• 0

Via via importeren

Wil graag producten uit China verkopen, echter heb ik onvoldoende ervaring met het importeren van goederen en zeker met het voldoen aan alle eisen die daar aan gesteld worden. Ik wil hier geen fouten in maken. Ik heb wel een aansprakelijkheidsverzekering, maar volgens mij dekt die niet het standaard kopen en verkopen van goederen als kleine ondernemer. De producten die ik wil zijn in NL of ander EU land niet te verkrijgen dus ben ik op zoek naar alternatieven. 

 

Nu heb ik 2 mogelijke opties:

Hoe zit het als ik als particulier de producten ga kopen in China en mijn bedrijf laat kopen van de particulier? Wie is er dan verantwoordelijk voor het in orde maken van de NL wetgeving op de producten. Mocht er iets met het product zijn, moet ik dan naar de particulier.....?

 

Iemand heeft me aangeboden om de producten voor mij te importeren en dat ik ze dan over zal kopen van hun. Dus eigenlijk gaat het andere bedrijf als een soort groothandel ertussen zitten. Wordt zo ook de aansprakelijkheid verlegd naar de onderneming waar ik van koop?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat bedoel je met "verlegd"? Als verkoper ben jij het eerste aanspreekpunt. Indien jij aansprakelijk wordt gesteld voor een miljoen euro schade, dan kun jij wellicht je leverancier aansprakelijk stellen, maar daar heeft de koper niets mee te maken. Wanneer bij die particulier of die chinees dan niets te halen valt (door onverzekerd/onvindbaar), dan heb jij volgens mij nog steeds hetzelfde probleem als wanneer je direct bij die chinees zou kopen...

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, simon90 zei:

Ik heb wel een aansprakelijkheidsverzekering, maar volgens mij dekt die niet het standaard kopen en verkopen van goederen als kleine ondernemer.

 

Een particuliere aansprakelijkheidsverzekering bedoel je? Die dekt geen zakelijk handelen 

 

6 uur geleden, simon90 zei:

maar volgens mij dekt die niet het standaard kopen en verkopen van goederen als kleine ondernemer.

 

En  een standaard zakelijke bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering met de juiste activiteitenomschrijving dekt wel kopen en verkopen van goederen maar

geen productaansprakelijkheid (= aansprakelijkheid door gebrekkig product dat jij hebt geproduceerd of geïmporteerd )

 

6 uur geleden, simon90 zei:

Hoe zit het als ik als particulier de producten ga kopen in China en mijn bedrijf laat kopen van de particulier?

 

Dat kan je niet als particulier (je bent dan per definitie zakelijk aan het handelen als particulier), snel vergeten deze optie!

 

6 uur geleden, simon90 zei:

Mocht er iets met het product zijn, moet ik dan naar de particulier.....?

 

Verkeerde vraag. De juiste vraag is: mocht er schade ontstaan door het product, naar wie gaat het slachtoffer dan dan? (Antwoord: de verkoper annex importeur, jij dus) 

 

6 uur geleden, simon90 zei:

Wordt zo ook de aansprakelijkheid verlegd naar de onderneming waar ik van koop?

 

"Verleggen" is niet het juiste woord (betekent iets anders, hier niet aan de orde) maar als je bedoelt "ben ik niet meer aansprakelijk en de importeur wel", dan is het antwoord ja. Zolang jij je niet gedraagt als producent (geen eigen merk/label of verpakking bijvoorbeeld) ligt de productaansprakelijkheid (schade door product) bij de importeur.  

 

De garantie (gebrekkig product ) ligt wel bij jou als verkoper; die schade moet jij zelf op de fabrikant of importeur zien te verhalen

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, mmint zei:

Wat bedoel je met "verlegd"? Als verkoper ben jij het eerste aanspreekpunt. Indien jij aansprakelijk wordt gesteld voor een miljoen euro schade, dan kun jij wellicht je leverancier aansprakelijk stellen, maar daar heeft de koper niets mee te maken.

 

 Als verkoper ben je misschien wel het  eerste aanspreekpunt bij productaansprakelijkheid maar je bent niet aansprakelijk voor schade door een gebrekkig product als gevolg van een ontwerp of productfout: je mag en kunt direct doorverwijzen naar de importeur; je bent  geen onderdeel van deze aansprakelijkheidsketen.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Verlegd is niet het juiste woord.

