• 0

Brexit informatiepunten incl. regelhulp Brexit impactscan

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

N.a.v. een lopend topic m.b.t. Brexit en de mogelijke gevolgen voor jou als ondernemer, onderstaand de informatiepunten die je kunt benaderen voor meer informatie.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

Misschien ook leuk om erbij te vermelden:

https://www.gov.uk/guidance/import-vat-on-parcels-you-sell-to-uk-buyers-vat-notice-1003

 

Grapjassen in de UK hebben maar verzonnen dat iedereen buiten de UK een btw administratie moet gaan voeren als ze Britse klanten willen houden. Voor alle zendingen onder de £135 mag je namelijk zelf btw gaan innen en afdragen. Zelf direct maar even besloten om geen nieuwe orders onder dat bedrag uit de UK aan te nemen....

aangepast door Tonino
Link naar reactie
  • 0
Op 22-3-2019 om 17:40, Tonino zei:

Voor alle zendingen onder de £135 mag je namelijk zelf btw gaan innen en afdragen.

Nou ja, Nederlandse of Engelse BTW innen deden we toch al ......  In tegenstelling tot wat wij gewend zijn bij vrijstellingen voor lage waarde zendingen is de 135 GBP grens trouwens inclusief transport- en verzekeringskosten.

Link naar reactie
  • 0

Wij leveren regelmatig, maar niet extreem vaak aan Engelse klanten. Dat gaat tot op heden nog met Nederlandse BTW of verlegde btw. Enige belastingdienst waar we dan iets mee te doen hebben is de Nederlandse. De nieuwe regels voor de UK betekent dat iedereen die eenmalig zakelijk een pakje van 100 pond naar de UK stuurt eerst zich aan moet melden bij belastingdienst daar en voortaan elk kwartaal aangifte mag gaan doen. Oftewel buitenlandse ondernemers de hele Brexit ellende laten opknappen.

Link naar reactie
  • 0

De hele btw heffing is een door ondernemers uitgevoerde overheidstaak toch? dus niet verwonderlijk toch dat het nu ook zo is / wordt.

maar het is volgens mij niet verplicht om zelf BTW ondernemer in UK te worden. Je kunt ook gewoon aan de pakketdienst btw betalen zie het tweede blok over wie niet hoeft te registreren. Ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat HRMC zit te wachten op (tien)duizenden webshops die voor een paar kleine ordertjes moeten registeren. Niets levert is vervelender dan tienduizenden extra btw ondernemers om te handhaven. Ik denk dat het vooral de manier van communiceren is om duidelijk te maken dat verzenden naar UK niet meer zomaar kan
Maar goed elke verandering kent een periode van onzekerheid en onduidelijkheid. Het kan geen kwaad om (tijdelijke) maatregelen te nemen zodat je niet achteraf voor verrassingen komt te staan. Ook tijdelijk geen orders aannemen kan dan een goede maatregel zijn totdat je 100% zeker bent dat je het zonder (extra) risico's kan blijven doen.

afbeelding.thumb.png.bd8cb42088bfca5d4767991cffe365da.png

Link naar reactie
  • 0

Ok, maar hoeveel landen leggen een BTW heffings verplichting op aan buitenlandse ondernemingen? We doen buiten Europa zaken met verschillende landen, maar geen enkele eist dat ik BTW vraag van klanten en mij verantwoordelijk maakt voor het afdragen ervan. BTW bij import is voor risico en rekening van de ontvanger.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij gebeurd er weinig anders dan waar niet Europese ondernemingen  importzendingen in de EU tegenaan nu ook al tegenaan lopen, het komt nu regelmatig voor dat consumenten en ondernemers worden geconfronteerd met een BTW en invoerrechten heffing door DHL of andere pakketdienst op hun bestelling van Buiten EU, al dan niet verwacht. Er zijn ook niet europese ondernemingen die ervoor kiezen btw ondernemer in NL te worden om zo naheffing bij klanten te voorkomen. Precies hetzelfde systeem dus.

En ook in NL staat de 22 euro vrijstelling voor levering aan consumenten op de tocht omdat er op (te) grote schaal misbruik van wordt gemaakt.

 

Ik ben niet zo bekend met de BTW / Sales tax systemen in de rest van de wereld, ik vermoed dat veel landen vrijstellingen hebben omdat ze dat wel zo makkelijk vonden 10-15 jaar geleden toen internationale detailhandel ontstond, het is natuurlijk een zeer recent fenomeen dat zelfs consumenten nu "inkopen" in China,

Het zou best kunnen dat die vrijstellingen gaan verdwijnen in de komende jaren.. omdat al die kleine druppeltjes van kleine vrijgestelde zendingen toch een aardig btw vijvertje is op jaarbasis.

Het zou dus hooguit zo kunnen zijn dat UK de Brexit aanpakt om voorloper te worden in het wel met belasten van kleine importzendingen met btw en daarbij ook de verantwoordelijkheid nadrukkelijker bij de ondernemer legt door boetes en inbeslagname van zendingen te hanteren voor ondernemingen die de bestellingen gewoon op de post doen. 1 ondernemer uitsluiten / aanpakken is natuurlijk een stuk eenvoudiger dan paar centen / euro's btw naheffen bij duizenden consumenten.

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, dat zie je verkeerd. Verzenders zijn VERPLICHT om btw van VK te innen en af te dragen. Bij normaal internationaal verkeer wordt de transactie zonder BTW of BTW 0% afgehandeld en betaald de ontvanger BTW bij import. 

