• 0

Tips en info m.b.t. zakendoen met buitenlandse zakenpartners/ondernemers

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479
(aangepast)

Wil je zakendoen in het buitenland en bent u op zoek naar informatie over buitenlandse markten? Zoek je betrouwbare agenten of distributeurs? Of zoek je zakenpartners om jouw product verder te ontwikkelen?

 

Onderstaand een aantal informatie- en contactpunten::

  • Landeninformatie: als je contacten legt met buitenlandse leveranciers, verdiep je dan in de zakencultuur en de do's-and-don'ts. Door vooraf de lokale gebruiken te checken, voorkom je onaangename verrassingen.
  • Gebruik de databank zakenpartners van Enterprise Europe Network. Hierin vind je profielen van duizenden mkb-bedrijven uit zo’n 60 landen. Je kunt hier ook zelf een profiel aanmaken als je zoekt naar een zakenpartner.
  • Buitenlandnetwerk: via de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) heb je toegang tot het buitenlandnetwerk. Het netwerk ondersteunt u bij internationaal zakendoen link, investeringen, onderzoek en samenwerking.
  • RVO Zakenpartnerscan: de zakenpartnerscan levert een concreet overzicht van mogelijke zakenpartners (hier zijn wel kosten verbonden €200 - €500)
  • Documenten: als je internationaal zaken doet, krijg je met veel documenten te maken. Op het Ondernemersplein zijn de meest voorkomende documenten voor je op een rij gezet.
  • Douane: je moet de goederen die u invoert of uitvoert, aangeven bij de Douane. Met jouw aangifte berekent de Douane de invoer- of uitvoerheffingen. Heb je weinig ervaring met import en export? Dan kun je u de douaneaangifte uitbesteden aan een vervoerder, logistiek dienstverlener of douane-expediteur. Zie informatie van Fenex, de branchevereniging Nederlandse Organisatie voor Expeditie en Logistiek.
  • BTW: lever je diensten in het buitenland, of neem je diensten af uit het buitenland? Dan is het soms lastig te bepalen wat u met de btw moet doen. Je checkt het eenvoudig zelf met het hulpmiddel Diensten in en uit het buitenland.
  • Bankzaken: als je internationaal onderneemt gaat er geld over de grens. Waar moet je aan denken als je internationale bankzaken doet? Wat zijn de risico's? En hoe financiert je jouw import- of exportactiviteiten? 
  • eIDAS inlogmddel: zaken regelen in EU met inlogmiddel. Electronic Identities And Trust Services. De Europese Unie wil met de eIDAS-verordeningExternal het makkelijker en veiliger maken voor burgers en bedrijven om binnen Europa online zaken te regelen. Onderdeel daarvan is: over de grens inloggen met een eigen nationaal inlogmiddel.

 

Heb je tips voor andere ondernemers op het gebied van buitenlandse partners? Deel deze dan hier.

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Info aangevuld

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Mikky, actuele vraag voor mij. Ik heb veel kennis van bepaalde (chemische) producten en een Chinees bedrijf wil deze producten met mij gaan produceren in China. Ik heb de kennis en zij de markt + geld. Ik ben op zoek naar tips om niet in valkuilen te stappen.

Verder vind ik het lastig om een goede verdeelsleutel af te spreken. Percentage, maandelijkse fee etc.

 

groeten,

Henryk

Link naar reactie
  • 0

Hallo Mikky

Wij hebben een bedrijf in levensmiddelen, die we in Nederland op de markt brengen. Nu hebben we een bedrijf in Noord Macedonie op het oog dat voor ons zeer interessante producten kan maken/leveren. We zitten met het probleem dat we er niet goed de vinger achter krijgen wat we aan importheffingen moeten gaan betalen. Er staat zoveel info op internet en ook bij de douanesite dat we er niet goed uitkomen. Belastingtelefoon geprobeerd maar daar kom ik ook niet echt verder, lange wachttijden. In de producten die we willen aanschaffen zijn ook dierlijke grondstoffen verwerkt om het nog iets complexer te maken.

Hebben jullie een tip waar ik goed terecht kan ? .....en voordat ik het vergeet , een voorspoedig en succesvol 2020 voor iedereen!

gr Willem

Link naar reactie
  • 1
7 uur geleden, glashalfvol zei:

Hebben jullie een tip waar ik goed terecht kan ?

Bij de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit. NVWA


Voor meer  algemene informatie:
Zakendoen in Noord-Macedonië.
Internationaal ondernemen/landenoverzicht/Noord-Macedonië

Invest North Macedonia

WTO North Macedonia

 

.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.