 

Ik heb een zakelijke product aansprakelijkheidsverzekering, maar ik wil eigenlijk zelf niet gaan inkopen buiten de EU omdat ik niet de kennis heb van alle regels die erbij komen kijken voor producteigenschappen en heb niet het geld om test instanties etc in te schakelen. 

 

Nu kan ik gebruik maken van een tussenpersoon in Nederland die voor mij de producten in bijv China zal gaan kopen en importeren. Deze verkoop hij aan mij door met een marge voor hem uiteraard. In mijn ogen wordt ik dan niet meer als de importeur gezien en mochten er issues zijn met productaansprakelijkheid kan ik terugvallen op die tussenpersoon, omdat die het geïmporteerd heeft. Is dit juist?

 

Wat gebeurt er als er bij die persoon niks te behalen valt of als die failliet is, ben ik dan alsnog aansprakelijk voor eventuele ondeugdelijke producten. 

 

Ik snap dat ik het aanspreekpunt ben voor garantie, problemen etc, maar ik wil een manier zoeken waarbij ik niet als importeur wordt gezien waarbij ik te veel bezig moet zijn met regels en papieren. 

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, simon90 zei:

Nu kan ik gebruik maken van een tussenpersoon in Nederland die voor mij de producten in bijv China zal gaan kopen en importeren. Deze verkoop hij aan mij door met een marge voor hem uiteraard. In mijn ogen wordt ik dan niet meer als de importeur gezien en mochten er issues zijn met productaansprakelijkheid kan ik terugvallen op die tussenpersoon, omdat die het geïmporteerd heeft. Is dit juist?

 

Ja,  indien en zolang jij je niet gaat gedragen als producent  (door eigen merk, labels verpakkingen etc)

 

10 minuten geleden, simon90 zei:

Wat gebeurt er als er bij die persoon niks te behalen valt of als die failliet is, ben ik dan alsnog aansprakelijk voor eventuele ondeugdelijke producten. 

 

Nee; je bent dan nog steeds niet de producent 

 

11 minuten geleden, simon90 zei:

Ik snap dat ik het aanspreekpunt ben voor garantie, problemen etc, maar ik wil een manier zoeken waarbij ik niet als importeur wordt gezien waarbij ik te veel bezig moet zijn met regels en papieren. 

 

Als niet jij maar een ander bedrijf importeert, dan is dat de verantwoordelijkheid van dat andere bedrijf.  

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Bedankt voor je antwoord.

 

Als er labels aangehangen worden of verpakkingen dan gebeurt dat in NL, als er geen verpakkingen zijn voor de producten en mijn verzenddozen staat mijn logo op. 

 

Ik zal deze tussenpersoon wel echt gebruiken als dienstverlener, ik geef hem de opdracht ik wil deze en deze producten en hij zal deze voor mij gaan importeren. Ik wil zelf geen tijd kwijt zijn een importproces waar ik geen verstand van heb. Wat als deze tussenpersoon niet op de juiste manier zal importeren of dat hij niet volgende de NL producteisen levert. Moet ik daar ook weer een controle op uitvoeren? Of moet ik er vanuit gaan dat hij de producten op de juiste manier aan mij levert?

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, simon90 zei:

Moet ik daar ook weer een controle op uitvoeren? Of moet ik er vanuit gaan dat hij de producten op de juiste manier aan mij levert?

 

Je kunt de importeur natuurlijk ook vragen hoe hij dat geregeld heeft  en of hij dat wil documenteren (testsrapporten, batchgewijze controles  etc).  

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479
1 uur geleden, simon90 zei:

Wat als deze tussenpersoon niet op de juiste manier zal importeren of dat hij niet volgende de NL producteisen levert. Moet ik daar ook weer een controle op uitvoeren? Of moet ik er vanuit gaan dat hij de producten op de juiste manier aan mij levert?

 

Is het een ervaren importeur/werkt deze ook voor anderen? Referenties opvragen is aan te bevelen. Én zorg er áltijd voor dat je goede afspraken maakt én deze ook op papier zet. Waarschijnlijk heeft de importeur al standaard (leverings)voorwaarden? Lees deze goed door. 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Als je de import-verantwoordelijkheid onderbrengt bij een katvanger, moet je het wel goed organiseren. Je kan wellicht ook het labelen uitbesteden aan dezelfde ondernemer. Zet je gewoon dat fantasiemerk op zijn naam. Dan wordt je verantwoordelijkheid nog minder.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.