• 0

Hoe inkomen genereren met deze constructie?

Beste forumleden,

 

Al een aantal jaar ben ik succesvol ondernemer in mijn eenmanszaak. Echter merk ik dat ik het werk met minder plezier uitvoer en ben dan ook opzoek naar een volgende uitdaging.

 

Dit jaar hoop ik af te studeren als sociaal pedagogisch hulpverlener met aantekening GGZ. Mijn ambities liggen dan ook bij de zorg en actief zijn als ondernemer.

Nu heb ik het idee om samen met een goede vriend van mij om een lunchroom op te zetten waar wij winst gaan genereren met het verkoop van producten. Daarbij willen wij burgers uit de samenleving met psychische problematieken participatieplekken aanbieden, als vrijwilliger, waar zij zichzelf kunnen ontwikkelen en een rehabilitatie traject kunnen doorlopen, zodat zij uiteindelijk of een arbeidscontract of elders een reguliere baan aangeboden kunnen krijgen.

 

Nu heb ik al een persoon gesproken die best veel weet van de ondernemers materie m.b.t. welke rechtsvorm in deze casus het meest passend is. Deze persoon heeft mij aangeraden om een stichting op te zetten, zodat ik beroep kan doen op subsidies vanuit fondsen en wellicht de gemeente. Hierdoor kunnen wij ons idee realiseren, de lunchroom laten draaien en eventueel uitbreiden.

De constructie is echter dat mijn toekomstige zakenpartner en ik de lunchroom gaan runnen en deze vrijwilligers met psychiatrische problematiek actief gaan begeleiden. Het is logisch dat, wanneer wij ons hele hebben en houden hierin stoppen er ook wat voor terug willen hebben. Het hoeft niet veel geld te zijn, maar als wij er onze vaste lasten maar van kunnen betalen. 

 

Ik ben ervan op de hoogte dat de geboekte winst wat de stichting niet uitgekeerd mag worden aan de bestuurders van de stichting zelf. Ik vraag mij dan af in hoeverre het mogelijk is om van een stichting te leven? Veel mensen zullen waarschijnlijk aangeven waarom wij niet simpelweg een BV zouden oprichten, maar omdat er hier grotendeels een maatschappelijk belang om de hoek komt kijken en wij maar een relatief klein gedeelte van de winst willen gebruiken om onze vaste lasten te betalen en wij daarbij accepteren dat wij een grote kas op zullen bouwen binnen de stichting willen wij hier niet aan beginnen.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie mening.

 

Bedankt alvast :)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)
Quote

Al een aantal jaar ben ik succesvol ondernemer in mijn eenmanszaak.

 

Welkom, had iemand al gevraagd wat je als student hebt ondernomen nu je een mensen- en horeca-organisatie wilt gaan leiden?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Highionee dat heeft nog niemand gevraagd. Op het moment ben ik eigenaar van een succesvol eenmanszaakje die exclusieve sportschoenen in - en verkoopt. 

Doordat ik op het moment in loondienst zit bij het Leger des Heils en heb ik veel ervaring opgedaan met de doelgroep. Hierdoor is mijn expertise/verlangen gegroeid om ook daadwerkelijk aan de slag te gaan met deze mensen. Mijn zakelijk instinct zegt dat het openen van een lunchroom concept die ik in mijn hoofd heb kan gaan werken. Mijn zakenpartner heeft +/- 10 jaar werkervaring in de horeca en werkt sinds 3 jaar met gehandicapten. Deze combinatie heeft ervoor gezorgd dat ik voldoende vertrouwen heb om dit idee uit te werken.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Ondanks alle ongetwijfeld goede bedoelingen komt het op mij over dat je vooral goedkoop personeel wil hebben.

 

Psychiatrische patiënten zijn een heel ander type werknemers dan downies of andere arbeidsbeperkten. Grootste probleem zijn de no-shows. Dat betekend dat je ze alleen als boventallig kunt inzetten. Daarnaast moeten de bedrijfsprocessen volledig op orde zijn.

 

De vraag is ook of dat de buurt wel zit te wachten op dit concept. Anders dan downies hebben psychiatrische patiënten een veel minder goede "aaibaarheidsfactor"

 

Mijn advies zou zijn dat je eerst die Lunchroom opstart samen met jouw zakenpartner. Zorg voor een goed draaiende tent voordat je hele kwetsbare mensen gaat inzetten.
Met welke rechtsvorm je dat doet is een kwestie van o.a. fiscale en risicofactoren in kaart brengen. Wil je er twee dga-salarissen uithalen dan moet je volgens de horeca-ratio' s al ruim 3 ton aan omzet draaien volgens de gangbare horeca-ratio's en dan draai je dus met z'n tweeën. Hoe je in die context tijd overhoud voor een goede begeleiding lijkt mij iets om goed over na te denken.

