• 0

ZZP geen ondernemer voor inkomstenbelasting, wel voor de btw

Hoi,

 

Mijn partner (ZZP-eenmanszaak) is masseur (2 dagen pw), en is geen ondernemer voor inkomstenbelasting, wel voor de btw! (zegt de belastingdienst)

Ze heeft als ZZP'er alleen een Praktijk huurovereenkomst bij een bedrijf waar ze als ZZP aan de slag is. Bij dat bedrijf wordt alles geregeld, mijn partner krijgt de bedragen(omzet) overgemaakt, en een maandelijks nota (40% van de omzet) voor alle kosten (Huur ruimte, schoonmaak etc). (Zo eenvoudig is het, en verder niks)

Kan het dan kloppen dat ze geen ondernemer is voor de belastingdienst? (urencriterium wordt bij lange na niet gehaald etc.)

En kan het ook een voordeel zijn om geen ondernemer voor inkomstenbelasting, wel voor de btw te zijn? (misschien in combinatie dat ik gewoon fulltime in loondienst ben)

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, Peter1212 zei:

Mijn partner (ZZP-eenmanszaak) is masseur (2 dagen pw), en is geen ondernemer voor inkomstenbelasting, wel voor de btw! (zegt de belastingdienst)

Kan het dan kloppen dat ze geen ondernemer is voor de belastingdienst? (urencriterium wordt bij lange na niet gehaald etc.) 

Uw partner is wel ondernemer, namelijk ondernemer voor de omzetbelasting.

 

Wanneer bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting?

Wanneer bent u ondernemer voor de omzetbelasting (btw)?

 

Als u het niet eens met het besluit van de Belastingdienst dan kan u een onderbouwt bezwaar indienen.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

klopt, we betalen ook alleen BTW en zijn volgend de belastingdienst alleen ondernemer voor de btw

Nu lees ik alleen maar over de voordelen  als je wel ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, maar ik lees nergens iets over de voordelen (als die er zijn) als je niet ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, maar dus wel btw betaald.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
5 minuten geleden, Peter1212 zei:

maar ik lees nergens iets over de voordelen (als die er zijn) als je niet ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, maar dus wel btw betaald. 

Het ondernemersvoordeel binnen de BTW heet Kleine Ondernemers Regeling. Google maar eens op KOR.

Als niet-ondernemer voor de inkomstenbelasting is het voordeel dat je kunt volstaan met een eenvoudiger administratie. De IB-aangifte onder overige inkomsten is eenvoudiger dan die voor een onderneming.

 

 

 

aangepast door mmint
Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, Peter1212 zei:

Maar zit mijn partner hoogst waarschijnlijk  400 euro boven. Dus die valt weg, 

Dan blijft over de verrekening van de BTW over de kosten.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je kijkt in de detailberekening van de aangifte kun je zien welke vrijstellingen van toepassing waren waardoor er geen IB belasting betaald hoefde te worden. Hou overigens ook rekening met ZVW aanslag. Die is ook gebaseerd op het fiscale inkomen, maar staat los van de IB. Ook bij laag inkomen moet daar meestal wel wat voor worden betaald.

Link naar reactie
  • 0

Heb gekeken, het heeft denk te maken met de heffingskorting en de combinatiekorting.  Toch schiet je er als geen ondernemer voor inkomstenbelasting toch bij in. Je mist al die voordelen die een  ondernemer voor inkomstenbelasting wel heeft. En er is in mijn partners situatie niets aan te doen!

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, Peter1212 zei:

Heb gekeken, het heeft denk te maken met de heffingskorting en de combinatiekorting.

Kan zijn, maar dat hangt van een aantal zaken af ... Alle heffingskortingen op een rij!

 

22 minuten geleden, Peter1212 zei:

Toch schiet je er als geen ondernemer voor inkomstenbelasting toch bij in. Je mist al die voordelen die een  ondernemer voor inkomstenbelasting wel heeft.

En er is in mijn partners situatie niets aan te doen! 

Wat dacht u van langer werken en/of meer winst genereren?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Peter1212 zei:

Kan het dan kloppen dat ze geen ondernemer is voor de belastingdienst? (urencriterium wordt bij lange na niet gehaald etc.)

Het urencriterium is niet bepalend voor het al dan niet zijn van ondernemer voor de inkomstenbelasting. Je kunt namelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting zonder 1.225 uur per jaar te ondernemen.

 

Of je ondernemer bent hangt af van een fatsoenlijk aantal klanten, niet afhankelijk van één of twee klanten, beetje behoorlijke omzet, of je ondernemersrisico loopt, etc.

 

Je kunt ook gewoon de ondernemerscheck doen.

 

5 uur geleden, Peter1212 zei:

En kan het ook een voordeel zijn om geen ondernemer voor inkomstenbelasting, wel voor de btw te zijn? (misschien in combinatie dat ik gewoon fulltime in loondienst ben)

Het grootste voordeel vind ik dat je nergens op hoeft te letten en geen al te moeilijke boekhouding hoeft bij te houden of door te geven. Je vult omzet en kosten in onder resultaat overig werk en klaar is Kees.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
27 minuten geleden, Peter1212 zei:

Meer winst? Mijn partner kiest er bewust voor om niet meer dan 2 dagen als ZZP te werken omdat dat zo uitkomt.  

Een vrijwillige keuze dus.

Als gevolg daarvan komt uw partner niet, of nagenoeg niet, in aanmerking voor allerhande ondernemersvoordelen.

Misschien is het verstandiger om toch nog iets minder te werken, waardoor de KOR wel in z'n geheel benut kan worden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Geen ondernemer (voor de ib) of geen recht op zelfstandigenaftrek e.d.?

Als je niet voldoet aan het urencriterium, maar wel ondernemer bent, kun je nog wel gebruik maken van voordelen als de MKB-winstvrijstelling en investeringsaftrek.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.