Jump to content
Lettermachine

Vraag over factuurnummering

Recommended Posts

Toen ik ben begonnen met ondernemen heb ik 0'en voor mijn factuurnummers gezet, omdat ik dat op andere facturen ook zag, maar nooit een jaartal. Dus 00001, 00002 en dan naar 00010, 00193 etc.. 

Maar nu zag ik dat de meesten dit eigenlijk doen omdat ze een jaartal of andere prefix in het factuurnummer hebben. Had ik dus eigenlijk ook gewoon met 1,2,3 etc. tot oneindig kunnen laten oplopen?

Uw zakelijke en creatieve teksten, snel en goedkoop op http://www.lettermachine.nl

Antwoord is heel makkelijk, alles mag, zolang het maar opvolgend is en je kunt uitleggen wat je doet.

Je zou bijvoorbeeld ook kunnen beginnen met 1234567890 als eerste factuur. Als je dat over 7 jaar nog maar wel weet.

1 minuut geleden, Jasper S. zei:

Antwoord is heel makkelijk, alles mag, zolang het maar opvolgend is en je kunt uitleggen wat je doet.

Je zou bijvoorbeeld ook kunnen beginnen met 1234567890 als eerste factuur. Als je dat over 7 jaar nog maar wel weet.

Wat is dan de reden dat veel ondernemers altijd nullen voor cijfers zetten.  Of doen sommige boekhoudsystemen dat automatisch ofzo? 

Uw zakelijke en creatieve teksten, snel en goedkoop op http://www.lettermachine.nl

Posted (edited)

In ons programma kunnen er geen 0'en voor gezet worden. Maar dan heb je bij de overgang van 9999 naar 10000 wel een verschillend aantal cijfers.

9998

9999

10000

10001

En dat is dan dus niet zo mooi.

Met voorloopnullen heb je dat probleem niet.

009998

009999

010000

010001

Ook kan het zijn dat ze er nog een prefix voor hebben staan. Een jaartal of misschien een afdelingsnummer.

R009998

F009999

R010000

R010001

Zoveel bedrijven, zoveel verschillende methodes van noteren :classic_smile:

En zeker met een alfanumerieke sortering is die voorloopnul wel nodig. Anders krijg je dit:
10000.xls

10001.xls

9998.xls

9999.xls

(nu is Windows daar tegenwoordig wel wat slimmer mee, maar vroeger was de sortering dus zoals bovenstaand)

Edited by Rik ·

1 minuut geleden, Rik · zei:

In ons programma kunnen er geen 0'en voor gezet worden. Maar dan heb je bij de overgang van 9999 naar 10000 wel een verschillend aantal cijfers.

9998

9999

10000

10001

En dat is dan dus niet zo mooi.

Met voorloopnullen heb je dat probleem niet.

009998

009999

010000

010001

Ook kan het zijn dat ze er nog een prefix voor hebben staan. Een jaartal of misschien een afdelingsnummer.

R009998

F009999

R010000

R010001

Zoveel bedrijven, zoveel verschillende methodes van noteren :classic_smile:

Ah, zo had ik er niet over nagedacht inderdaad. Bedankt. 

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.