 

Ik weet niet voor welke subsidies je in aanmerking denkt te komen, maar behalve behoud van uitkering tijdens een reïntegratie periode of een loondsuppletie,loonkostensubsidie of  loondispensatieregelingen van het UWV  zijn er volgens mij geen regelingen ongeacht de rechtsvorm van het bedrijf

 

Wellicht kom ik wat negatief over maar ik wil bereiken dat je heel goed nadenkt over de consequenties van jouw plannen.

 

 

 

 

aangepast door 2espoor
Link naar reactie
  • 0

2espoorHet vooral hebben van goedkoop personeel zoals jij dat benoemd is een leuke bijkomstigheid. Het werken met deze mensen en daarbij een onderneming is de daadwerkelijke drijfveer.
Zelf begeleid ik een aantal psychiatrische clienten die vanuit een traject binnen de organisatie doorstromen naar participatieplekken als die ik wil gaan opzetten. Hierdoor vindt er dus eigenlijk al een selectie plaats van clienten die zichzelf op 1 of andere manier hebben bewezen. Uiteraard moet je rekening kunnen houden met verzuim, dit is mij zeer zeker bekend. Zelf denk ik dit te kunnen oplossen door voldoende boventallig personeel in te zetten zodat er altijd voldoende bezetting is.


Subsidies zou ik willen aanvragen bij het oranjefonds en zou willen kijken of er enige support kan komen vanuit de gemeente. Hoe en wanneer er begeleiding geboden kan worden zou ik nog moeten uitzoeken.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

De linkjes waren een beetje verstopt in mijn vorige post (ga het vooral lezen en klik lekker door voor nog meer input);

 

https://www.igniteaward.nl/

https://www.igniteaward.nl/faq/

 

Quote

Wat is de definitie van een sociale onderneming/social enterprise?   

Een sociale onderneming is een onderneming die een product of dienst levert en primair een maatschappelijk doel nastreeft. We gaan hierbij uit van de definitie die de Sociaal Economische Raad hanteert en die door Social Enterprise NL heel helder is omschreven.

 

Waarin verschilt een sociale onderneming van een bedrijf met een MVO-beleid?

Het grote verschil met reguliere ondernemers is, dat voor sociaal ondernemers geld verdienen slechts een middel is om de maatschappelijke missie te bereiken. Sociale waarde creëren is het primaire uitgangspunt. Een commercieel bedrijf zal -onafhankelijk van de aanwezigheid van een Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) beleid- uiteindelijk haar financiële doelstelling boven haar MVO doelstellingen zetten.

 

Wat levert meedoen aan IGNITE je op?

Uiteindelijk winnen twee van de zes finalisten een geldprijs, maar toegang tot netwerk en het vergroten van kennis en expertise, zijn onmisbare tools voor startende sociaal ondernemers. Daarom zet de organisatie van de IGNITE Award sterk in op professionele begeleiding van de zes finalisten. Daarnaast zijn de bedrijfsvideo, het jaarlidmaatschap bij Social Enterprise NL en de kans om te pitchen voor een groot publiek met impact investeerders, waardevolle investeringen voor de toekomst van je onderneming. Wie weet, misschien zit er in de zaal een potentiële investeerder die wat in jouw plannen ziet.

 

Wie kunnen er meedoen aan de IGNITE Award?

De wedstrijd staat open voor iedereen ouder dan 18 jaar, van wie de sociale onderneming zich in de ideeënfase bevindt, in de startblokken staat of minder dan twee jaar actief is als sociaal ondernemer. Het idee/plan voor de onderneming moet er op gericht zijn een échte sociale verandering in gang te zetten: impact first! Een verandering die bovendien op een ambitieuze en financieel duurzame manier wordt bereikt. De sociale onderneming moet gevestigd zijn, of zich vestigen in de provincie Gelderland of Overijssel.

 

Daarnaast de handleiding voor de rechtsvorm: https://www.social-enterprise.nl/over-sociaal-ondernemen/wat-zijn-het

 

Quote

Juridische positie sociale ondernemingen
Sociale ondernemingen hebben in Nederland nog geen aparte juridische positie. De meeste zijn een BV. Andere zijn een stichting, vof of coöperatie. Sommige zijn een BV én een stichting. Wij vinden dat er een aparte, passende juridische vorm moet komen voor sociale ondernemingen. Een vorm waarin zij hun principes weerspiegeld zien. En het geeft overheden en andere business partners duidelijkheid dat het echt om een sociale onderneming gaat. 

