt apart zien en is dit geen optie.

 

Ik hoor graag jullie visie of ervaringen. Bedankt!

 

 

aangepast door ZZPerK
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

De regels voor de hoogte van de kinderopvangtoeslag als zzp'er zijn iets 'soepeler' in de zin dat er niet echt op uren wordt gecontroleerd, maar meer op of je werk hebt. De gewerkte uren zijn alleen van belang voor de bepaling van het aantal opvanguren. Als zzp'er bent heb je iets meer vrijheid om invulling te geven aan waar dat werk uit bestaat. Voor de kinderopvangtoeslag lijkt het dus voornamelijk belangrijk dat je simpelweg inkomen uit arbeid hebt en niet of je voldoet aan de voorwaarden voor het ondernemerschap in de inkomstenbelastingen.