• 0

Stakingswinst niet goed verwerkt door IB-aangifteprogramma?

Bezig met de IB-aangifte 2018 en loop tegen iets raars aan. 

 

- Per 8 jan mijn eenmanszaak "gestaakt" en middels verkoop overgedragen aan mijn BV

- In 2018 dus sprake van een stakingswinst en aftrek

- In 2018 verder geen omzet oid gemaakt in de eenmanszaak

 

Dus:

- Bij V&W: alles 0

- Bij de balans: alles naar 0 middels prive-ontrekkingen (stond alleen nog liquiditeit, verder geen boekwaarde)

 

Bij "Stakingswinst"":

- Opbrengst verkoop aan BV van afgeschreven zaken

- Desinvesteringsbijtelling

- Vrijval FOR

 

Nu het issue:

- Bij mijn totaaloverzicht van de IB staat nu wel de stakingsaftrek, maar mijn fiscale winst is 0. Ik had verwacht dat de bedragen van de stakingswinst als fiscale winst getoond zouden worden. Klopt deze aanname niet? (en moet ik de stakingswinst toch in de V&W verwerken oid, lijkt me ook niet de bedoeling voor bv de FOR) Of heeft de BD gewoon een programmeerfout...?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gaat het om een overgang van eenmanszaak naar bv 'met geruis'?

 

Het lijkt me dat alle stakingswinst in box 1 te zien is als winst uit onderneming, maar dat vervolgens de stakingsaftrek zorgt voor een lagere belastbare winst. Als de stagiair stakingswinst minder dan 3.630 euro was, zal de stakingsaftrek even hoog zijn als de stakingswinst (per saldo 0 euro belast).

 

De 3.630 euro stakingsaftrek geldt per leven. Dus als je nu niet al je aftrek benut bij deze bedrijfsbeëindiging, kun je het restant nog bij een eventuele volgende staking van een eenmanszaak, vof of CV benutten.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad "met geruis".

 

De rest van je antwoord klopt als een bus, maar niet op mijn vraag :-)

Het gaat namelijk om gewoon de 1e keer ooit stakingsaftrek. Die staat ook gewoon netjes in mijn totaaloverzicht. Mijn fiscale winst staat echter op 0, en die zou op basis van wat ik ingevuld wel iets moeten laten zien (na aftrek is hij ook nog steeds hoger dan 0). Lijkt dus echt op een programmafoutje, ga vandaag ook maar eens in de wacht van bij de BD...

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik wel het antwoord gaf, maar dat je het niet herkende. :classic_smile:

 

De fiscale winst is namelijk de winst waar al allerlei ondernemersaftrek vanaf is gehaald, zoals meewerkaftrek, zelfstandigenaftrek, startersaftrek. Het is dus niet zo het gek dat er geen fiscale winst overblijft. De stakingsaftrek vind zelfs nog nét voor deze ondernemersaftrek plaats, maar nog net ná de bijtelling van de Oudedagsreserve.

 

Maar goed, ik ken de bedragen uit je aangifte niet, dus ik weet uiteraard niet of al die fiscale aftrekposten opwegen tegen de berekende stakingswinst.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik herkende het wel, en toch een poging mijn situatie iets beter toe te lichten: 

- In het aangifteprogramma van de BD vul je eerst je "stakingswinst" in

- Deze bedragen zorgen vervolgens voor een fiscale winst (die bij mij dus op 0 blijft staan)

- In de berekening van je te betalen belasting vindt vervolgens pas de verrekening plaats (zoals jij schetst) -> (daar wordt de stakingsaftrek gewoon afgetrokken van mijn inkomen uit loondienst...)

 

Mijn stakingswinst is ook stuk hoger dan wat voor aftrek dan ook, dus er MOET een bedrag overblijven. Maar alles staat dus op 0. 

Link naar reactie
  • 0

Gelukkig had ik een mooie lange autorit voor het in de wacht staan bij de BD...

De user-experience is nog niet optimaal. Alles wat je invult bij "Stakingwinst" doet verder helemaal niks in je aangifte behalve ter berekening van je stakingsaftrek (maar dat staat natuurlijk nergens toegelicht, alleen door het veranderen van het kopje had al veel gescheeld). Dit moet je dus verder wel via andere posten doen (oa. Wijzigingen in toelaatbare reserves ed.) 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.