 

Met andere woorden; Je hebt slechts een idee, ga daarmee aan de slag en gooi het tegen andere sociale ondernemers aan om te weten waar je aan begint. Ga netwerken op de juiste plekken en word bijv. lid van Social Enterprise NL zodat jij je niet druk hoeft te maken over rechtsvormen en de juiste begeleiding krijgt/tot je beschikking hebt.

https://www.social-enterprise.nl/Voor-sociaal-ondernemers/lid-worden

 

Quote

Als sociaal ondernemer ben je koploper in de beweging naar een nieuwe (inclusieve, circulaire en armoedevrije) economie. Wil je deze beweging versnellen, je bedrijf vooruitbrengen en ook andere sociaal ondernemers een stap verder helpen? Word dan lid van Social Enterprise NL! Wij zijn hét netwerk dat sociale ondernemingen in Nederland verbindt en versterkt. 

 

Toevoeging:

Anderen en ik zijn terecht bezorgd. Wat je wilt gaan doen is absoluut niet makkelijk en zal erg zwaar worden. Je moet voor jezelf echt goede redenen hebben om zo'n traject te starten en vol te kunnen houden. Het zal compleet anders worden dan je nu doet, want nu zit je eigenlijk heel safe.

Als je dit echt wilt, doe het dan met volle overtuiging (anders niet aan beginnen) en neem de tijd en schakel alle hulp in die je kan vinden want een eenmanszaak zoals je nu hebt kun je in principe alleen runnen, het idee wat je hier schetst kun je niet alleen (moet je ook niet willen) en je zult een heel goed team van mensen (en stakeholders) om je heen moeten krijgen om dit van de grond te krijgen en in stand te houden. :classic_smile:

aangepast door MrHTTP
Spelling + Toevoeging
Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, sebanja zei:

mmint dankje.. Ik ken dit bedrijf inderdaad wel.. Ik zou eens moeten uitzoeken hoe die structuur in elkaar zit.. ookal begrijp ik dat die informatie niet altijd wordt prijsgegeven.

De link naar een formulier voor het aanvragen van informatie voor franchisers staat op de voorpagina van hun website.

Link naar reactie
  • 1

Ik destilleer uit je berichten de volgende wensen:

  • je wilt ondernemen en winst maken
  • je wilt voor jezelf een betaalde baan met marktconform salaris creëren om van te leven
  • je wilt goedkope arbeidskrachten in de vorm van vrijwilligers
  • je wilt subsidies verwerven
  • je wilt graag werken met mensen met psychische problemen
  • je wilt mensen met psychische problemen ontwikkelen richting de reguliere arbeidsmarkt
  • je wilt aansluiten op de behoefte van bedrijven en particulieren
  • je wilt de saamhorigheid in de wijk stimuleren
  • je wilt samenwerken met het Leger des Heils

 

Dat is nogal wat. Doelen en middelen lopen hier echter door elkaar. Zet ze voor jezelf ook eens in volgorde: wat gaat voor wat? En waarom?

Is winst bijvoorbeeld belangrijker dan de maatschappelijke doelstelling? Er zitten al snel allerlei spanningsvelden in. Om twee voorbeelden te noemen:

 

  • Cliënten ontwikkelen richting de reguliere arbeidsmarkt betekent dat je er continu naar streeft om ervaren personeel uit te laten stromen en onervaren personeel in te laten stromen. Dat streven naar maximale (begeleidings-)kosten past niet goed bij winstdoelstelling.
  • Subsidieverstrekkers willen graag hun subsidie besteed zien aan een maatschappelijk doel, en niet aan het spekken van jouw winstdoelstelling. Daarnaast zijn er al tal van vergelijkbare initiatieven, al dan niet vanuit de subsidieverstrekkende instanties zelf.

 

Wat je wilt is complex, risicovol en kostbaar. Ik schat je kansen op basis van je grote wensenlijst en beperkte ervaring niet groot in om dit gefinancierd en gerealiseerd te krijgen. Het verhaal is overigens niet alleen een risico voor de financiers, maar ook voor de doelgroep. Ik zie op basis van je verhaal nog niet hoe je de cliënten kwaliteit en continuïteit in begeleiding kunt geven.

 

Als je graag iets wilt doen met je studie en een inkomen wilt verdienen, kun je misschien beter in loondienst gaan bij een van de vele maatschappelijke instellingen en van daaruit wat betekenen voor mensen met psychische problemen. In de komende jaren kun je dan meer ervaring opdoen en kijken hoe je vanuit een maatschappelijke instelling (of misschien toch een onderneming, maar dan met duidelijke prioriteiten) zoiets kunt realiseren.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Branko CollinIk wil een ANBI stichting zijn, zodat ik geen belasting hoef te betalen over de subsidies/giften die ik krijg. Dit geld blijft uiteraard binnen de stichting en kan worden geinvesteerd in nieuwe facilitieten.