Hoe legt DPD het uit:

Quote

Om te weten welke kosten er per pakket bij komen, kunt u een keuze maken:
 
Verstuurt u pakketten ≤£135? Volgens nieuwe wetgeving (i.e. VAT1003) vanuit het Verenigd Koninkrijk, is het verplicht dat de verzender altijd de btw (VAT) van pakketten ≤£135 betaalt.
 
Verstuurt u pakketten >£135, dan kiest u of u als verzender voor de btw en invoerrechten wilt betalen, of dit aan uw klant overlaat.

In het schema vindt u een volledig overzicht met alle opties. Hieronder vindt u per optie een uitwerking.

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Roel J zei:

Je kunt ook gewoon aan de pakketdienst btw betalen zie het tweede blok over wie niet hoeft te registreren. Ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat HRMC zit te wachten op (tien)duizenden webshops die voor een paar kleine ordertjes moeten registeren. 
 

Via de pakketdienst is toch in wezen hetzelfde? Btw factureren aan de klant en doorsluizen naar HMRC, alleen dan niet rechtstreeks.  Ik kan me ook niet voorstellen dat HMRC zit te wachten op tienduizenden webshops, maar het klinkt ook al weer niets als iets waar ze goed over nagedacht hebben.  De enigste die hiermee geholpen zijn zijn de pakketdiensten, die zouden anders al die Btw bij de ontvanger aan de deur moeten gaan ophalen.

Link naar reactie
  • 0

BTW wordt door de pakketdienst normaal gesproken bij de klant opgehaald, niet bij de verzender. Je wordt nu gedwongen om voor elk pakket dat je naar de UK verstuurd als importeur op te treden en dus verplicht om alle ins en outs van de (nieuwe) eisen te kennen + belastingwetgeving. Dat lijkt me nogal een wezelijk verschil, zeker als het om kleine volumes gaat.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie heus wel dat het anders is en ik bestrijd niet dat het een extra last is, maar ik probeerde uit te leggen is dat ik verwacht dat de Europeese wetgeving zich (ook) in die richting gaat ontwikkelen. Waarbij dus de verkoper van de goederen weer verantwoordelijk wordt voor de BTW afdracht zoals de hoofdregel altijd is geweest.  Feitelijk zijn zowel de kleine zendingen vrijstelling en de naheffing via de pakketdienst maatregelen geweest omdat met met de opkomst van de internationale internet handel zo snel niks anders kon bedenken of organiseren. met de naheffing via de pakketdienst wilde men voorkomen dat buitenlandse verkopers een concurrentievoordeel hebben doordat er geen btw geheven hoeft te worden en met de kleine zendingen uitzondering de boel vastloopt.
Er is daardoor min of meer ongewenste situatie ontstaan dat nu consumenten geconfronteerd kunnen worden met een (onverwachte) btw naheffing op hun webshopbestelling onder de huidge regels. Dat was nooit de bedoeling en door toename van volumes van buiten de EU wordt het probleem steeds groter en daarmee het belang om de wet aan te passen.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Roel J zei:

Waarbij dus de verkoper van de goederen weer verantwoordelijk wordt voor de BTW afdracht zoals de hoofdregel altijd is geweest. 

Niet geheel correct, het gaat hier over invoer Btw waarbij de regel is dat die wordt geheven bij de importeur/aangever, mits boven de vrijstellingsgrens.  Bij invoer van pakketjes is dit in de regel de pakketvervoerder die de aangifte doet, zijn kosten en voorgeschoten Btw worden aan de deur doorbelast aan de ontvanger, 

 

Degenen die het meeste last hebben van deze Engelse maatregel zijn idd de kleinere webshops in de EU die onder de grens voor afstandsverkopen zitten en  zodoende het Btw-tarief van hun eigen land mochten toepassen (mits de goederen natuurlijk ook uit het vrije verkeer van de EU kwamen), en daarnaast (waar ik  me van afvraag of de Engelsen dit wel goed ingeschat hebben), alle andere webshops buiten het VK en de EU (China etc). Voor de Engelse klanten lijkt het me wel een verbetering, Btw al betalen bij de bestelling dus geen verassingen achteraf, en, in sommige gevallen, lagere tarieven (bv. 20% Engelse Btw ipv nu 21% Nederlandse bij toepassing afstandsverkopen).

 

 Wat we bij de ontwikkelingen in de EU zien is dat op termijn de vrijstelling voor lage-waarde-zendingen afgeschaft wordt, men is ook bezig met een (registratie)systeem voor niet-EU verkopers voor afdracht van de Btw.  

 

Link naar reactie
  • 0
On 04/03/2019 at 10:11, Mikky Vrolijk said:

N.a.v. een lopend topic m.b.t. Brexit en de mogelijke gevolgen voor jou als ondernemer, onderstaand de informatiepunten die je kunt benaderen voor meer informatie.

 

 

I am based in Lisse and work with UK companies and products entering the NL. - I found that the  Netherlands British Chamber of Commerce (NBCC) also has some good information on Brexit and are hosting an event on 3 Oct in the Hague for those of you interested https://www.nbcc.co.uk/events/upcoming-events?view=event&itid=4

A lot of information is corporate orientated.

Is there a user-friendly step by step guide for SME's? - 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Er is nu ook een Brexit Glossy. 

 

Die kan je zelf downloaden bij het Brexit-loket, maar ik heb dat pdf-zine meteen ingeplakt voor de liefhebbers. Om de bewustwording makkelijk toe te dienen, heeft de Rijksoverheid een bijzondere Brexit-mascotte laten ontwerpen. Een blauwe muppet, een soort Elmo van Sesamstraat als de olifant in de kamer waar we hoognodig wel over moeten praten.

 

Er is ook een serious game voor ondernemers die weleens handel naar de UK verschepen: CheckjeBrexit!

Brexit_E-magazine.pdf

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.