 

Op het moment heb ik geen statuten die zich hiervoor willen verlenen. Daarbij komt dat ik een eigen visie heb en met mijn zakenpartner hierin op 1 lijn zit.  Het is niet vanzelfsprekend om iemand te vinden die zich geroepen voelt om zich bij de stichting te voegen.

Link naar reactie
  • 0

Ron van der KolkGoede en waardevolle punten die je aangeeft. Iets om over na te denken!

Het is vanzelfsprekend dat niet alle doelstellingen direct aan de start van de bedrijfsvoering in werking worden gesteld. Hier gaat tijd overeen en de belangrijkste doelstellingen zijn het werven van vrijwilligers en het product onder de aandacht van de mensen brengen. Wanneer hier een goed verloop in zit is het belangrijk om te kijken hoe de andere doelstellingen kunnen worden behaald. Allereerst wil ik benadrukken dat het genereren van winst niet direct belangrijk is, maar dat mijn zakenpartner en ik wel een marktconform salaris kunnen ontvangen voor de werkzaamheden die wij verrichten, zodat wij onszelf kunnen onderhouden.
Uiteraard moet ik nog invulling zien te vinden in het rehabilitatie traject van de vrijwilliger in kwestie. De kernpunten zijn voor mij hierin nog niet 1,2,3 helder, maar schat ik niet in als onmogelijk om toe te passen naast het runnen van de lunchroom.

 

In het topic heb ik verder wel uitgelicht dat ik al in loondienst ben van het Leger des Heils en al een aantal jaar ervaring heb met deze doelgroep. Ik begeleid ook een aantal clienten die werkzaam zijn bij soortgelijke ondernemingen. Zij hebben zichzelf al binnen een traject van het Leger des Heils bewezen en zijn zodoende doorgestroomd. Ik zal dan ook beroep doen op dit soort clienten/vrijwilligers.

Link naar reactie
  • 0

Opereren als ANBI en jezelf toch willen belonen als bestuurder, dat gaat ook niet samen.

 

Onderweg je doelstellingen willen veranderen is ook niet handig, als ANBI en met subsidie. Je moet vooraf lange termijn keuzes maken en een bestendige koers varen, anders krijg je heibel. Eerst subsidie binnenhalen met een charitatieve doelstelling en dan alsnog jezelf ontpoppen als commerciële onderneming, daar maak je geen vrienden mee. Denk toch eens na over de prioriteiten.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ron van der Kolk hoe zit dat dan met bijv. het rode kruis die een ANBI stichting is en de directeur die wel een salaris ontvangt? Deze directeur ontvangt waarschijnlijk boven een marktconform salaris, waar wij wel al tevreden mee zijn.

De doelstellingen worden niet veranderd, maar stapsgewijs worden meerdere doelstellingen behaald..
Bijvoorbeeld Jaar 1: vrijwilligers werven en product opzetten, jaar 2: winst draaien en activiteiten organiseren, jaar 3: volgende zaak openen etc etc.. 
 

De stichting wordt voor de duidelijkheid geen commerciële onderneming.. De winst wordt gebruikt voor het uitbreiden / aankleden van de stichting, activiteiten organiseren etc.. Hierin zitten geen persoonlijke belangen. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
18 minuten geleden, sebanja zei:

Ron van der Kolk hoe zit dat dan met bijv. het rode kruis die een ANBI stichting is en de directeur die wel een salaris ontvangt? Deze directeur ontvangt waarschijnlijk boven een marktconform salaris, waar wij wel al tevreden mee zijn.

 

De directeur van het Rode Kruis is niet de bestuurder. Het bestuur is onbezoldigd. De directeur is geen ondernemer, maar in loondienst. In 2018 is het salaris van de directeur van het Nederlandse Rode Kruis overigens vastgesteld op €135.000 inclusief vakantiegeld. Bestuursleden ontvangen alleen een vergoeding voor gemaakte kosten. In totaal declareerden de bestuursleden in 2017 €2.285 aan onkosten. 

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
16 minuten geleden, sebanja zei:

De stichting wordt voor de duidelijkheid geen commerciële onderneming.. De winst wordt gebruikt voor het uitbreiden / aankleden van de stichting, activiteiten organiseren etc.. Hierin zitten geen persoonlijke belangen. 

 

Daar ga je al. Eerder schreef je nog dat je winst en een inkomen wilde genereren. Dat lijken me toch persoonlijke belangen... 

 

Naast financieel belang lijkt het hele plan gedreven door wat jij graag wilt doen, niet door waar de client behoefte aan heeft. Toch weer terug naar de prioriteiten.

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, sebanja zei:

Maar dan rest de vraag nog steeds of subsidieverstrekkers raar kijken naar 2 directeuren en tevens bestuurders van een stichting die een marktconform salaris ontvangen voor het volledig draaien van de lunchroom inc. begeleiding.

 

Dat hoop ik wel. 

 

Door een salaris te eisen zeg je eigenlijk: mijn zakenpartner en ik hebben een hobby, daar willen we graag subsidie voor, de eerste zoveel duizend euro verdelen wij lekker met zijn tweetjes als salaris, en als er nog wat over blijft besteden we dat aan de cliënten. Ik denk niet dat iemand daar vertrouwen in heeft, want je legt het risico bij de cliënt. 

 

Meer vertrouwen geeft het als je de cliënt eerst stelt en zelf het risico neemt. Dan zeg je: we zetten een maatschappelijke onderneming op, waarin subsidie volledig naar begeleiding van de cliënt gaat, en wij gaan zelf knetterhard werken om dat ook financieel voor onszelf wat op te laten leveren, en daardoor moeten we maar zien wat er voor onszelf gaat overblijven. Dat is ondernemen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Quote

Het principe is dat er vanuit de omzet van de lunchroom een marktconform salaris beschikbaar kan worden gesteld voor mijn zakenpartner en ik. 

Volgens mij is het principe zo ongeveer dat een ondernemersinkomen resteert na de aftreksom omzet minus kosten. En dan hebben we het nog niet over investeringen of subsidies gehad, maar op deze manier (of met deze zelfpresentatie)  lijkt het me voorlopig moeilijk worden om iemand te gaan overtuigen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ron van der KolkJa risico nemen doe ik in principe al met mijn eenmanszaak en daarin heb ik ook een enorme drive. Ik ben niet het type ondernemer die denkt dat een subsidie wel makkelijk is om een salaris uit te trekken. Wat jij aangeeft is precies hetgeen dat wat ik voor ogen heb.

 

Voorbeeld:
Subsidie verkrijgen om enkel de clienten te begeleiden en ingrediënten in te kopen om bijv een broodje of een soepje te maken.
De verkoop van het broodje of soepje is dan in principe ''pure'' winst. We proberen dan zo hard mogelijk te draaien zodat wij daar een marktconform salaris uit kunnen trekken. 
De rest van de winst wordt uiteraard geïnvesteerd in de stichting zelf, zodat wij wellicht in de toekomst een stuk minder beroep hoeven te doen op subsidieverstrekkers.

Link naar reactie
  • 0

Je blijft hameren op een plan dat subsidies moet genereren en m.i. blijf je daarmee het verhaal omdraaien. Je bent nu een eenmanszaak, dus heb je géén salaris, maar je maakt hopelijk winst waaruit je hopelijk ook jouw privé-uitgaven kunt bekostigen.

 

Ook in de voorgenomen onderneming zal dat globaal hetzelfde zijn: je zult (zoals o.a. Highio en Ron aanduiden) omzet moeten maken waaruit je eerst de kosten kunt betalen. Als dat lukt en je hebt nog geld over, heb je winst en uit die winst moet jij eerst de fiscus betalen en dan mag jij jezelf belonen, maar dat is géén salaris. Jij wilt het andersom: eerst geld en subsidie binnen proberen te harken om eerst jezelf te belonen. Jouw uitgangspunten blijven verkeerd.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hans van den BerghSalaris/winst uitkering om jezelf te onderhouden. Het is maar hoe je het omschrijft .. vanuit mijn eenmanszaak is dit inderdaad niet iedere maand hetzelfde bedrag, maar ik kan er wel van leven.

Wat ik al zei: mijn insteek is niet om subsidies binnen proberen te harken en daar een laconieke houding in te nemen door te denken dat ik daar wel van kan leven. 
Ik ben nog steeds een ondernemer pur sang die er alles aan doet om de zaak zo goed en hard mogelijk probeer te draaien zodat het realistisch wordt om maandelijks een bedrag te kunnen uitkeren waar ik van kan leven. 
In jouw ogen zijn mijn uitgangspunten hierin verkeerd, maar ik vind niet dat het per definitie een verkeerde gedachte is als jij je hele hebben en houden in een stichting stopt, clienten begeleid, een werkende formule toepast die winst genereert en daar een beloning voor ontvangt naast alle financiële verplichtingen die er moeten worden voldaan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.